2012-04-21, 17:32
Medlem
Blivit med ny dator, inget jättespektakulärt men, enligt vad jag förstått, helt ok specs för att lira en hel del lir på relativt bra manér. Eftersom vi här hemmavid endast har ett Wii, och då främst för barnens skull, så blev jag alltså nyfiken på detta med att lira på PC.

Bortsett från tonåren då jag lirade en hel del civ och cm har jag aldrig lirat "på riktigt", alltså icke turbaserade spel. Så för mig som möjligen kan ha problem med att anpassa mig till att lira via keyboard och mus, vad bör man tänka på om man vill köpa en handkontroll till datorn? När jag kollade på NetonNet häromdagen så fanns flertalet kontroller och det stog "xbox"-style eller "ps"-style på var och varannan kontroll, vad betyder det? Är det bara en ren smakfråga?

Var inne o kikade på Skyrim på en sajt och då var det nån recension som knstaterade att "tyvärr används steam". Vad är Steam för nåt?

Vore tacksam för lite hjälp, hajar att jag kanske ställer helt hopplösa frågor här men nu är det vad det är.

Tackar på förhand.
Citera
2012-04-21, 17:35
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tikkie
Blivit med ny dator, inget jättespektakulärt men, enligt vad jag förstått, helt ok specs för att lira en hel del lir på relativt bra manér. Eftersom vi här hemmavid endast har ett Wii, och då främst för barnens skull, så blev jag alltså nyfiken på detta med att lira på PC.

Bortsett från tonåren då jag lirade en hel del civ och cm har jag aldrig lirat "på riktigt", alltså icke turbaserade spel. Så för mig som möjligen kan ha problem med att anpassa mig till att lira via keyboard och mus, vad bör man tänka på om man vill köpa en handkontroll till datorn? När jag kollade på NetonNet häromdagen så fanns flertalet kontroller och det stog "xbox"-style eller "ps"-style på var och varannan kontroll, vad betyder det? Är det bara en ren smakfråga?

Var inne o kikade på Skyrim på en sajt och då var det nån recension som knstaterade att "tyvärr används steam". Vad är Steam för nåt?

Vore tacksam för lite hjälp, hajar att jag kanske ställer helt hopplösa frågor här men nu är det vad det är.

Tackar på förhand.

Ska du spela mer actionbetonade spel (speciellt då första-personsspel) är inte handkontroller att föredra. Mus ger kontroll i särklass när det gäller sådana spel.
Vad gäller xbox- eller ps-stil är det nog mest en smakfråga. Den som är van vid ena kommer givetvis att argumentera att den är den bästa kontrollen och vice versa.

Steam är ett nytt sätt att distribuera spel på. Istället för att köpa en fysisk skiva köper man en digital nerladdning. Mer om steam på deras hemsida, med gratis nerladdning av klienten: http://store.steampowered.com/
Citera
2012-04-21, 17:37
Medlem
Steam är ett program där man har sina vänner och spel samlade. Så om din kompis sitter och lirar något onlinespel, typ mw3 kan du enkelt joina honom
http://store.steampowered.com/
Citera
2012-04-21, 17:42
Medlem
Aaaaaahaaaaa, ok. Haha, det var så enkelt alltså.

Jajo, jag har förstått att precisionen i musen gör saker o ting jävligt mycket bättre. Jag mest... ehm, håller fältet öppet för att mina konsol-nävar kanske vägrar anpassa sig till detta "spektakulära" vis att styra

Tack som fan, gubbar.
Citera
2012-04-21, 18:16
Medlem
Citat:

Jajo, jag har förstått att precisionen i musen gör saker o ting jävligt mycket bättre. Jag mest... ehm, håller fältet öppet för att mina konsol-nävar kanske vägrar anpassa sig till detta "spektakulära" vis att styra

Tack som fan, gubbar.

Själv föredrar jag alla typer av spel, förutom rollspel, på xbox 360. Det är en smaksak, finns inget att diskutera där.

Ett tips om du vill börja spela lite nyare spel på din dator, kolla först om din dator klarar av spelet.

http://www.systemrequirementslab.com/cyri/intro.aspx
Citera
2012-04-21, 18:21
Medlem
Fangelsets avatar
Citat:

Tack som fan, gubbar.

blir lite hackit sådär på burken , ryckigt i gubben jämfört med konsol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in