Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-21, 17:21
  #1
Medlem
Hej
Jag läser för tillfället Boken om Teknisk Analys av Nilsson och Torssell. Det verkar vara en vettig bok att läsa om man vill ta sig an grunderna i teknisk analys. I boken hänvisas det väldigt frekvent återkommande till Boken om Trading. Vad jag har förstått det som så har denna bok utgått och finns inte längre att köpa. Min fråga är då om det är någon som vet vad jag pratar om, och skulle kunna rekommendera en annan bok som kompletterar Boken om Teknisk Analys på vilket sätt Boken om Trading har gjort? En annan bok än just Boken om Trading alltså.

När vi ändå är på ämnet, någon mer bok som enbart berör grunderna i Teknisk Analys men med delar som missas i just Boken om Teknisk Analys?

Tackar.
Citera
2012-04-21, 21:55
  #2
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al3xander92
Hej
Jag läser för tillfället Boken om Teknisk Analys av Nilsson och Torssell. Det verkar vara en vettig bok att läsa om man vill ta sig an grunderna i teknisk analys. I boken hänvisas det väldigt frekvent återkommande till Boken om Trading. Vad jag har förstått det som så har denna bok utgått och finns inte längre att köpa. Min fråga är då om det är någon som vet vad jag pratar om, och skulle kunna rekommendera en annan bok som kompletterar Boken om Teknisk Analys på vilket sätt Boken om Trading har gjort? En annan bok än just Boken om Trading alltså.

När vi ändå är på ämnet, någon mer bok som enbart berör grunderna i Teknisk Analys men med delar som missas i just Boken om Teknisk Analys?

Tackar.
Samma författare har även skrivit boken "Tradinghandboken" som går att få tag på. Den har vid det här laget några år på nacken (själv har jag ett ex från 2006) men den behandlar själva tradingprocessen på ett pedagogiskt och bra sätt. den kräver inget mer än grundläggande kunskap i teknisk analys. men jag vet inte om den svarar på dina frågor och på det som hänvisas till i Teknisk Analys.

Teknisks Analys eller TA är just bara det analyserande steget. Att sen omsätta resultatet av sin analys i en bra affär är det som Tradinghandboken ger bra grundläggande kunskap i.

Jag har inte läst boken Teknisk Analys, men de flesta böcker i TA belyser inte alls själva tradingen. De brukar bara inrikta sig på formationer och i bästa fall psykologin bakom de formationer som uppstår, samt vad olika indikatorer mäter och hur man kan utnyttja dem. Något som inte heller brukar tas upp i TA böckerna är så viktiga saker som divergens och hastighet.

Med detta sagt; har du grunderna i TA och tar till dig kunskaperna i Tradinghandboken så är du hyggligt rustad för att börja trejda utifrån någon strategi.

PS. Om du vill köpa just Boken om trading, så kan du säkert få köpa den här:
http://e2trading.com/bocker/boken-om-trading/
Det är här Nilsson och Thorsell håller till, de har säkert ett ex att sälja.
__________________
Senast redigerad av zoccer 2012-04-21 kl. 22:08.
Citera
2012-05-06, 20:44
  #3
Medlem
Tackar. Det var ett utmärkt svar och det tog mig vidare. Tradinghandboken föll ner i brevlådan precis.
Citera
2013-10-31, 23:46
  #4
Medlem
Försöker liva upp tråden lite
Bli en vinnare med candelsticks / slaget om kursstapeln, är den värd att läsa?
Tobbe Rosén som är författaren, kanske inte är världens bästa trader men står det något vettigt om TA i den?
Citera
2013-10-31, 23:51
  #5
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumobr
Försöker liva upp tråden lite
Bli en vinnare med candelsticks / slaget om kursstapeln, är den värd att läsa?
Tobbe Rosén som är författaren, kanske inte är världens bästa trader men står det något vettigt om TA i den?
Gå direkt till källan istället och köp Steve Nisons böcker om candles
Citera
2013-11-01, 22:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumobr
Försöker liva upp tråden lite
Bli en vinnare med candelsticks / slaget om kursstapeln, är den värd att läsa?

Den nämner inget om klassisk TA (strategier med medelvärden, RSI, MACD, etc) utan det är en bok helt om candlestick. Första 100 sidorna beskriver candlestick och allmän psykologi. Sedan följer 100 sidor candle-formationer med 2 sidor beskrivning av varje, och 50 sidor på slutet jag inte minns vad det stod i.

Jag köpte den enbart för att gå igenom listan på formationer, där jag plockat de jag gillar till min repertoar av köp- och säljsignaler. I precis samma syfte har jag gått igenom boken "10 vinnande strategier" av Nilsson och Torsell
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback