2012-04-21, 13:34
Medlem
Jag läser filosofi på gymnasiet och fattar egentligen ingenting av det. Att det hittils i alla fall gått handlar nog enbart om tur...en fråga jag skulle behöva hjälp med är om kunskapsteori och vetenskapsteori är relaterade till varandra på något vis?
Jag fattar inte riktigt hur de skulle kunna vara det, men troligtvis har det väll nån koppling.
Hjälp?
Citera
2012-04-21, 13:41
Medlem
Går det att ha fel inom filosofi? Bara en OffTopic-fråga.

Sen finns det väl en del likheter. Även om man definierar kunskap och vetenskap olika.
Men för att enklast hitta en koppling måste du definiera dessa två. Kunskap är vad man kan göra, vetenskap är (enkelt definierat) de man vet.
På sätt och vis kan de höra ihop samtidigt som de inte behöver göra de.

Vetenskap skapas ofta ur kunskap, precis som man kan få kunskap från vetenskap. Svårt att förklara mer ingående just nu, då jag känner att jag inte kan uttrycka det så förståeligt för tillfället..
Citera
2012-04-21, 14:11
Medlem
Så för att få kunskap behöver man alltså en objektiv vetenskap, och för att någonting ska vara vetenskap behöver man säker kunskap?

Men filosofi handlar om att man ska kunna argumentera för det man tror och tycker, är det kunskap bara för att man har bra argument eller behövs någonting mer? Kan någonting vara kunskap för en person, men inte för någon annan? Egentligen kan man inte ha fel inom filosofi då eftersom allt handlar om ens förmåga att argumentera?!

Det är många frågor, någon som har tankar?
Citera
2012-04-22, 22:00
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WHOlillan
Jag läser filosofi på gymnasiet och fattar egentligen ingenting av det. Att det hittils i alla fall gått handlar nog enbart om tur...en fråga jag skulle behöva hjälp med är om kunskapsteori och vetenskapsteori är relaterade till varandra på något vis?
Jag fattar inte riktigt hur de skulle kunna vara det, men troligtvis har det väll nån koppling.
Hjälp?
Medan Epistemologin (vetenskapsteorin) behandlar frågan huruvida kunskap är möjlig, så handlar vetenskapsteorin om de kriterier som beskriver vetenskaplig kunskap. Ungefär så, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in