• 28 173 online
  • 1 129 265 medlemmar
  • 58 583 343 inlägg
  • 1
  • 2
2012-04-21, 11:03
Avstängd
Är det någon från norra Sverige tex, eller Finland som känner några Laestadianer?
Jag är nyfiken på dem! Hur är de? Stämmer det att de är duktiga egenföretagare som ändå inte använder internet? Är det sant att de har massor av barn och gifter sig unga?
Uppfattar ni dem som väldigt fromma? Hur pass annorlunda är deras livsstil?
Citera
2012-04-21, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Är det någon från norra Sverige tex, eller Finland som känner några Laestadianer?
Jag är nyfiken på dem! Hur är de? Stämmer det att de är duktiga egenföretagare som ändå inte använder internet? Är det sant att de har massor av barn och gifter sig unga?
Uppfattar ni dem som väldigt fromma? Hur pass annorlunda är deras livsstil?

De jag har träffat är jättetrevliga. Många av dem hade eget företag, om de använde internet vet jag inte, men de jag hälsade på hade ingen tv. Men de jag gick skola med använde internet precis som vanliga människor. Några av dem hade jättemånga barn, men de flesta hade som "vanligt folk" 2 eller 3 barn. Att de gifte sig unga vet jag inte.......inte när de var 18, men det är väl ganska vanligt att de gifter sig mellan 20-25 års ålder.......fast det gjorde ju jag också, även fast jag inte var de minsta kristen.

Jag uppfattar de jag träffat som vänliga, roliga människor, vars tro är en stor del av deras liv. De är för det mesta nykterister, men jag tyckte ändå att de levde relativt vanliga liv.....även om de hade en stort stöd och gemenskap i sin församling.
Citera
2012-04-21, 21:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Ja, jo. Jag kan berätta lite sporadiskt om olika upplevelser med dessa kultister.

Internet verkar gå bra att använda, men TV får man tydligen inte se på även om man hört historier om Laestadianer som sålt sina hus och köparna hittat antennuttag i garderoben.

Oftast har Laestadianerna bra arbetsetik och så, men kan ibland vara smått stela socialt. Åtminstone av vad jag upplevt.
Ett skräckexempel är en kvinna som pratade med sin vän på jobbet och skrattade åt något roligt som hänt, varpå hon tappade sin matbricka på golvet och deras arbetskamrat som var Laestadian sa på fullt allvar; -Så går det när man skrattar!
Tydligen tillhör skrattet djävulen och gud straffar en direkt..

Laestadiankvinnor giftes bort tidigt och långväga inom religionen, delvis för att undvika treögda mutanter och för att man inte vill att ens barn ska bli förtappade ihop med någon gudlös ateist eller liknande.

Kvinnorna klär sig oftast i långa jeanskjolar med håret hårt uppsatt och är utan smink.
Citera
2012-04-21, 21:50
Medlem
Patrik2108s avatar
Jag känner till laestadianismen mycket väl. Men jag borde kanske invänta fler kommentarer från andra som "vet" något om dem så blir tråden lite skojigare.

Här en länk till ett laestadianföretag; http://www.snellman.fi/sv . Undrar om de vet om att de är på internet
Citera
2012-04-22, 00:16
Avstängd
Tack för kommentarerna. Ganska stor spridning på åsikterna om Laestadianerna.
Jag får ett jättebra intryck av dem från vad jag kunnat hitta på nätet. Ser fram emot att läsa Patriks kommentar.

Vad menar Sepiritz med att de är "kultister" och att kvinnorna "giftes bort"? Det har jag svårt att tro på bland kristna i Sverige. Jag läste något av en kvinna från Laestadianismen i Finland som tyckte att det var för mycket press om att ha massor av barn. Det kan jag som kvinna sympatisera med, även om jag förstår och respekterar tankarna bakom att låta Gud bestämma hur många barn det blir.

Oavsett hur det ligger till med ovanstående så skulle jag vilja besöka någon av deras gudstjänster om det gick. Men de kanske inte är så pigga på "drop-in" besökare, dessutom har de kanske inte har någon kyrka alls i Stockholm.
Citera
2012-04-22, 04:06
Medlem
kaiross avatar
Bor i Dalarna och känner ett par familjer. De arbetar hårt och har en 'gnäll-inte-kultur'. Man biter ihop och kämpar på helt enkelt. Flaskan och nävarna ligger nära till hands, men det är väl egentligen synonymt för många av oss som kommer från små orter (och inte specifikt för just laestadianer). Men eftersom de (som jag känner) har åtta-tio syskon, så har de fått 'uppfostrat' varandra och drar sig inte för att ta i med hårdhandskarna. Påminner lite om finn-kulturen på något sätt. Man är rak och ärlig på ett personligt plan, samtidigt som man kan stjäla och slå folk på käften utan att ha egentlig koll på varför. Det där med att inte se på tv eller att inte ha gardiner känner jag inte igen. De jag umgås med har både mobiler, xbox och tv. Kanske är en generationsfråga.
Citera
2012-04-22, 08:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Tack för kommentarerna. Ganska stor spridning på åsikterna om Laestadianerna.
Jag får ett jättebra intryck av dem från vad jag kunnat hitta på nätet. Ser fram emot att läsa Patriks kommentar.

Vad menar Sepiritz med att de är "kultister" och att kvinnorna "giftes bort"? Det har jag svårt att tro på bland kristna i Sverige. Jag läste något av en kvinna från Laestadianismen i Finland som tyckte att det var för mycket press om att ha massor av barn. Det kan jag som kvinna sympatisera med, även om jag förstår och respekterar tankarna bakom att låta Gud bestämma hur många barn det blir.

Oavsett hur det ligger till med ovanstående så skulle jag vilja besöka någon av deras gudstjänster om det gick. Men de kanske inte är så pigga på "drop-in" besökare, dessutom har de kanske inte har någon kyrka alls i Stockholm.

Vad jag menar är arrangerade giftemål. Visst tror jag en kvinna själv kan få bestämma i många fall, men det finns, utövas och jag skulle tro att trycket att gifta sig med en annan familjs goda Laestadian-son kan vara stort.
Många barn verkar vara normen, helt klart. Vet dock ingenting om deras filosofi gällande detta. Kanske preventivmedel som anses vara Satans verktyg? Spekulation dock.
Citera
2012-04-22, 13:06
Medlem
Patrik2108s avatar
Jag bor i det finlandssvenska bibelbältet och har en gedigen erfarenhet av laestadianer. De hör till vardagen. Jag är själv inte laestadian.

De har många barn. Preventivmedel är egentligen förbjudna. Det är grundregeln. Men alla har förstås inte många barn. Det finns helt normalstora familjer också. Enligt trovärdiga hörsägner finns det kvinnor som inte mår bra av att "tvingas" föda många barn (konstigt vore väl annars). Idén är inte att man skall ha många barn utan man skall inte försöka påverka det själv. Barn är en gåva från gud. Men om man inte använder preventivmedel så blir det ju många till slut. Jag misstänker att många laestadianer planerar sitt sexliv lite ändå. Det gäller både de som har få och de som har många barn. Det kan vara att det finns grupperingar där man bör ha många barn för att vara trovärdig. Detta är spekulation från min sida.

Jag har inte uppfattat det som att det förekommer någon styrning när det gäller vem man bör gifta sig med. Förvisso kan det finnas ett tryck i vissa familjer men det är bara gissningar. En nära manlig släkting till mig är gift med en laestadianska sen ett knappt år tillbaka. Hon kommer från en stor släkt. Bröllopet avgränsades till den närmsta familjen (syskon med familj) för att inte svälla ut. Några barn kommer det knappast inom den närmsta framtiden där. TV finns i hushållet.
En annan, en av mina manliga bekanta, hade en gång i tiden ett kort förhållande med en laestadianska. Hon kom från en riktig hard core laestadianfamilj. Hon sa det rent ut att hon skall ha en laestadian. Han skulle ha måstat börja delta i deras möten och bli som en av dem för att det skulle kunna bli nåt. Det var nog hennes egen vilja. Givetvis påverkad av omgivningen men hennes egen vilja ändå. Jag misstänker att hon skulle ha ansett det otänkbart att hon skulle ha slutat vara på deras möten eller ens prutat på antalet, eftersom hela hennes liv var inom laestadianismen, och att hon då inte skulle vilja vara där ensam. Det handlar mer om grupptillhörighet än om religion.
Det finns så pass många blandäktenskap och halvlaestadianer att det inte finns skäl att tro på någon styrning värt namnet.

Laestadianer anses överlag ärliga. Min erfarenhet är, när det kommer till barn och tonåringar, är att laestadianflickor kan vara elaka och respektlösa mot andra. Laestadianpojkar däremot är väldigt sympatiska. I de omgivningar jag befunnit mig, och där det funnits laestadianpojkar, så har egentligen ingen mobbing förekommit. De har varit väldigt sympatiska, rättvisa, och har haft en dämpande inverkan på hela grupper. Detta är en sak jag reflekterat över otaliga gånger och jag förvånas fortfarande över att det är på det sättet.
Och jag håller inte alls med om vad kairos säger. De stjäl inte, slår inte folk på käften osv. De är hårt jobbande och företagsamma men det där med nävarna och flaskan så stämmer inte. Det finns förstås "syndare" där också men normalt så är de skötsamma på alla plan.
De är också bra på idrott. Normalt sysslar de inte med tävlingsidrott men när det kommer till skolidrott och företagsidott är de tuffa. Är det tex. fotbollsmatch mellan två företag och det ena är laestadianskt så är de senare alltid favoriter, för det är alltid 100% satsning.

Jag avbryter här och återkommer senare med mera.
Citera
2012-04-22, 14:08
Medlem
Sedan finns det 2 inriktningar av Laestianerna, öst och väst.

Väst Laestianerna ska väl vara den stängare inriktningen, de som inte har gardiner( Djävulens kalsonger ) mm.

I länken står det lite mera.
http://hem.passagen.se/konst_anna/5laestadianer.htm
Citera
2012-04-22, 16:52
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Och jag håller inte alls med om vad kairos säger. De stjäl inte, slår inte folk på käften osv. De är hårt jobbande och företagsamma men det där med nävarna och flaskan så stämmer inte. Det finns förstås "syndare" där också men normalt så är de skötsamma på alla plan.
Jag säger inte att det gäller laestadianer per sé, utan just dom som jag har kommit i kontakt med. Det är inte så att de stjäl som korpar eller slåss urskillningslöst, men de har i mångt och mycket haft en pennalistisk uppfostran (dvs att de äldre barnen uppfostrar varandra) eftersom de är så många, och det har i sin tur gjort att de inte har något problem med att ta till nävarna.

Det är säkert skillnad uppe i Kiruna och Luleå där det bor så många familjer, men i Dalarna blir de att 'sticka ut', vilket i sig skapar en viss identitet. De jag känner har växt upp med att känna sig annorlunda. Att barn som upplever utanförskap har lättare att hamna fel är vedertaget.

Samtidigt så har de ett starkt rättvisepatos och backar upp sina nära och kära. En gång var det en 'laestadiankompis' som presenterade mig för sin bror. Efter att brodern sagt sitt namn sa han "Säg bara till om någon bråkar med dig". Det var väl hans sätt att säga 'Min brors vän är min vän' och han menade såklart väl. Men samtidigt har jag varit med åtskilliga gånger då de gett sig in i konflikter de egentligen inte hade något med att göra. De har med tiden fått sig lite av 'ett namn' pga detta. "Bråka inte med NN, för då får du alla Dalarnas laestadianer efter dig", liksom.

Som sagt, antagligen grundar det sig i en känsla av utanförskap och att som barn fått känna att man är annorlunda, men häromkring har de ivf fått ett visst rykte (och eftersom jag själv umgåtts med dem så vet jag att det inte är helt ogrundat).
Men jag håller verkligen med dig i att de är ärliga, pålitliga och sliter som hästar.
Citera
2012-06-04, 18:31
Medlem
Jag bor i Jeppis i Österbotten, Finland. Fråga vad ni vill så svarar jag!

Här är några länkar för er som vill läsa om en pedofiliskandal som berör laestadianer.
Viktigt att minnas är att inte dra alla laestadianer över en kam!

http://svenska.yle.fi/artikel/2009/1...ack-och-angest

http://svenska.yle.fi/artikel/2009/1...-vacker-debatt

(det mesta som blivit skrivet på internet om pedofiliskandalen i skutnäs) http://rilnews.org/article/pedofilskandalen-i-media
Citera
2012-06-12, 12:49
Medlem
Jovars, som Österbottning känner man såklart många laestadianer. I den yngre generationen är det dock inte så många som tar det alltför seriöst att vara laestadian... Internet använder dom men de flesta saknar TV.
Citera
  • 1
  • 2