Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-11, 08:54
  #73
Medlem
pezrulezhaakons avatar
bajs-i-rumpan Hur ska du ha det? Du skrev benspark i ditt förra inlägg och det svarade jag på. Aktivt innebär att vara ansvarig för rörelsen. Oavsett kan inte ryggen sträcka knäleden.
Citera
2012-06-11, 14:57
  #74
Medlem
bajs-i-rumpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
bajs-i-rumpan Hur ska du ha det? Du skrev benspark i ditt förra inlägg och det svarade jag på. Aktivt innebär att vara ansvarig för rörelsen. Oavsett kan inte ryggen sträcka knäleden.
I inlägg 68 frågade jag om benpress. Det var i det inlägget som jag tog upp erector spinae.

I inlägg 69 frågade jag om benspark. I det inlägget undrade jag om vederbörande stabiliserar-muskler (trapezius, biceps, etc) som under tung benspark hindrar överkroppen från att lyfta och kan dra tillbaka den till sätet.

Jag hoppas inte att du tycker att jag blir för tjatig. Hur som helst vill jag återigen tacka dig för alla dina svar, min gode herre.
Citera
2012-06-12, 04:58
  #75
Medlem
bajs-i-rumpans avatar
En sista fråga om benspark...
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Oavsett kan inte ryggen sträcka knäleden.
Kan den ens hjälpa till med att lyfta vikten om man drar ner sig under benspark?
Citera
2012-06-12, 06:52
  #76
Medlem
pezrulezhaakons avatar
bajs-i-rumpan Endast om benen arbetar statiskt. Då kan man använda armar och/eller lats att påverka vikten.
Citera
2012-06-12, 07:53
  #77
Medlem
bajs-i-rumpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
bajs-i-rumpan Endast om benen arbetar statiskt. Då kan man använda armar och/eller lats att påverka vikten.
Tack så mycket.

Skulle du också kunna svara på följande fråga som jag skrev om benpress?:

"Om man under den excentriska fasen av benpress lyfter på rumpan och böjer ryggen (vilket förstås kan vara riktigt skadligt), kan erector spinae under den koncentriska fasen ensam lyfta vikten lite (om vi leker med tanken att den muskelgruppen är tillräckligt stark)?"

Dessa funderingar kanske verkar löjliga, men jag tycker att det är kul att få svar på dem.
Citera
2012-06-12, 09:45
  #78
Medlem
pezrulezhaakons avatar
bajs-i-rumpan

Nej.
Citera
2012-06-16, 12:33
  #79
Medlem
bajs-i-rumpans avatar
Kan man under bänkpress koppla ur både triceps och bröst, och använda enbart framsida axlar till att skjuta upp stången? Trots allt snack om bänkpress nämndes aldrig detta i denna tråd.
Citera
2012-06-17, 00:31
  #80
Medlem
pezrulezhaakons avatar
bajs-i-rumpan I teorin ja, i praktiken nej. Jag tror det finns ytterst få i universum som kan koppla ur och separera bröst och delta.
Citera
2012-09-23, 06:31
  #81
Medlem
bajs-i-rumpans avatar
http://www.exrx.net/WeightExercises/...eCrunchPL.html

Kan man när man kör den övningen/maskinen koppla ur rectus abdominis?
Citera
2012-09-23, 10:34
  #82
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajs-i-rumpan
http://www.exrx.net/WeightExercises/...eCrunchPL.html

Kan man när man kör den övningen/maskinen koppla ur rectus abdominis?

I teorin skulle man kunna koppla ur rectus abdominis och utföra hela arbetet med enbart obliquus externus abdominis, men inte i praktiken.
Citera
2012-09-23, 10:54
  #83
Medlem
bajs-i-rumpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
I teorin skulle man kunna koppla ur rectus abdominis och utföra hela arbetet med enbart obliquus externus abdominis, men inte i praktiken.
I praktiken kan väl inte heller de axelledssträckande musklerna och/eller de höftledsböjande musklerna utföra hela arbetet under den övningen?
__________________
Senast redigerad av bajs-i-rumpan 2012-09-23 kl. 10:56.
Citera
2012-09-23, 12:56
  #84
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajs-i-rumpan
I praktiken kan väl inte heller de axelledssträckande musklerna och/eller de höftledsböjande musklerna utföra hela arbetet under den övningen?
Klurigt.
Böjningen av ryggraden kan nog obliquus och kanske quadratus lumborum få till, borde vara trixigt att få med bröstryggen helt dock.
Undrar om inte Latissimus dorsi/och eller biceps ihop med höftböjarna kan klara att få till rörelsen iom att det är en maskin man sitter i..

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback