16 683 besökare online
858 172 medlemmar • 45 868 072 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Sport & träning > Träning, kost och kosttillskott > Träning
Svara på ämne
Ämnesverktyg
bajs-i-rumpan
Medlem
bajs-i-rumpans avatar
Vad händer om man bara kontraherar bakre deltan när man kör T-bar-row?

pezrulezhaakon
Medlem
pezrulezhaakons avatar
bajs-i-rumpan

Ja, det funkar, om du har den kontrollen. Det blir dock riktigt svårt att inte koppla in lats och triceps långa ursprung.

bajs-i-rumpan
Medlem
bajs-i-rumpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
bajs-i-rumpan

Ja, om du står för långt fram så låser maskinen din möjlighet att utföra rörelsen. Då måste du vara så stark att du kan sträcka ut metallen med dina biceps

Men det är inte samma sak som i bänkpressexemplet. Där låser du dig själv.
Men om man i bent-over-row-position står och håller i en smith-stång och bara kontraherar biceps, händer det alltså inget? Man kan ju varken föra smith-stången mot pannan eller sträcka ut metallen.

pezrulezhaakon
Medlem
pezrulezhaakons avatar
bajs-i-rumpan

Precis då händer inget. Då är du låst.

bajs-i-rumpan
Medlem
bajs-i-rumpans avatar
Citat:
Biceps kan heller inte ensamt stå för en bänkpressrörelse med fast grepp.
Vad händer om man under bänkpress sänker stången till bröstet, och sedan bara kontraherar biceps?

pezrulezhaakon
Medlem
pezrulezhaakons avatar
bajs-i-rumpan

Då kommer du heller ingenstans.

wh0re
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajs-i-rumpan
Vad händer om man under bänkpress sänker stången till bröstet, och sedan bara kontraherar biceps?
Vad hade du velat skulle hända?
- Someone is wrong on the internet!

bajs-i-rumpan
Medlem
bajs-i-rumpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Vad hade du velat skulle hända?
Inget. Jag undrade bara, eftersom enligt exrx.com arbetar biceps under bänkpress som dynamisk stabiliserare.

Jag hoppas att jag inte är för tjatig, men det är kul att få svar på alla dessa frågor. Så här kommer en till.

Om man under den excentriska fasen av benpress lyfter på rumpan och böjer ryggen (vilket förstås kan vara riktigt skadligt), kan erector spinae under den koncentriska fasen ensam lyfta vikten lite (om vi leker med tanken att den muskelgruppen är tillräckligt stark)?
Senast redigerad av bajs-i-rumpan 2012-06-09 kl. 03:07.

bajs-i-rumpan
Medlem
bajs-i-rumpans avatar
En fundering kring benspark...

Om man under den övningen lyfter på rumpan och sedan drar ner överkroppen under lyftet, kan man då orsaka en "gungbräde-effekt" som sträcker på knäna och lyfter vikten utan att quadriceps arbetar?

wh0re
Medlem
wh0res avatar
Citat:
En fundering kring benspark...

Om man under den övningen lyfter på rumpan och sedan drar ner överkroppen under lyftet, kan man då orsaka en "gungbräde-effekt" som sträcker på knäna och lyfter vikten utan att quadriceps arbetar?

Självklart. Quadriceps kommer dock att arbeta statiskt under den del av rörelsen då vikterna i viktmagasinet försöker putta tillbaka dina smalben till ursprungspositionen.
Du har just uppfunnit en helt efterbliven biceps/lats/traps-övning... Vad vill du döpa den till?

Citat:
Inget. Jag undrade bara, eftersom enligt exrx.com arbetar biceps under bänkpress som dynamisk stabiliserare.

Biceps måste helt enkelt användas lite i rörelsen annars funkar det inte. Armarna kontrolleras ju hårt på ena sidan, av triceps som gör tungt arbete, och samtidigt måste biceps då kontrollera andra sidan så armbågen helt enkelt inte viker sig åt andra hållet, lite förenklat sagt. Sen TROR jag att man gärna aktiverar biceps rätt ordentligt i pressar och flyes eftersom bicepsfästet sitter på framsidan av axeln och därför på sätt och vis hjälper till lite, även om det bör bli rätt obetydligt med tanke på hävstången... Pezrule har nog bättre insikt i mer nogrannt var biceps fäster.
- Someone is wrong on the internet!
Senast redigerad av wh0re 2012-06-09 kl. 14:15.

pezrulezhaakon
Medlem
pezrulezhaakons avatar
bajs-i-rumpan

Gungbrädeeffekten kan inte aktivt sträcka i knäleden. Det blir ett statiskt arbete för framsida lår.
Erector spinae kan inte påverka belastningen i en benspark.

bajs-i-rumpan
Medlem
bajs-i-rumpans avatar
Citat:
Gungbrädeeffekten kan inte aktivt sträcka i knäleden. Det blir ett statiskt arbete för framsida lår.
Vad menar du med "aktivt"?

Kan man under övningen benspark alltså få knäna att automatiskt sträcka på sig och lyfta upp vikten genom att man drar ner överkroppen efter att den har lyft, förutsatt att quadriceps håller emot statiskt?
Citat:
Erector spinae kan inte påverka belastningen i en benspark.
Benspark? Jag antar att det är ett skrivfel, och att du också svarar på mitt inlägg om benpress.

Så det är bara knästräckarna och höftsträckarna som kan lyfta vikten när man kör benpress?

Svara på ämne
Topp Dela »