Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-29, 06:43
  #49
Medlem
bajs-i-rumpans avatar
Bänkpress med smalt grepp räknas ju som en tricepsövning. Men kan man under den övningen koppla ur eller koppla in triceps, framsida axlar och bröst lika mycket som i traditionell bänkpress? Om ja, hur kommer det sig att man är svagare i bänkpress med smalt grepp än vad man är i traditionell bänkpress?
Citera
2012-05-29, 13:58
  #50
Medlem
pezrulezhaakons avatar
bajs-i-rumpan

Nej, det finns inte samma variationsmöjligheter med smalt grepp som med vanligt grepp.

De flesta är svagare med smalt grepp för att bröstmuskeln inte kan jobba så bra i det rörelseplanet.
Citera
2012-05-29, 15:44
  #51
Medlem
bajs-i-rumpans avatar
Jag vet att latsen assisterar i extension av ryggraden. Men man kan väl sträcka på hela ryggraden utan att involvera latsen?
Citera
2012-05-29, 16:34
  #52
Medlem
pezrulezhaakons avatar
bajs-i-rumpan

Ja, det går.
Citera
2012-05-29, 16:54
  #53
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
bajs-i-rumpan

Nej, det finns inte samma variationsmöjligheter med smalt grepp som med vanligt grepp.

De flesta är svagare med smalt grepp för att bröstmuskeln inte kan jobba så bra i det rörelseplanet.

Vadå nej?
Det måste ju gå att köra smal bänkpress med enbart bröstmusklerna i en smith-maskin med låg vikt? Det är ju en helt låst rörelsebana och då går det självklart att kontrahera enbart bröstmusklerna för att dra in överarmarna, vilket resulterar i att stången åker uppåt.
Att det kan vara svårt i och med att man är väldigt svag i den rörelsen kan väl göra att det verkar svårt, men med lågt viktmotstånd måste det absolut vara möjligt? Teoretiskt sett då... Hur det fungerar i praktiken kan jag inte svara på eftersom jag inte testat...
Citera
2012-05-30, 00:27
  #54
Medlem
pezrulezhaakons avatar
wh0re

Nej, om du kör smal bänkpress oavsett fri eller fast variant, med överarmarna utmed sidorna på kroppen så har du inte lika många variationsmöjligheter att utföra pressrörelsen mellan bröst, triceps och delta.

Den största anledingen till detta är bröstmuskeln, som inte alls är bra på att utföra en flektion i axelleden. Bröstet har en liten sådan funktion i läget då överarmen är bakom kroppsplanet, till att dra överarmen till kroppsplanet. Därefter avtar det arbetet i princip helt.

Och om du skulle ha ett smalt grepp med armbågarna utifrån kroppen så kommer du ändå inte kunna endast använda bröstmusklerna då den vassa vinkeln i armbågarna låser stången från att kunna röra sig uppåt.
Citera
2012-06-01, 00:49
  #55
Medlem
bajs-i-rumpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Och om du skulle ha ett smalt grepp med armbågarna utifrån kroppen så kommer du ändå inte kunna endast använda bröstmusklerna då den vassa vinkeln i armbågarna låser stången från att kunna röra sig uppåt.
Är det likadant om man bara kontraherar biceps när man använder T-bar-maskinen eller smithen i bent-over-row-ställning? Alltså, låser man också då vikten från att kunna röra sig uppåt?
Citera
2012-06-01, 10:37
  #56
Medlem
pezrulezhaakons avatar
bajs-i-rumpan Nej, där låser man inte vikten.
Citera
2012-06-01, 12:43
  #57
Medlem
bajs-i-rumpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
bajs-i-rumpan Nej, där låser man inte vikten.
Jag försökte att med T-baren göra rörelsen som du beskrev i inlägg 36, men det gick inte.
Citera
2012-06-01, 13:30
  #58
Medlem
pezrulezhaakons avatar
bajs-i-rumpan

Jag såg ju inte hur du gjorde så jag kan inte säga bu eller bä om det. Men det finns möjlighet. Det kräver kontroll och betydligt lättare belastning.
Citera
2012-06-01, 14:14
  #59
Medlem
bajs-i-rumpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
bajs-i-rumpan

Jag såg ju inte hur du gjorde så jag kan inte säga bu eller bä om det. Men det finns möjlighet. Det kräver kontroll och betydligt lättare belastning.
Eftersom en smith eller en T-bar-maskin inte är någon fri stång, förstår jag inte hur den ska kunna hamna på pannan när man håller den i bent-over-row-position. Om man står med magen ovanför smith-stången, så kan ju den bara lyftas mot magen.
Citera
2012-06-01, 14:18
  #60
Medlem
pezrulezhaakons avatar
bajs-i-rumpan

Ja, om du står för långt fram så låser maskinen din möjlighet att utföra rörelsen. Då måste du vara så stark att du kan sträcka ut metallen med dina biceps

Men det är inte samma sak som i bänkpressexemplet. Där låser du dig själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback