24 711 besökare online
856 739 medlemmar • 45 809 442 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Politik > Integration och invandring
Visa resultat för omröstning: Hur tänker du kring hela I&I-situationen?
Jag är rasist, dvs jag tycker att det finns skillnader mellan olika raser 393 35,76%
Andra raser än nordeuropeiska gör sig bäst i sina hemländer 425 38,67%
Eventuella skillnader mellan människor är kulturella, inte biologiska 252 22,93%
Det finns inga skillnader, alla typer av människor hör hemma överallt 53 4,82%
Jag är inte rasist, men invandringskritisk. 391 35,58%
Vi borde stoppa all invandring med omedelbar verkan 369 33,58%
Vi borde kasta ut alla som invandrat de senaste 20 åren med omedelbar verkan 159 14,47%
Det är invandringen från Mellanöstern och Afrika som måste stoppas, annan invandring är OK. 368 33,48%
Flyktinginvandring (med flyktingstatus) är OK, men inte anhöriginvandring och liknande. 253 23,02%
Invandrare skall anpassa sig till Sverige och svenskheten, inte tvärtom (assimilation) 628 57,14%
Infödda svenskar måste vara öppna och även anpassa sig till invandrare (integration) 82 7,46%
Vi bör bibehålla invandringen på nuvarande nivå. 25 2,27%
Vi bör öka invandringen av kvalificerad arbetskraft, men inte övrig invandring 131 11,92%
Vi bör öka invandringen från alla länder. 32 2,91%
Jag är starkt kritisk till den invandrings- och integrationspolitik som förts sedan 90-talet 746 67,88%
Jag tycker att den invandrings- och integrationspolitik som förts sedan 90-talet är acceptabel 34 3,09%
Vi måste satsa mer pengar på integration, acceptans och tolerans. 84 7,64%
Vi bör minska bidrag till asylsökande, integrationsprojekt och liknande. 586 53,32%
Det är svenskars/statens fel om invandrare hamnar i utanförskap. 128 11,65%
Invandrare som hamnar i utanförskap har sig själva att skylla. 386 35,12%
Det tas för mycket hänsyn till muslimer/islam i samhället 673 61,24%
Religionsfriheten är viktig och religionsutövning bör alltid respekteras även i det offentliga 128 11,65%
Alla kan bli svenskar! 162 14,74%
Alla kan inte bli svenskar. 547 49,77%
Annan åsikt som jag motiverar i ett inlägg i tråden. 22 2,00%
Flervalsomröstning. Antal röster: 1099. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara på ämne
Ämnesverktyg
Kaiser Chief
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Du tror att du är überintelligent för att du nästan kan räkna procent?
Jag tror inte detl Jag tror att "multipoll" bajset är nazi-propaganda.
Jag tror bestämt att min bäste herre behagar trolla, för riktigt så där korkad är inte ens en miljöpartist. Tack för din åsikt i alla fall!

När verklighetens facit inte stämmer ihop med utopin - då är det självklart facit det är fel på!

qwertyyyyyy
Medlem
qwertyyyyyys avatar
Jag tycker att invandringen i Sverige sköts ganska dåligt helt ärligt. Innan man släpper in invandrare kanske man borde tänka: vad tillför den här personen samhället? Varför vill vi ha personer som inte tillför Sverige någonting utan bara sitter och lever på socialbidrag och klagar på Sverige osv. Detta tycker nog jag är det sämsta med Sveriges sätt att hantera invandring. De släpper i för många och verkar inte ha speciellt bra koll på hela situationen.
Dock vet jag att så här är inte fallet för alla invandrare. Många invandrare är väldig engagerade och vill ta del av vårat samhälle på ett positivt sätt. Sverige måste dock bli strängare och lära sig att hitta dessa personer.

En grej jag tänkt på är att invandrare ofta hanteras på ett visst sätt bara för att de är just INVANDRARE. Om folk hade sett dom som vanliga människor och om de skulle bli anpassade efter hur de är som personer och vad de har för kompetens istället för vad de har för RAS tror jag att situationen skulle vara mycket annorlunda.

Det här med att "invandrare ska anpassa sig" håller jag med om MEN, om invadrare släpps in så är det självklart att det tar tid för dem att vänja sig vid ny kultur osv vilket är helt naturligt för vem som helst som hamnar i den situationen.

Orkar inte skriva mer men detta var några av mina åsikter inom ämnet

VirreRotkiv
Medlem
Ser att 41% av deltagarna i omröstningen höll med i påståendet ''Jag är rasist, dvs jag tycker att det finns skillnader mellan olika raser''. Vill komplettera din beskrivning av en rasist.
Ordet rasist betyder inte bara att man ser olikheter mellan människor som ser olika ut och beroende på det delar in folk i olika grupper, så kallade ''raser''. Beroende på vilken ras man tillhör har man olika rättigheter och värde som människa.

Europe
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirreRotkiv
Ser att 41% av deltagarna i omröstningen höll med i påståendet ''Jag är rasist, dvs jag tycker att det finns skillnader mellan olika raser''. Vill komplettera din beskrivning av en rasist.
Ordet rasist betyder inte bara att man ser olikheter mellan människor som ser olika ut och beroende på det delar in folk i olika grupper, så kallade ''raser''. Beroende på vilken ras man tillhör har man olika rättigheter och värde som människa.

Det var min poäng med mitt inlägg, nämligen att det är märkligt att man skulle vara "rasist" bara för att man t.ex. accepterar forskningsresultat som påvisar biologiska skillnader, för jag förknippar begreppet med en viss ideologisk/politisk hållning. Men nu är tyvärr definitionen i pollen taget från marxistisk/postmarxistisk ideologi, så vad kan man göra? Jag röstade efter beskrivningen, inte utifrån vad jag anser att begreppet egentligen står för, men det är uppenbart att det egentligen inte går att läsa ut om folk vill ha raslagar eller accepterar biologiska skillnader utifrån resultatet.
Senast redigerad av Europe 2012-07-11 kl. 21:08.

VirreRotkiv
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det var min poäng med mitt inlägg, nämligen att det är märkligt att man skulle vara "rasist" bara för att man t.ex. accepterar forskningsresultat som påvisar biologiska skillnader, för jag förknippar begreppet med en viss ideologisk/politisk hållning. Men nu är tyvärr definitionen i pollen taget från marxistisk/postmarxistisk ideologi, så vad kan man göra? Jag röstade efter beskrivningen, inte utifrån vad jag anser att begreppet egentligen står för, men det är uppenbart att det egentligen inte går att läsa ut om folk vill ha raslagar eller accepterar biologiska skillnader utifrån resultatet.

Tror inte att folk ser det som rasistiskt att man t.ex. accepterar forskningsresultat som påvisar biologiska skillnader. Om det är Rasbiologi du syftar på tror jag det mest är namnet folk stör sig på. Genetik lär man sig i skolan och något samhället uppmuntrar,

Europe
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirreRotkiv
Tror inte att folk ser det som rasistiskt att man t.ex. accepterar forskningsresultat som påvisar biologiska skillnader. Om det är Rasbiologi du syftar på tror jag det mest är namnet folk stör sig på. Genetik lär man sig i skolan och något samhället uppmuntrar,

Nej, i första hand är det vissa ideologiskt troende som utnämner alla till "rasister" eller "biologister" om de accepterar seriösa forskningsresultat framför pseudovetenskapliga produktioner. I pollen står dock alternativet att "Jag är rasist, dvs jag tycker att det finns skillnader mellan olika raser", så per definition är man alltså rasist om man anser det finnas generella biologiska skillnader mellan "raser" (precis som man kanske accepterar att det finns bevisade biologiska skillnader mellan könen och individer). För en vetenskapligt lagd person är det givetvis inte frågan om en åsikt om det finns biologiska skillnader mellan folk, utan ifråga om sakpåståenden handlar det ju i första hand om vilka vetenskapliga stöd som finns för ett påstående (eller dess motsats). Påståendet kan vara mer eller mindre korrekt/felaktigt, men det är knappast en åsikt.
Senast redigerad av Europe 2012-07-13 kl. 12:43.

umrboras
Medlem
Debattklimatet i den här tråden och i omröstningen är skämmande och det finns många saker som borde klargöras, och jag ska kortfattat försöka förklara varför viss argumentation när det kommer till de här frågorna helt enkelt inte håller i längden.

Det finns inga mänskliga raser och vi människor är otroligt lika varandra - oberoende på vart vi kommer ifrån. De människorna som många här kallar för "neger" eller "blattejävel" (och förövrgt är bägge dessa uttryck otroligt nedsättade och tyder på att vi har ett stort problem i samhället med rasistiska strukturer - men det är i grund och botten en annan diskussion) är i själva verket väldigt lika människor som bor i sverige och som ses som "vita". Idag kan en femtonåring i Stockholm ha mer gemensamt med en femtonåring i Kabul än med grannen i huset bredvid - och det är något som är viktigt att ha i baktanke.

Problemet vi har i Sverige idag när det kommer till integration är den strukturella rasismen som är otroligt utbredd. Det är idag 50% svårare för dig att få ett jobb om du heter Ali istället för Adam, och det samma gäller när du söker bostad. Människor som kommer hit ses det ofta ner på, ohc i många fall behandlar och betraktas de till och med som någon form utav "andra klassens medborgare". Detta leder självklart till att ilska och frustration ibland väcks, någon som inte är konstigt utan helt naturligt. För att förbättra integrationspolitiken krävs det stora antirasistiska utbildningssattsningar och nolltolerans mot rasism och diskriminering.

MrFishboy
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umrboras
Problemet vi har i Sverige idag när det kommer till integration är den strukturella rasismen som är otroligt utbredd. Det är idag 50% svårare för dig att få ett jobb om du heter Ali istället för Adam, och det samma gäller när du söker bostad. Människor som kommer hit ses det ofta ner på, ohc i många fall behandlar och betraktas de till och med som någon form utav "andra klassens medborgare". Detta leder självklart till att ilska och frustration ibland väcks, någon som inte är konstigt utan helt naturligt. För att förbättra integrationspolitiken krävs det stora antirasistiska utbildningssattsningar och nolltolerans mot rasism och diskriminering.

Skitsnack...

Den strukturella rasismen som finns riktas mot ursprungsbefolkningen, all kvotering innebär diskriminering. De som behandlas som andra klassens medborgare är etniska svenskar..

Sluta sprid lögner och floskler.

GneW
Medlem
GneWs avatar
Citat:
"Detta leder självklart till att ilska och frustration ibland väcks, någon som inte är konstigt utan helt naturligt. För att förbättra integrationspolitiken krävs det stora antirasistiska utbildningssattsningar och nolltolerans mot rasism och diskriminering."

Du är dum i huvudet.

Med det sagt så vill jag att du stannar upp en sekund, funderar, reflekterar & tar åt dig av detta som en form av "konstruktiv kritik" endast yttrad i välmening i hopp om att du ska kunna bli en bättre människa.

Mer specifikt, kritiken jag riktar berör ditt tankesätt och naivitet för vad som gynnar samhället.
Då jag tycker att dina tankar är dumma, och förmodligen tar form i ditt huvud ( om det nu inte rent av är pk-hjärntvättning via mörkläggningsmedia & skrikahögst-floskler som du därför bara upprepar utan att lägga någon större vikt bakom vad det är du egentligen säger ) så skrev jag en förkortad version av allt detta högst upp i min kommentar.

Men då jag inte var så säker på att du skulle förstå detta via min inledning, då du förmodligen är dum i huvudet, så kände jag att det var bäst att vidareutveckla min första mening.

Må du berikas.
Lev väl.

videosvar
Medlem
videosvars avatar
Citat:
Debattklimatet i den här tråden och i omröstningen är skämmande och det finns många saker som borde klargöras, och jag ska kortfattat försöka förklara varför viss argumentation när det kommer till de här frågorna helt enkelt inte håller i längden.

Det finns inga mänskliga raser och vi människor är otroligt lika varandra - oberoende på vart vi kommer ifrån. De människorna som många här kallar för "neger" eller "blattejävel" (och förövrgt är bägge dessa uttryck otroligt nedsättade och tyder på att vi har ett stort problem i samhället med rasistiska strukturer - men det är i grund och botten en annan diskussion) är i själva verket väldigt lika människor som bor i sverige och som ses som "vita". Idag kan en femtonåring i Stockholm ha mer gemensamt med en femtonåring i Kabul än med grannen i huset bredvid - och det är något som är viktigt att ha i baktanke.

Det finns visst raser.
Visste du att en vit man har genetiskt mer gemensamt med en vit kvinna än en svart man?

Citat:

Din källa

Min källa
Vad är det för fel på punkare, raggare, dragspelsmässor, golfare, frireligiösa, veganer, svampplockare, buddister, ateister, new-agefolk, fotbollsfanatiker, jägare, fiskare, femisiter synthare och så vidare och så vidare och i alla kombinationer faktiskt kan leva i samma samhälle?
- Emma77Linn Beskriver mångkultur.

schweizmodell
Medlem
schweizmodells avatar
Nu bör kanske påpekas att pollen enbart avser den uppfattning som flashbacks medlemmar ger uttryck för - på intet sätt överensstämmer den med den allmänna opinionen, i varje fall inte den som öppet deklareras.

Två resultat sticker ut lite:

- 37% anser att vi borde stoppa all invandring med omedelbar verkan
- 15% att vi borde kasta ut alla som invandrat de senaste 20 åren med omedelbar verkan

De siffrorna visar dels att riskdagens politiker varit urusla med att förklara varför Sverige behöver invandring, dels att den som har sådan uppfattning, inte själv bemödat sig att fundera över Sveriges behov av invandrare som balans mot den växande gruppen pensionärer.

En helt annan sak är att invandrarströmmarna inte tillräckligt styrs av arbetskraftsbehovet och att stora grupper invandrare aldrig verkar komma i arbete, t.ex. de muslimska kvinnorna som till 90 % är arbetslösa.
Utestängning från regeringsmakten av politiska partier som halva folket röstar på – kan det verkligen kallas demokratiskt? Varför inte, som i Schweiz, tillämpa samlingsregering med de fyra största partierna ingående (eller fler tills >70 % av folkviljan representeras i regeringen)? Som i Schweiz möjligen med skifte av "ordförande" varje år under mandatperioden. OBS! Kräver sannolikt ingen lagändring bara lite god vilja !

defenseur
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schweizmodell
Nu bör kanske påpekas att pollen enbart avser den uppfattning som flashbacks medlemmar ger uttryck för - på intet sätt överensstämmer den med den allmänna opinionen, i varje fall inte den som öppet deklareras.

Två resultat sticker ut lite:

- 37% anser att vi borde stoppa all invandring med omedelbar verkan
- 15% att vi borde kasta ut alla som invandrat de senaste 20 åren med omedelbar verkan

De siffrorna visar dels att riskdagens politiker varit urusla med att förklara varför Sverige behöver invandring, dels att den som har sådan uppfattning, inte själv bemödat sig att fundera över Sveriges behov av invandrare som balans mot den växande gruppen pensionärer.

Visst har du rätt i att de där svaren visar att de som svarar är mera påverkade av affekt än av intellekt, men du (och många med dig) gör ett misstag som tror att man kan bortse från människors känslor.

Svara på ämne
Topp Dela »