Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Det där är ju skitsnack egentligen. Det blir alltid väldigt svårt & långsökt att hänvisa till att ett visst partis politik skulle lett till ett visst antal dödsfall till skillnad mot om ett annat parti hypotetiskt varit i regeringsställning.
Om man nu ändå likväl ska spekulera i "vem som orsakar mest död & elände" så kan jag ju tänka mig att en regering styrd av Anders Behring Breivik med likasinnade hade tagit en absolut topplacering när det gäller massmord & försvinnanden.
Att du sen har svårt att känna sympati för slaktade ungdomar som visade intresse för politik & hur samhället fungerar tyder mer än något annat på att du inte besitter några kvaliteter för att ha någon som helst ledarposition i något sammanhang.
Vill du missförstå mig lite mer är du snäll?
Jag kan försöka förklara det lite djupare en gång till...
1. Nej, jag tycker såklart inte att några ynglingar kan vara skyldiga för någon politik som orsakat så mycket lidande för så många norrmän. Det skrev jag ju!
Det hade varit bättre om man kunde ställa till svars de som faktiskt röstat igenom besluten som att t ex. skicka unga norrmän till Afghanistan som dödar civila.
2. Frågan är väl snarare varför du tycker det behöver finnas en ledarposition över huvud taget? Tänk om var man kunde få bestämma sitt eget liv istället utan att andra lägger sig i, tyvärr har allt för många människor svårt för det.
3. En regering med Anders Behring Breivik är det heller ingen som har förespråkat vad jag vet, så jag tror det inte ens hör hit...?
4. Spelar ju ingen roll vilket parti därför att samtliga partier i Stortinget har stått för betydligt mer mänskligt lidande än Anders Behring Breivik någonsin kommer att göra! Höger eller vänster, ingen skillnad.
Den enda anledning jag kan se till varför du tycker att det låter långsökt är väl helt enkelt därför att du är en vanlig korkad dumsosse precis som de flesta andra som får svårt när det gäller att se saker genom lite mer komplexa sammanhang, och eftersom du själv aldrig har sett våldet med dina egna ögon. Hade du själv sett och fått uppleva våldet och misären norska staten orsakat i t ex. Afghanistan vill jag nästintill garantera att du hade haft en annan syn på hela staten, men nu gör du ju inte det, utan det enda våldet du själv råkar se är sånt som exempelvis hände i fredags, och sen drar du dina enkla slutsatser av det.
För om vi säger att en grupp människor(staten) bestämmer sig för att det är bäst att man tar en stor del summa pengar från en annan grupp människor(vanliga människor som vill leva fria från staten) och sedan bestämmer sig för att lägga pengarna på att kunna skicka soldater till andra sidan jorden och som i sin tur har ihjäl mängder av civila. Bör det inte åtminstone klassas som massdråp?
För att inte tala om det hat som detta renderar runt om i arabvärlden som sedan kan ha sina följder i terrordåd (vilket vi sett i bl. a. Sverige, England och USA)
Även det faktum att om Norge hade haft en sundare invandringspolitik (fast snarare handlar det väl om bidragspolitik enl. mig) så hade man haft färre blattar i landet som endast bidragit till att öka kriminaliteten i landet avsevärt.
Skulle gärna vilja höra dig besvara sakargumenten för detta måste du väl ändå hålla med om, eller har du blivit så pass indoktrinerad av statlig propaganda att du inte ens kan analysera din omvärld själv?