Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-18, 17:51
  #3481
Medlem
DigitalAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tolka det hur du vill, jag försökte bara räkna lite på saken och kom fram till att det verkar svårt att garantera kabinplats för allt handbagage. Om du fixar mer info om lasthyllornas kapacitet så kan jag räkna om med högre precision.

Det var inte avsikten att vara otrevlig. Begriper bara inte Ryan Airs "skillnad" mot andra flygbolag som kör med samma typ av plan, och tillåter alla passagerare att ta med en kabinväska. Har som sagt åkt med 737-800 förut, och alla fått ta med handbagage ombord.
Citera
2014-10-20, 19:43
  #3482
Medlem
Ryanair tar ju rejält betalt för incheckat bagage, därför vill ju passagerarna resa med endast handbagage. Det blir trångt och tar lång tid att stuva undan allt bagage.

Här kan man läsa:

https://www.avforums.com/threads/rya...ulous.1870856/

Det står att Easyjet gör på liknande sätt.

När jag reste från Riga mer Ryanair efter nyår, det var en av de sista Rigaflighterna, så taggade de en del stora handbagage man fick lämna ifrån sig dem. Det var mycket folk, nästan fullbokat plan.
Citera
2014-10-25, 20:45
  #3483
Medlem
Kanske inget att nojja över, men första gången jag åker med Ryanair....
Jag bokade precis Göteborg till Paris.

Mitt namn är enligt pass och körkört i stil med:
"Petter Nicklas Johansson"

Mitt tilltalsnamn är det andra, dvs Nicklas i exemplet.
Jag bokade som Nicklas Johansson.
Kommer dom ha synpunkter att jag inte valde "Petter Johansson"?
Citera
2014-10-28, 11:19
  #3484
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Så du menar att Ryanair väljer rutter med mer turbulens i utbyte mot lägre kostnad?

Det är rent trams, ryan betalar precis samma kilometerpris som alla andra luftrumsanvändare, något MOL regelbundet klagar över.

Det stämmer inte. Taxan är uträknad utefter startvikten på flyget. Då Ryanair ändrar den inför alla flygningar genom att en tekniker byter ut skylten i flightdeck och anger en annan vikt i protokollen så betalar de minimalt medans resten av flygbolagen betalar standard.

That's how Ryanair goes around.
Citera
2014-10-28, 17:42
  #3485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Det stämmer inte. Taxan är uträknad utefter startvikten på flyget. Då Ryanair ändrar den inför alla flygningar genom att en tekniker byter ut skylten i flightdeck och anger en annan vikt i protokollen så betalar de minimalt medans resten av flygbolagen betalar standard.

That's how Ryanair goes around.

Fast har du alls läst påståendet?

Det som skrevs var att ryanair medvetet valde rutter med mer turbulens för att få lägre kostnad. Det är rent strunt.

Däremot att man som flygbolag försöker se till att vikten ligger på ett sånt sätt att man får mindre kostnader är väl inget nytt. Exempel på diskussion om detta finns t.ex. här på PPrune http://www.pprune.org/tech-log/49433...66990-how.html
Citera
2014-10-29, 09:46
  #3486
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Fast har du alls läst påståendet?

Det som skrevs var att ryanair medvetet valde rutter med mer turbulens för att få lägre kostnad. Det är rent strunt.

Däremot att man som flygbolag försöker se till att vikten ligger på ett sånt sätt att man får mindre kostnader är väl inget nytt. Exempel på diskussion om detta finns t.ex. här på PPrune http://www.pprune.org/tech-log/49433...66990-how.html

Ja turbulensen påverkar inte kostnaden. Men du skrev att ryan betalar samma km pris i europa vilket jag hävdar är tvetydigt att påstå då de som enda bolag jag hört talas om ändrar vikterna i protokollen och på så sätt får lägre taxa i europa än vad SAS med en i stort sett identisk 737 och lika många pax ombord får betala.
Citera
2014-10-29, 12:29
  #3487
Medlem
BleAivanos avatar
Ryanair väljer att börja flyga ifrån Kastrup istället för Sturup.

Citat:
Ryanair slutar flyga från Sturup utanför Malmö och satsar i stället
på Köpenhamn. Nästa år öppnas 13 rutter från Kastrup. De tre första går till
Milano, Warszawa och London, rapporterar Ritzau.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19772713.ab
Citera
2014-11-05, 14:02
  #3488
Medlem
Hittar ej transferbiljett (ryanair)

Hej, Jag har bokat en resa till London, stansted med ryanair.
När man bokade kunde man välja till transfer in till stan. Detta gjorde jag och jag ser på min biljett att där står 420kr betalt för tur & retur Transfer. Men nu till frågan:

Vart hittar jag biljetten? Använder jag samma biljett som till flyget?

Tack på förhand.
Citera
2014-11-05, 16:51
  #3489
Medlem
Jag googlade lite:

http://www.tripadvisor.co.uk/ShowTop...n_England.html

The Ryanair booking is for an Express Coach to London City Centre. You do not need any reference number. At Stansted Airport, go to the Coach ticket office (to the left immediately you exit the Airport). Show your boarding pass, ID and payment confirmation to the attendant who will then issue you with a coach ticket.

Jag vet inte om detta gäller i ditt fall.
Citera
2014-11-23, 18:34
  #3490
Avstängd
SonyErections avatar
kan minderåriga resa med ryanair?

i ryanairs avtal står det:

BARN, SPÄDBARN OCH MINDERÅRIGA
Ryanair låter inte omyndiga personer under 16 år resa utan vuxens sällskap. Barn under 16 år måste alltid åtföljas av en passagerare som är över 16 år. Eskortering och speciallösningar kan INTE erbjudas.

vad menas med omyndiga under 16 år? i sverige blir man ju myndig vid 18 års ålder, jag vet att man kunde omyndighetsförklara folk förut i sverige men vad exakt menar ryanair med detta? är det om man är 16 år i säg USA där man i vissa stater blir myndig i 16 års ålder? är det sådant dom menar?
Citera
2014-11-23, 18:37
  #3491
Medlem
Ja troligtvis är det för att gardera sig mot olikheter i lagstiftning mellan olika länder. Förstår dock inte vad problemet är? 16 år är vad som gäller.
Citera
2014-11-23, 18:38
  #3492
Avstängd
SonyErections avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexfit
Ja troligtvis är det för att gardera sig mot olikheter i lagstiftning mellan olika länder. Förstår dock inte vad problemet är? 16 år är vad som gäller.
jag menar att det är konstigt skrivet, kan man som svensk 16 årig grabb bara hoppa på ett plan till zanzibar etc. det låter ju helt absurt, men det låter ju nästan så eftersom de enda andra exempel de ger är dessa land, då man måste ha målsmans underskrift och liknande.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Barn under 18 år bosatta i Spanien som reser utan föräldrar eller förmyndare med ett giltigt nationellt id-kort på flygningar mellan EES-länder (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet), måste kunna uppvisa ett ifyllt formulär

Italienska personer under 14 år som reser med det nya id-kortet “Carta d‘identità” och har en eller båda föräldrarna med sig kan flyga inom EU/Shengen utan någon ytterligare dokumentation.

Portugisiska medborgare och därstädes boende personer av annan nationalitet under 18 år som reser från eller återvänder till Portugal till eller från ett land som inte ingår i Schengen-avtalet
__________________
Senast redigerad av SonyErection 2014-11-23 kl. 18:41.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1851686

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback