Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-10, 09:27
  #3361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyPro.
Hej!

Vet någon om Ryanair har prisgaranti? Jag bokade till Malta för en vecka sen för 7 pers, nu är exakt samma resa ungefär 3000 kr billigare? Finns det någon lösning?

Prisgaranti? Glöm det...

Det är ju det ständiga dilemmat, boka nu eller vänta. Det kan bli billigare, det kan bli dyrare... Lotteri. Det kan också bli så att det blir fullt...

Detta gäller ju inte bara elaka Irländska flygbolag, utan även statliga Svenska järnvägsföretag:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1316

Lustigt hur Svenska staten och mr O'Leary kan agera så lika...
Citera
2014-04-13, 14:04
  #3362
Medlem
Ska flyga till London. Kan man ta med sig cigaretter i handbagaget när man åker med ryanair?
Citera
2014-04-13, 14:17
  #3363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulle00
Ska flyga till London. Kan man ta med sig cigaretter i handbagaget när man åker med ryanair?
Utan att ha kollat, så undrar jag varför man inte skulle få det?
Citera
2014-04-13, 14:31
  #3364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulle00
Ska flyga till London. Kan man ta med sig cigaretter i handbagaget när man åker med ryanair?

Givetvis. Udda fråga.
Citera
2014-04-13, 22:08
  #3365
Medlem
regndroppens avatar
Vad är det för tillägg och dyl som tillkommer när man flyger med detta bolag? Ska till Rom i maj och det var en jävla skillnad på priser om man ska flyga med billigaste alternativet när jag kollade på flygresor.se som dessutom har en mellanlandning.
Citera
2014-04-13, 22:34
  #3366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulle00
Ska flyga till London. Kan man ta med sig cigaretter i handbagaget när man åker med ryanair?

Det har inget med Ryanair att göra, utan vad tullen godkänner. I dagsläget får man ta med sig 200 cigaretter (cirka 10 paket med andra ord), 100 cigariller,, 50 cigarrer eller 250 gram tobak. Men inte allt på en och samma gång. Vill du kombinera det så kan maxgränsen till exempel ligga på 100 cigarretter och 25 cigarrer. Ska du bara ta med dig några paket cigarretter så är det helt okej.
Citera
2014-04-14, 09:52
  #3367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Vad är det för tillägg och dyl som tillkommer när man flyger med detta bolag? Ska till Rom i maj och det var en jävla skillnad på priser om man ska flyga med billigaste alternativet när jag kollade på flygresor.se som dessutom har en mellanlandning.

När du valt vart och när du skall resa får du två alternativ; "att betala med kreditkort" och "att betala med kontokort" Om du väljer att resa utan incheckat bagage och inte väljer platsbokning så är det detta du betalar.
Andra bolag har bättre service vid förseningar och liknande strul, det kan vara värt en del. Kolla vilken flygplats de landar på, det är ju ofta mera avlägsna platser än andra bolag använder.
Citera
2014-04-14, 10:04
  #3368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Det har inget med Ryanair att göra, utan vad tullen godkänner. I dagsläget får man ta med sig 200 cigaretter (cirka 10 paket med andra ord), 100 cigariller,, 50 cigarrer eller 250 gram tobak. Men inte allt på en och samma gång. Vill du kombinera det så kan maxgränsen till exempel ligga på 100 cigarretter och 25 cigarrer. Ska du bara ta med dig några paket cigarretter så är det helt okej.

Var kommer dessa uppgifter från?

Jag hittade detta:
http://www.tullverket.se/innehallao/...928000662.html

Införsel av tobak för eget bruk i samband med resa
Du får föra in tobak till Sverige utan att betala svensk tobaksskatt när du reser från ett annat EU-land och om tobaken är för eget bruk (eller för din familjs* behov) och du personligen transporterar varorna till Sverige.


Riktlinjer för bedömning om införseln är privat eller kommersiell
Rådets direktiv (2008/118/EEG) innehåller en referensnivå för privat bruk på 800 stycken cigaretter, 400 stycken cigariller, 200 stycken cigarrer och 1 kilo röktobak.


Detta gäller tydligen inom EU och det är väl oftast EU det handlar om när man reser med Ryanair?
__________________
Senast redigerad av Cykelpump61 2014-04-14 kl. 10:08.
Citera
2014-04-14, 11:33
  #3369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Var kommer dessa uppgifter från?

Jag hittade detta:
http://www.tullverket.se/innehallao/...928000662.html

Införsel av tobak för eget bruk i samband med resa
Du får föra in tobak till Sverige utan att betala svensk tobaksskatt när du reser från ett annat EU-land och om tobaken är för eget bruk (eller för din familjs* behov) och du personligen transporterar varorna till Sverige.


Riktlinjer för bedömning om införseln är privat eller kommersiell
Rådets direktiv (2008/118/EEG) innehåller en referensnivå för privat bruk på 800 stycken cigaretter, 400 stycken cigariller, 200 stycken cigarrer och 1 kilo röktobak.


Detta gäller tydligen inom EU och det är väl oftast EU det handlar om när man reser med Ryanair?

Jag kollade tydligen lite hastigt och lustigt på den brittiska motsvarigheten tilll Tullverket, och missade detaljen om att dessa införselregler handlade om man för in tobakvaror från ett icke EU-land Då följs tydligen inte riktlinjerna eftersom Storbritannien har en lägre gräns än införselreglerna. Men strunta i mig, för jag läste för snabbt tidigare
Citera
2014-04-14, 15:43
  #3370
Medlem
Knepiga regler bara för att föra in lite cigg...
Citera
2014-04-14, 15:49
  #3371
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teteanna
Knepiga regler bara för att föra in lite cigg...
Det är väl inte ett dugg knepigt?

Det finns ingen gräns för hur mycket du får föra in, men det ska vara för eget bruk eller en gåva.

Samma regler som gäller om du för in alkohol till Sverige från ex Tyskland.

Här finns det lite mer information http://www.hmrc.gov.uk/customs/arriving/arrivingeu.htm
__________________
Senast redigerad av SilentVictory 2014-04-14 kl. 15:51.
Citera
2014-04-17, 12:52
  #3372
Medlem
Hej

Jag ska precis checka in på ryaniar. Men jag min idiot har skrivit frøken istællet før herr. Vad tror ni? Kommer det att bli problem? Kostar 1012 kr att ændra. Sinnessjukt.

Vældigt tacksam før hjælp.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1851686

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback