Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-01, 22:21
  #2989
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Till tåget brukar man kunna köpa biljetter ombord men jag har inte sett det i samband med att man köper flygbiljetten så det borde vara buss.
Fråga Ryanairpersonalen på flygplatsen när du kommer dit, dom vet rimligtvis.

Man kan väl visserligen köpa biljetter med "Ryanair-rabatt", men det sker väl på tågoperatörens hemsida och har vad jag kan minnas inget att göra med bokningen av flygbiljetten.

EDIT: Nu ser jag att man kommer åt tågbokningen via länk på Ryanairs sida också, se andra raden:
http://www.ryanair.com/en/airport-transfer
Citera
2013-08-02, 07:43
  #2990
Medlem
christerys avatar
Haha, nu har dom hittat på en ny avgift...

Citat:
Packa lätt inför sommarsemestern
Det budskapet från Ryanairs vd Michael O'Leary kunde inte vara tydligare.
Först blev det 200 kronor dyrare att checka in en väska – och snart kan även handbagaget kosta.
http://www.expressen.se/res/ryanair-...r-handbagaget/

Vad blir nästa, biljettpris efter vikt... 28kr till london (om du väger under 5kg annars utgår en extra avgift per kg på 10kr/kg)
Citera
2013-08-03, 20:40
  #2991
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Haha, nu har dom hittat på en ny avgift...


http://www.expressen.se/res/ryanair-...r-handbagaget/

Vad blir nästa, biljettpris efter vikt... 28kr till london (om du väger under 5kg annars utgår en extra avgift per kg på 10kr/kg)
Skulle vara kränkande att alla måste ställa sig på en våg så att inchecknings/gatepersonalen ser exakt vad alla väger och det borde ju göra att påstigningen vid gaten borde ta en timme. Skulle vara en mycket dålig idé om man vill vara effektiv och vända planen snabbt.
Citera
2013-08-03, 21:40
  #2992
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skulle vara kränkande att alla måste ställa sig på en våg så att inchecknings/gatepersonalen ser exakt vad alla väger och det borde ju göra att påstigningen vid gaten borde ta en timme. Skulle vara en mycket dålig idé om man vill vara effektiv och vända planen snabbt.

Annars skulle det kunna vara något som sker vid till exempelvis säkerhetskontrollen? I samband med att man väger handbagaget. Det lär nog sluta med att man tvingas vara tidigare på flygplatsen, så att det inte påverkar flygplanen och deras tid på flygplatsen.

Om det förslaget går igenom så att säga.
Citera
2013-08-04, 01:36
  #2993
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Annars skulle det kunna vara något som sker vid till exempelvis säkerhetskontrollen? I samband med att man väger handbagaget. Det lär nog sluta med att man tvingas vara tidigare på flygplatsen, så att det inte påverkar flygplanen och deras tid på flygplatsen.

Om det förslaget går igenom så att säga.
Säkerhetskontrollen åtar sig knappast att utföra detta arbete åt Ryanair. Säkerhetskontrollen sköts av myndigheterna för att säkerställa in inga farliga föremål tas med ombord. Varför skulle dom åta sig att väga in och ta betalt för vikten åt Ryanair? Att väga in passagerare och ta betalt för vikten är något som Ryanair får sköta själv med sin egen eller inhyrd personal. Blir ju lika kränkande oavsett om det sker i incheckningen, säkerhetskontrollen eller vid gaten. Detta kommer ju dessutom att kosta en massa extrapersonal oavsett vad det sker. En sådan avgift skulle vara idioti. Så länge man får plats i ett säte så finns ingen anledning att hålla på med sådant.
Citera
2013-08-04, 03:07
  #2994
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
En sådan avgift skulle vara idioti. Så länge man får plats i ett säte så finns ingen anledning att hålla på med sådant.

Mja, men kan dom tjäna en krona extra på det så är det inte omöjligt. Nu vill dom ju ha bort handbagaget åxå http://www.di.se/artiklar/2013/8/1/r...r-handbagaget/

Appropå att väga in, du får väl kliva upp på samma våg som väskorna vägs in på vid incheck.
Kommer du inte upp själv så kan du hyra en trappstegsstol 1 2minuter för endast 50kr.
Citera
2013-08-04, 17:07
  #2995
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Säkerhetskontrollen åtar sig knappast att utföra detta arbete åt Ryanair. Säkerhetskontrollen sköts av myndigheterna för att säkerställa in inga farliga föremål tas med ombord. Varför skulle dom åta sig att väga in och ta betalt för vikten åt Ryanair? Att väga in passagerare och ta betalt för vikten är något som Ryanair får sköta själv med sin egen eller inhyrd personal. Blir ju lika kränkande oavsett om det sker i incheckningen, säkerhetskontrollen eller vid gaten. Detta kommer ju dessutom att kosta en massa extrapersonal oavsett vad det sker. En sådan avgift skulle vara idioti. Så länge man får plats i ett säte så finns ingen anledning att hålla på med sådant.

Jag vet inte riktigt vad jag tänkte på, angående säkerhetskontrollen.

Annars går det faktiskt att köpa ett extra säte på Ryanair. På first name skriver man då "Extra" och på last name skriver man "comfort seat", så får man två säten i rad. Det är ett alternativ om man inte får plats i ett enda säte, eller vill ha ett extra säte av bekvämlighetsskäl.
Citera
2013-08-05, 01:59
  #2996
Medlem
Littlepaw13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag vet inte riktigt vad jag tänkte på, angående säkerhetskontrollen.

Annars går det faktiskt att köpa ett extra säte på Ryanair. På first name skriver man då "Extra" och på last name skriver man "comfort seat", så får man två säten i rad. Det är ett alternativ om man inte får plats i ett enda säte, eller vill ha ett extra säte av bekvämlighetsskäl.

Men kostnaden för detta lär väl va en extra biljett? Eller ännu dyrare med tanke på vilket bolag det är
Citera
2013-08-05, 02:36
  #2997
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Mja, men kan dom tjäna en krona extra på det så är det inte omöjligt. Nu vill dom ju ha bort handbagaget åxå

Appropå att väga in, du får väl kliva upp på samma våg som väskorna vägs in på vid incheck.
Kommer du inte upp själv så kan du hyra en trappstegsstol 1 2minuter för endast 50kr.
Dom måste ju räkna med kostnaden för den extra personal som skulle krävas för att väga in och ta betalt efter vikt av alla i incheckningen. Då tvivlar jag på att förtjänsten blir särskilt stor. Där är det nog bättre att ta ett fast pris och ev. ta extra betalt av den som vill ha ett extra säte.
Citera
2013-08-05, 17:05
  #2998
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Det ni missar är att Ryanair och/eller herr Leary av tradition utnyttjar slaskmedias vilja att sälja lösnummer för deras egna behov av uppmärksamhet/gratis reklam. Det skulle vara intressant att gå igenom och se hur många av deras hårresande förslag/planer som media rapporterat om som faktiskt blivit verklighet.

Och eftersom det diskuteras helt okritiskt bl.a. här så ...... det fungerar kort och gott verkar det som.

/#LOUDmouth#
Citera
2013-08-05, 18:11
  #2999
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Det ni missar är att Ryanair och/eller herr Leary av tradition utnyttjar slaskmedias vilja att sälja lösnummer för deras egna behov av uppmärksamhet/gratis reklam. Det skulle vara intressant att gå igenom och se hur många av deras hårresande förslag/planer som media rapporterat om som faktiskt blivit verklighet.

Och eftersom det diskuteras helt okritiskt bl.a. här så ...... det fungerar kort och gott verkar det som.

/#LOUDmouth#

Tja, jag känner till det och har påpekat det ett par gånger också vid tidigare tillfällen. Jag valde visserligen att delta i en teoretiska diskussionen om att väga folk så att Ryanair kan ta betalt för kroppsvikt. Något som jag inte ens har sett att Ryanair någonsin har föreslagit, men någon trodde att det kanske kunde bli aktuellt ändå. Det innebär inte att jag tror att det är sant, även om jag deltar i diskussionerna.
Citera
2013-08-05, 19:01
  #3000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Säkerhetskontrollen åtar sig knappast att utföra detta arbete åt Ryanair. Säkerhetskontrollen sköts av myndigheterna för att säkerställa in inga farliga föremål tas med ombord. Varför skulle dom åta sig att väga in och ta betalt för vikten åt Ryanair? Att väga in passagerare och ta betalt för vikten är något som Ryanair får sköta själv med sin egen eller inhyrd personal. Blir ju lika kränkande oavsett om det sker i incheckningen, säkerhetskontrollen eller vid gaten. Detta kommer ju dessutom att kosta en massa extrapersonal oavsett vad det sker. En sådan avgift skulle vara idioti. Så länge man får plats i ett säte så finns ingen anledning att hålla på med sådant.
Säkerhetskontrollen behöver inte skötas av myndigheter. På Arlanda har Swedavia upphandlat det av Securitas. Och innan dess var det G4S som var ansvarig för det. Nu var det väl två, tre år sedan som jag senast flög från Skavsta men personalen där i säkerhetskontrollen verkade vara lokalanställda på flygplatsen. Och vid den delen av säkerhetskontrollen där boardingpassen kontrollerades passade säkerhetspersonalen även på att kontrollera att handbaggaget uppfyllde flygbolagets regler i form av storlek och vikt.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1851686

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback