Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-24, 11:51
  #613
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ycwm
Jo, läser den igen nu när klockan inte är mitt i natten och håller med dig, det gäller ett visum i USA.

Det jag menade med det fetade var att eftersom jag inte tänkte åka tillbaka genom USA var det irrelevant.

Okej, jag tolkar delen, där du fetat en del, som att t.ex om du reser via USA till Kanada. Du mellanlandar i USA, åker till Kanada och är där 60 dagar, du återvänder till USA på väg hem, då får du inte börja räkna 90 nya dagar utan du har 28-29 dagar kvar- Alltså oavsett om man återvänder via USA eller inte så är det max 90 dagar (hemresa på 90e dagen) från inresa som gäller och inga gränspasseringar inom området nollställer dagarna (inga visa runs funkar, vilket är just det de vill åt).
Alltihop förefaller egentligen helt absurt, vad har USA att göra med hur länge man är i andra länder bara för att man mellanlandat där. Jag gissar också att detta är något de kan ha mer överseende med, men det kan man ju inte utgå ifrån.
Bäst är nog att helt undvika USA om man har denna typ av planer.
Citera
2018-02-26, 22:34
  #614
Medlem
ycwms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Okej, jag tolkar delen, där du fetat en del, som att t.ex om du reser via USA till Kanada. Du mellanlandar i USA, åker till Kanada och är där 60 dagar, du återvänder till USA på väg hem, då får du inte börja räkna 90 nya dagar utan du har 28-29 dagar kvar- Alltså oavsett om man återvänder via USA eller inte så är det max 90 dagar (hemresa på 90e dagen) från inresa som gäller och inga gränspasseringar inom området nollställer dagarna (inga visa runs funkar, vilket är just det de vill åt).
Alltihop förefaller egentligen helt absurt, vad har USA att göra med hur länge man är i andra länder bara för att man mellanlandat där. Jag gissar också att detta är något de kan ha mer överseende med, men det kan man ju inte utgå ifrån.
Bäst är nog att helt undvika USA om man har denna typ av planer.

Har pratat lite med dom på skolan som har hand om visum och sånt där nu. Eftersom jag är här som student är det okej trots att jag bara är här på ett ETA(Kanadas version av ESTA). Blev rekommenderad att ha med mig intyg till nästa resa till USA bara som visar att jag faktiskt varit här för ett syfte och inte bara för att fördriva tid.
Citera
2018-02-27, 00:49
  #615
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ycwm
Har pratat lite med dom på skolan som har hand om visum och sånt där nu. Eftersom jag är här som student är det okej trots att jag bara är här på ett ETA(Kanadas version av ESTA). Blev rekommenderad att ha med mig intyg till nästa resa till USA bara som visar att jag faktiskt varit här för ett syfte och inte bara för att fördriva tid.

Vad bra att de garanterar att det inte blir problem....
Gäller deras garanti vid inresan till USA också, om gränskontrollen vill se biljetten ut från Nordamerika inom 90 dagar som man ju ska kunna visa?

Nåja, lycka till!
Citera
2018-02-27, 00:55
  #616
Medlem
KorvkastarNs avatar
Sticker till USA nästa vecka och ESTA ansökan blev godkänd men insåg efter att jag har en annan födelseort på passet än den jag angav i ansökan, är född i en annan stad än den jag bor i men på passet står det att staden jag bor i är "place of birth".

Spelar det nån roll? Hur kräsna är dom?
Citera
2018-02-27, 01:16
  #617
Medlem
ycwms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Vad bra att de garanterar att det inte blir problem....
Gäller deras garanti vid inresan till USA också, om gränskontrollen vill se biljetten ut från Nordamerika inom 90 dagar som man ju ska kunna visa?

Nåja, lycka till!

Tycker det var väldigt förtroendeingivande. Frågor om immigration, visum och allt vad det kan vara är ju det denna person är anställd av universitet för. Hon sa också att just frågan jag ställde är en väldigt vanlig fråga och att svaret kommer direkt från amerikanerna, vilket jag antar är ambassaden här eller något liknande. Hon nämnde någon term som det ingick under men kan tyvärr inte komma ihåg vad det var.

När jag reste hit hade jag ingen utresa från Nordamerika. Dom ställde lite frågor i USA vad mina planer med resan var och jag svarade studier i Kanada. Behövde inte ens visa något antagningsbesked eller liknande för att styrka det. Så jag antar att det är samma sak här, att man ska kunna bevisa att man ska studera eller liknande om det krävs.

Men det som fortfarande oroar mig en aning är ju att personen som sitter vid gränskontrollen/tullen är den som avgör mitt öde i slutänden. Så det är ju på något sätt ett mänskligt beslut och inte något som är datoriserat eller står till hundra procent i lagar och regler.


Citat:
Ursprungligen postat av KorvkastarN
Sticker till USA nästa vecka och ESTA ansökan blev godkänd men insåg efter att jag har en annan födelseort på passet än den jag angav i ansökan, är född i en annan stad än den jag bor i men på passet står det att staden jag bor i är "place of birth".

Spelar det nån roll? Hur kräsna är dom?

Forska lite mer själv. Men enligt den här länken låter det som att det bara är att göra en ny ansökan
https://help.cbp.gov/app/answers/det...ta-application
__________________
Senast redigerad av ycwm 2018-02-27 kl. 01:26.
Citera
2018-02-27, 13:24
  #618
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ycwm
Tycker det var väldigt förtroendeingivande. Frågor om immigration, visum och allt vad det kan vara är ju det denna person är anställd av universitet för. Hon sa också att just frågan jag ställde är en väldigt vanlig fråga och att svaret kommer direkt från amerikanerna, vilket jag antar är ambassaden här eller något liknande. Hon nämnde någon term som det ingick under men kan tyvärr inte komma ihåg vad det var.

När jag reste hit hade jag ingen utresa från Nordamerika. Dom ställde lite frågor i USA vad mina planer med resan var och jag svarade studier i Kanada. Behövde inte ens visa något antagningsbesked eller liknande för att styrka det. Så jag antar att det är samma sak här, att man ska kunna bevisa att man ska studera eller liknande om det krävs.

Men det som fortfarande oroar mig en aning är ju att personen som sitter vid gränskontrollen/tullen är den som avgör mitt öde i slutänden. Så det är ju på något sätt ett mänskligt beslut och inte något som är datoriserat eller står till hundra procent i lagar och regler.




Forska lite mer själv. Men enligt den här länken låter det som att det bara är att göra en ny ansökan
https://help.cbp.gov/app/answers/det...ta-application

Jag tappade tråden lite, glömde att du skrev att du redan var i Kanada, får skylla på att jag var på semester
Det är ju inte mycket du kan göra. Om du inte funderar på att lämna inom 90-dagarsgränsen så du får väl se vad som händer vid nästa besök.

Som sagt borde de ju ha överseende men själv hade jag varit lite orolig eftersom det inte verkar finnas något officiellt skrivet om några generella undantag för sådana här saker (vad jag sett iallafall).

Bara att hoppas på att det går bra, i regel finns ju trots allt ett visst mått av sunt förnuft även i gränskontroller. Man kan ju undra varför inte "amerikanerna" skriver om detta eller ger dig det som svar på direkt fråga om det nu är en allmän policy......
Citera
2018-02-27, 13:26
  #619
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorvkastarN
Sticker till USA nästa vecka och ESTA ansökan blev godkänd men insåg efter att jag har en annan födelseort på passet än den jag angav i ansökan, är född i en annan stad än den jag bor i men på passet står det att staden jag bor i är "place of birth".

Spelar det nån roll? Hur kräsna är dom?

Har sett samma fråga flera gånger genom åren men aldrig hört om någon som fått problem med just det.
Vill du vara säker på att ha allt rätt så kan du alltid göra en ny ansökan.
Citera
2018-03-13, 09:56
  #620
Medlem
swebarbs avatar
Skickade min ansökan i helgen och har ännu inte hört nåt ? stod nåt att det skulle ta upp till 72 timmar eller nåt, är detta normalt ?
Citera
2018-03-13, 10:52
  #621
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Skickade min ansökan i helgen och har ännu inte hört nåt ? stod nåt att det skulle ta upp till 72 timmar eller nåt, är detta normalt ?

Det kan ta 72 timmar, normalt men inte vanligt. Oftast tar det några minuter, har varit med om några timmar.
Tar det mer än minuter så antar jag att ens ansökan blivit utvald att granskas. Tar det dagar så granskas den nog mer noga....

Antar att du sökt på officiella sidan och att du verkligen kollat så du skickat den.....
Citera
2018-03-14, 10:15
  #622
Medlem
swebarbs avatar
ok den gick visst igenom, trodde man skulle få mail ? darför jag satt o väntade men allt verkar ok nu iaf.

ja jag ansökte på denna

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Citera
2018-03-14, 11:58
  #623
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
ok den gick visst igenom, trodde man skulle få mail ? darför jag satt o väntade men allt verkar ok nu iaf.

ja jag ansökte på denna

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Låter bra. Gå in på sidan igen och kontrollera ansökan genom att logga in med passnummer utan ansökningsnummer (alltså välj "Jag vet INTE ansökningsnumret"), det är bästa sättet att se så allt verkligen är i ordning.

Har för mig att vi fått mejl både när ansökningar godkänts och gått ut, men du kanske inte angav en riktig mejladress....
Citera
2018-03-28, 19:45
  #624
Medlem
Alltså ESTA, ansöker jag det först när jag köpt flygbiljetterna?
Har funderingar på boka biljetter som är avfärd om cirka en vecka från och med nu, men går det även bara fixa det innan eller bör man ändå fixa det när man bokat?
Tänker t.ex OM man skulle boka bara någon dag innan (iofs skulle nog ej göra, då det brukar vara mycket dyrare då), ifall man på sådant vis kan ansöka innan?

Vad jag förstått ska man behöva skriva address till dit man ska spendera första natten?
Samt måste man bevisa att man har nog med pengar för vistelsen?
Det har jag men vad är tillräckligt? har kanske 8k efter flygbiljetten på mitt egna konto just nu men har mer tillgångar att annars föra över som jag dock ej vill om det verkligen ej krävs.
Tänker ju trots allt bo hos en person där och ifall de nu skulle skita sig så finns Airbnb för kanske 400 kr natten eller annat, och om jag är där i en vecka cirka så blir de ju inte mer än 3-4k i boende åtminstone.
Men vet ju ej hur de räknar och menar när man söker detta ESTA.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1851507

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback