Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-20, 01:04
  #529
Medlem
Resa till USA med prick - många personer inför resa som undrat sen aldrig själva återkopplat, enligt min tolkning, därav detta meddelande

Resa till USA andra halvan av juni - första halvan av juli 2017. Tagen för ladd nyårsafton 2016-2017, resultat; förelades bötesstraff för ringa narkotikabrott. Kom in i USA utan problem, om än med nerverna långt utanför kroppen.

Familjen hade bokat usa-resan som ovan nämns redan innan nyårsfirandet. Läget = skitit i det blåa skåpet. Mitt gamla esta gick ut i höstas. Skaffade nya esta (ljög) morgonen efter torsken, ville av någon anledning ha det innan eventuell dom / föreläggande fallit. Tänkte att esta innan dom / föreläggande ej kunde ses som ljug men döh det står ju i domen när brottet skedde, dagen innan estat utfärdades dvs.
Funderade på att strunta i att följa med men kom ej på en legitim förklaring att presentera för familjen (pungvred?? cancer??? ej sugen längre?!?! på en resa för en kvarts mille - really??). Bestämde mig därför för att ha is i magen och följa med. Och det funka, men isen var jobbig.

Detaljer: Tredje gången i USA. Flygplats var Miami International. Vi reste som familj, två föräldrar och ett antal unga vuxna. Förut passerade man säkerhetskontrollen en och en, men nu gick vi som en hel familj, och det gjorde även alla andra resenärer i säkerhetskontrollen.

Tycker ej om att spekulera och vet ej om detaljerna är faktorer som påverkar chansen att komma in. Men en tanke är att säkerhetskontrollen är mindre benägna att särskilt kontrollera när man går som hel familj, än om man går som ensam ung partyspjuver. Emellertid inget belägg för detta.

Nåväl, åker till USA tidigast om 4.5 år!

EDIT: tänk på! ni som också har is i magen och ska till usa och funderar på kryssning eller annan båt som åker långt och lägger till på annan ort ex. bahamas - kontroller görs även där både för avfärd och hemfärd - ej värt risken! åtminstone görs sådana kontroller i hamnen ft lauderdale.

mvh
Citera
2017-07-20, 07:28
  #530
Medlem
Floridasidans avatar
Alla vet att de flesta som vill bryta lagen och ta sig in illegalt genom att ljuga lyckas. Det gör ju inte saken okej. Ett mycket svårt brott som skulle kunna ge tio års fängelse....

Narkotikabrott har inga villkor för att förhindra resa till USA, det handlar inte om att vara dömd eller ens påkommen, har man begått minsta narkotikarelaterat brott så får man inte resa visumfritt.

Säkerhetskontrollen får så klart småbarn och funktionsnedsatta passera med någon annan, i övrigt går man alltid själv genom en säkerhetskontroll.

Allt detta fuskande och ökande mängd potentiella terrorister gör att USA nu diskuterar att avskaffa VWP för länder som Sverige, TACK alla fuskare!
Citera
2017-08-21, 23:45
  #531
Medlem
burberrys avatar
Hur funkar det med ESTA när man besöker landet 2 gången? Räcker det med att bara fylla i första övernattningsadressen?
Citera
2017-08-22, 08:41
  #532
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Alla vet att de flesta som vill bryta lagen och ta sig in illegalt genom att ljuga lyckas. Det gör ju inte saken okej. Ett mycket svårt brott som skulle kunna ge tio års fängelse....

Narkotikabrott har inga villkor för att förhindra resa till USA, det handlar inte om att vara dömd eller ens påkommen, har man begått minsta narkotikarelaterat brott så får man inte resa visumfritt.

Säkerhetskontrollen får så klart småbarn och funktionsnedsatta passera med någon annan, i övrigt går man alltid själv genom en säkerhetskontroll.

Allt detta fuskande och ökande mängd potentiella terrorister gör att USA nu diskuterar att avskaffa VWP för länder som Sverige, TACK alla fuskare!

Först skriver du att dom allra flesta som ljuger och försöker att ta sig in lyckas, vilket innebär att det är fall som ej upptäcks, sedan skyller du på dessa oupptäckta när USA diskuterar att avskaffa VWP.

Jag kan garantera att den förkrossande majoriteten av dom som ljuger på ESTA:n gör det pga att dom har något mindre brott, ofta i sin ungdom (inkl drogrelaterade) i bagaget, men numera är vanliga skötsamma svenssons som ska på semester i 2 veckor.

När det gäller terrorister är det en annan femma, detta är människor som med livet som insats är villiga att skada USA, vilket inte gäller för vanliga svenssons som ljuger pga en ungdomssynd. Sverige har med gott samvete tagit emot enorma mängder mellanösternfolk och har mängder med terrorister som krigar/krigat för ISIS. Jag förstår att detta gör USA tveksamma till att låta Sverige (och andra "välmenande" europeiska länder) vara med i VWP.

VWP var menat att låta medborgare i säkra och lugna länder att resa enklare till USA. Det var inte menat att inkludera det avskum som Sverige härbärgerar idag.
Citera
2017-08-22, 09:38
  #533
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Först skriver du att dom allra flesta som ljuger och försöker att ta sig in lyckas, vilket innebär att det är fall som ej upptäcks, sedan skyller du på dessa oupptäckta när USA diskuterar att avskaffa VWP.

Jag kan garantera att den förkrossande majoriteten av dom som ljuger på ESTA:n gör det pga att dom har något mindre brott, ofta i sin ungdom (inkl drogrelaterade) i bagaget, men numera är vanliga skötsamma svenssons som ska på semester i 2 veckor.

När det gäller terrorister är det en annan femma, detta är människor som med livet som insats är villiga att skada USA, vilket inte gäller för vanliga svenssons som ljuger pga en ungdomssynd. Sverige har med gott samvete tagit emot enorma mängder mellanösternfolk och har mängder med terrorister som krigar/krigat för ISIS. Jag förstår att detta gör USA tveksamma till att låta Sverige (och andra "välmenande" europeiska länder) vara med i VWP.

VWP var menat att låta medborgare i säkra och lugna länder att resa enklare till USA. Det var inte menat att inkludera det avskum som Sverige härbärgerar idag.

Som du förstår inbegriper de jag nämner alla som reser från Sverige och alla som vistas här och även hot från dessa på olika sätt.
Jag skriver ju inte anonymt här och tänker så klart inte ge uttryck för sådana åsikter som du gör, oavsett vad jag tycker i frågan. Orsaken till att ett land ses som mindre pålitligt kan nog de flesta räkna ut själv. Om du läser vad jag skrev så står det i mitt inlägg " och ökande mängd potentiella terrorister gör att USA nu diskuterar att avskaffa VWP". Att fusk och att folk tar sig in illegalt i ett land kan jag inte se som okej, oavsett skäl, man kan inte rättfärdigas brott på det viset och det får (borde iallafall få) så klart också konsekvenser när det gäller rörlighet över gränser.
Citera
2017-08-22, 11:06
  #534
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
Hur funkar det med ESTA när man besöker landet 2 gången? Räcker det med att bara fylla i första övernattningsadressen?

Menar du inom dom 2 åren ESTAn är giltig? Isåfall så går det bra att uppdatera den, har själv gjort det flera gånger.
Är det efter ditt ESTA gått ut så får du fylla i hela baletten igen, har jag också fått göra.
Citera
2017-08-22, 12:55
  #535
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
Hur funkar det med ESTA när man besöker landet 2 gången? Räcker det med att bara fylla i första övernattningsadressen?

Ja som cliffbarnes80 skriver, beror det på omständigheterna.

Skulle du mena två gånger i tät följd (på samma resa) t.ex. om du åker dit, tar en kryssning och kommer tillbaka så kan du bara ta första hotellet du bor på.

Är det två olika resor på samma ESTA så är det ingen nackdel att uppdatera adressen mellan resorna, dock inget tvång då heller.
Citera
2017-08-22, 14:42
  #536
Medlem
burberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Ja som cliffbarnes80 skriver, beror det på omständigheterna.

Skulle du mena två gånger i tät följd (på samma resa) t.ex. om du åker dit, tar en kryssning och kommer tillbaka så kan du bara ta första hotellet du bor på.

Är det två olika resor på samma ESTA så är det ingen nackdel att uppdatera adressen mellan resorna, dock inget tvång då heller.

Det är ett knappt halvår mellan resorna.
Citera
2017-08-22, 15:44
  #537
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry

Det är ett knappt halvår mellan resorna.

Har du en ESTA som är giltig över båda så gäller svaren ovan.
Du kan ändra adressen i ESTAn men det är inget tvång att göra det.
Citera
2017-09-03, 07:23
  #538
Medlem
Är i USA nu för första gången. När jag landade i san Francisco var det i princip ingen kontroll alls. Kom fram till en disk där personen skannade mitt pass. Så frågade han om jag var på semester, jag svarade ja. Thats it. Brukar det vara så slappt på kontrollen eller hade jag tur kanske?
Citera
2017-09-03, 08:51
  #539
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Är i USA nu för första gången. När jag landade i san Francisco var det i princip ingen kontroll alls. Kom fram till en disk där personen skannade mitt pass. Så frågade han om jag var på semester, jag svarade ja. Thats it. Brukar det vara så slappt på kontrollen eller hade jag tur kanske?

Har varit samma för mig alla gångerna på LAX, både på esta och K-1 visum.
Citera
2017-09-03, 11:31
  #540
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Är i USA nu för första gången. När jag landade i san Francisco var det i princip ingen kontroll alls. Kom fram till en disk där personen skannade mitt pass. Så frågade han om jag var på semester, jag svarade ja. Thats it. Brukar det vara så slappt på kontrollen eller hade jag tur kanske?

Det är precis så det normalt går till för den vanlige resenären
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1851507

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback