Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-13, 21:38
  #13
Medlem
Somalier är ju Afrikas Zigenare. Visst kanske finns en eller två bra per 100 eller 1000 men fler är det inte.

Bara för att de efter 10år i Sverige hjälpligt kan prata svenska och eventuellt köra en buss innebär det inte att de är utbildningsbara.

Minns inte att svenskar någonsin ägnat sig åt könsstympning, hedersbrott eller 17% i arbete (vilket för några år sen var siffran för hur många av dessa människoliknande varelser i Sverige som arbetade.

Snarast är somalier och svenskar varandras motpol. Svenskar(alltså inte de som fått medborgarskap pga kastat pass eller liknande) är omtyckta ute i världen och har i stort sett alltid varit det, anpassar sig arbetar hjälper till, välutbildade, lättlärda osv osv.

Vi är trots att vi är ett litet land med få innevånare förvånansvärt företagsamma. Många stora företag osv (även om vi är på dekis nu bla pga nämnda människoliknande varelser).

Om somalier kan man säga precis tvärtom de har bra läge på landet trots detta producerar de inget som helst av värde(om jag inte minns fel så förutom banksektorn hade de ett företag som sålde getskinn på export ungefär), de är avskydda i hela världen, obildbara, korkade, lata.

Finns många länder i Afrika men just Somalia verkar vara om inte det sämsta så lätt tre i topp helt pga de som bor där.

Således är jämförelsen inte bara oärlig den är snudd på rent förtal.
Citera
2015-07-14, 23:25
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Somalier är ju Afrikas Zigenare. Visst kanske finns en eller två bra per 100 eller 1000 men fler är det inte.

Bara för att de efter 10år i Sverige hjälpligt kan prata svenska och eventuellt köra en buss innebär det inte att de är utbildningsbara.

Minns inte att svenskar någonsin ägnat sig åt könsstympning, hedersbrott eller 17% i arbete (vilket för några år sen var siffran för hur många av dessa människoliknande varelser i Sverige som arbetade.

Snarast är somalier och svenskar varandras motpol. Svenskar(alltså inte de som fått medborgarskap pga kastat pass eller liknande) är omtyckta ute i världen och har i stort sett alltid varit det, anpassar sig arbetar hjälper till, välutbildade, lättlärda osv osv.

Vi är trots att vi är ett litet land med få innevånare förvånansvärt företagsamma. Många stora företag osv (även om vi är på dekis nu bla pga nämnda människoliknande varelser).

Om somalier kan man säga precis tvärtom de har bra läge på landet trots detta producerar de inget som helst av värde(om jag inte minns fel så förutom banksektorn hade de ett företag som sålde getskinn på export ungefär), de är avskydda i hela världen, obildbara, korkade, lata.

Finns många länder i Afrika men just Somalia verkar vara om inte det sämsta så lätt tre i topp helt pga de som bor där.

Således är jämförelsen inte bara oärlig den är snudd på rent förtal.

Jag känner faktiskt igen mig i en hel del av det du skrev. En intressant sak jag noterat är att det verkar vara tämligen vanligt bland (riktiga) negrer att avsky somalier, se ner på dom och anse att dom inte ens är riktiga negrer. Fatta vilken ultimat förnedring att t.om negrer ser ner på en och inte accepterar en
Citera
2015-07-14, 23:44
  #15
Medlem
Kan knappast hålla med om att de är tystlåtna & lugna. På min arbetsplats där det finns en stor mängd olika nationaliteter så låter och stökar somalierna värst, både killar & tjejer.
Citera
2015-07-15, 20:07
  #16
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Känner en hel del somalier, de är bra killar allihopa. Sen kan tilläggas att myten att de inte är världens smartaste stämmer enligt mig.
Fast det beror ju helt på vad som räknas till smarthet. Att de inte kan allt som vi i vår kultur finner viktigt är ju inte så konstigt om de har en annan kulturell bakgrund där andra saker betraktats som viktigt, eller hur? Om de vuxit upp i Somalia har de säkert koll på saker där som vi inte kan någonting om.
Citera
2018-06-18, 17:29
  #17
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papaoutai
Jag tror Vita sydafrikaner är Afrikas "svenskar" snarare! ...text

Tänkte just säga detsamma. Vi svenskar har oerhört mycket gemensamt med vita sydafrikaner. Vi tror på segregation som politisk metod.
Citera
2018-06-18, 17:34
  #18
Medlem
BewilderedHulders avatar


JAHA.

Det är så här vi ska lära oss källkritik?
Smart drag!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback