Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-19, 17:56
  #1
Medlem
KuKluxKlans avatar
http://www.dn.se/ekonomi/telia-borja...kype-och-viber


Citat:
Från och med i sommar tänker Telia Sonera ta betalt för röstapplikationer som Viber och Skype. Det säger vd Lars Nyberg till di.se.



Teleoperatörerna pressas i ytterligare den stenhårda konkurrensen när kunderna utnyttjar gratistjänster som Viber, Rebtel och Skype för att prata och sms:a.

Flera teleoperatörer har velat blockera användarna från att använda gratistjänsterna men ännu har det handlat om tomma ord.

Därmed blir Telia Sonera först med att omvandla hoten till verklighet när man introducerar en avgift för att använda mobil röstdata.

Spanien är det första landet där Telia Sonera tar betalt och sex euro i månaden kommer det att kosta, enligt di.se.

Till sommaren blir det Sveriges tur men kostnaden drabbar inte alla kunder lika.

”Det kommer att ingå i de högre prisklasserna. Betalar du 399 kronor i månaden så ingår det i priset”, säger Lars Nyberg till di.se.

Övriga teleoperatörer har ännu inte bestämt sig för om de tänker ta betalt dessa tjänster.


Kan man avsluta sitt abbonemang i förtid, i.o.m. att Telia så markant ändrar avtalet?
Citera
2012-04-19, 18:02
  #2
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KuKluxKlan
http://www.dn.se/ekonomi/telia-borja...kype-och-viber

Kan man avsluta sitt abbonemang i förtid, i.o.m. att Telia så markant ändrar avtalet?

Nej, läs det finstilta på avtalet du signerade. Där står det att de har rätt att ändra ingått avtal.

Men jag förstår inte varför man ska använda skype och viber i det mobila nätverket. I regel betalar man såpass att det är i princip gratis att ringa andra över mobilnätet. Skype och viber känns mer lämpliga i wifi-sammanhang. För det kommer inte bli förbjudet att installera apparna.
Citera
2012-04-19, 18:08
  #3
Medlem
st0ckiss avatar
Om man kör med VPN, kan de fortfarande blockera Skype o.s.v? Eller är det som med torrentprotokollet att det döljs så de inte kan spärra det?
Citera
2012-04-19, 18:15
  #4
Medlem
CitizenErazeds avatar
Alltså, handlar detta bara om mobiltelefoni, eller innefattar detta datorer med!?
Citera
2012-04-19, 18:23
  #5
Medlem
KuKluxKlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitizenErazed
Alltså, handlar detta bara om mobiltelefoni, eller innefattar detta datorer med!?

Surfar du mobilt med datorn, lär det med största sannolikhet även drabba dig.
Citera
2012-04-19, 18:25
  #6
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitizenErazed
Alltså, handlar detta bara om mobiltelefoni, eller innefattar detta datorer med!?


Citat:
Därmed blir Telia Sonera först med att omvandla hoten till verklighet när man introducerar en avgift för att använda mobil röstdata.

Använder du din telefon till att surfa på datorn med så kan du nog räkna med att det kommer göra det
Citera
2012-04-19, 18:32
  #7
Medlem
Och det var på tiden!

Dock känns det ju som att de som har bindingstid inte blir påverkade förrän bindningen tagit slut, Telia brukar vara duktiga på detta.
Citera
2012-04-19, 18:59
  #8
Medlem
CitizenErazeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Använder du din telefon till att surfa på datorn med så kan du nog räkna med att det kommer göra det
Okej, ja då klarar jag väl mig i alla fall på mitt trådlösa.
Det är i vilket fall för jävligt, får väl gå tillbaks till MSN eller något då om man ska chatta på mobilen.
Citera
2012-04-19, 19:04
  #9
Medlem
Precis som jag sa!

Befintliga kunder kommer inte att påverkas under nuvarande avtalsperioder eller bindningstider, utan först när de eventuellt tecknar om sina avtal eller väljer ett nytt abonnemang.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14704505.ab

Så ni kan sluta gråta.
Citera
2012-04-19, 19:07
  #10
Medlem
CitizenErazeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Precis som jag sa!

Befintliga kunder kommer inte att påverkas under nuvarande avtalsperioder eller bindningstider, utan först när de eventuellt tecknar om sina avtal eller väljer ett nytt abonnemang.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14704505.ab

Så ni kan sluta gråta.
Men vad är ditt problem då, jobbar du på Telia?
Citera
2012-04-19, 19:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitizenErazed
Men vad är ditt problem då, jobbar du på Telia?


Jag har inget problem, men folk kastar ur sig faktafel hela tiden, och är arga över egentligen ingenting.

Det är klart att bolagen reagerar om alla skaffar det billigaste möjliga abbet och använder Skype, t.ex för att minimera trafikkostnaderna.

Om nån kom på ett sätt för att halvera samtliga bilars förbrukning så skulle oljepriserna öka ännu mer, osv osv.
Citera
2012-04-20, 07:00
  #12
Medlem
kimdah2002s avatar
Man ändrar väl inte avtalen... Det har väl funnits hela tiden?

"All datatrafik ingår i tjänsten utom trafiktyperna IP-telefoni och fildelning" står det typ i Telia, Tele2, 3 och Telenors standardavtal...

Står även att "xxxxx förbehåller sig rätten att begränsa hastigheten till xx kbit/s i det fall datatrafiken i mobilnätet överstiger angiven datamängd" som många gnäller om i efterhand fast man skrivit på och godkänt det när man tecknade abonnemanget...

Läser ni inte vad ni skriver på när ni skaffar ett abonnemang??
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback