Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-19, 11:08
  #1
Medlem
.jmls avatar
Hej!

Jag tänkte köpa en iMac men slogs nu av tanken på strömavbrott. Eftersom jag studerar vill jag inte vara med om att skolarbete går förlorat eller att jag inte kan plugga till följd av strömavbrott.

Vad händer egentligen med en iMac vid strömavbrott? Finns det inget reservbatteri inbyggt? Finns det risk för att man förlorar data? Att hårdvaran skadas? Jag kan tillägga att jag tänkte välja en SSD.

Hur säker är resume-funktionen i Lion? Sparar den ner allt man gör kontinuerligt eller vid ett visst tidsintervall (ex varje minut)?

Hur gör ni? Har ni varit med om strömavbrott? Vad har det blivit för konsekvenser?

Hur kan man skydda sig? Köpa UPS? De är ju så fruktansvärt fula

Tack på förhand!
Citera
2012-04-19, 11:12
  #2
Medlem
tzjs avatar
Jag måste få fråga innan jag går vidare:
Bor du i en lerhydda på savannen? Varför oroar du dig så för strömavbrott?
Citera
2012-04-19, 11:16
  #3
Medlem
BlackTiger1337s avatar
När min Mac Book dör så jag allt uppe igen när jag startar det efter att jag har fått laddaren kopplad till datorn.

Vet inte hur det är för iMac, men borde vara samma då det bara "poff" stängs av.
Citera
2012-04-19, 11:26
  #4
Medlem
.jmls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackTiger1337
När min Mac Book dör så jag allt uppe igen när jag startar det efter att jag har fått laddaren kopplad till datorn.

Vet inte hur det är för iMac, men borde vara samma då det bara "poff" stängs av.

Tror inte det fungerar på samma sätt eftersom du har ett inbyggt batteri och MacBooken därför vet om när strömmen börjar ta slut - förbereder sig på det genom att spara ner det som finns i RAM-minnet på hårddisken och sedan stänger av sig själv. Man kunde ju önska att det fanns en liknande funktion i iMac, men pga platsbrist tror jag den är bortprioriterad.
__________________
Senast redigerad av .jml 2012-04-19 kl. 12:02.
Citera
2012-04-19, 12:32
  #5
Medlem
Citat: