Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-19, 11:08
  #1
Medlem
.jmls avatar
Hej!

Jag tänkte köpa en iMac men slogs nu av tanken på strömavbrott. Eftersom jag studerar vill jag inte vara med om att skolarbete går förlorat eller att jag inte kan plugga till följd av strömavbrott.

Vad händer egentligen med en iMac vid strömavbrott? Finns det inget reservbatteri inbyggt? Finns det risk för att man förlorar data? Att hårdvaran skadas? Jag kan tillägga att jag tänkte välja en SSD.

Hur säker är resume-funktionen i Lion? Sparar den ner allt man gör kontinuerligt eller vid ett visst tidsintervall (ex varje minut)?

Hur gör ni? Har ni varit med om strömavbrott? Vad har det blivit för konsekvenser?

Hur kan man skydda sig? Köpa UPS? De är ju så fruktansvärt fula

Tack på förhand!
Citera
2012-04-19, 11:12
  #2
Medlem
tzjs avatar
Jag måste få fråga innan jag går vidare:
Bor du i en lerhydda på savannen? Varför oroar du dig så för strömavbrott?
Citera
2012-04-19, 11:16
  #3
Medlem
BlackTiger1337s avatar
När min Mac Book dör så jag allt uppe igen när jag startar det efter att jag har fått laddaren kopplad till datorn.

Vet inte hur det är för iMac, men borde vara samma då det bara "poff" stängs av.
Citera
2012-04-19, 11:26
  #4
Medlem
.jmls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackTiger1337
När min Mac Book dör så jag allt uppe igen när jag startar det efter att jag har fått laddaren kopplad till datorn.

Vet inte hur det är för iMac, men borde vara samma då det bara "poff" stängs av.

Tror inte det fungerar på samma sätt eftersom du har ett inbyggt batteri och MacBooken därför vet om när strömmen börjar ta slut - förbereder sig på det genom att spara ner det som finns i RAM-minnet på hårddisken och sedan stänger av sig själv. Man kunde ju önska att det fanns en liknande funktion i iMac, men pga platsbrist tror jag den är bortprioriterad.
__________________
Senast redigerad av .jml 2012-04-19 kl. 12:02.
Citera
2012-04-19, 12:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .jml
Hej!

Jag tänkte köpa en iMac men slogs nu av tanken på strömavbrott. Eftersom jag studerar vill jag inte vara med om att skolarbete går förlorat eller att jag inte kan plugga till följd av strömavbrott.

Vad händer egentligen med en iMac vid strömavbrott? Finns det inget reservbatteri inbyggt? Finns det risk för att man förlorar data? Att hårdvaran skadas? Jag kan tillägga att jag tänkte välja en SSD.

Hur säker är resume-funktionen i Lion? Sparar den ner allt man gör kontinuerligt eller vid ett visst tidsintervall (ex varje minut)?

Hur gör ni? Har ni varit med om strömavbrott? Vad har det blivit för konsekvenser?

Hur kan man skydda sig? Köpa UPS? De är ju så fruktansvärt fula

Tack på förhand!
Din hårddisk/SSD kommer att krascha förr eller senare. Detta oavsett Mac eller PC, stationärt eller bärbart. Att oroa sig över vad ett strömavbrott kommer göra med datorn är inte särskilt meningsfullt.

Skaffa en automatisk backup, t.ex. Time Machine. Komplettera med online-backup som Arq. Slutligen bör du klona disken med exempelvis Superduper om det skulle vara så att du måste komma igång snabbt med datorn igen.

Lycka till!
Citera
2012-04-19, 12:52
  #6
Medlem
.jmls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Din hårddisk/SSD kommer att krascha förr eller senare. Detta oavsett Mac eller PC, stationärt eller bärbart. Att oroa sig över vad ett strömavbrott kommer göra med datorn är inte särskilt meningsfullt.

Skaffa en automatisk backup, t.ex. Time Machine. Komplettera med online-backup som Arq. Slutligen bör du klona disken med exempelvis Superduper om det skulle vara så att du måste komma igång snabbt med datorn igen.

Lycka till!

Inträffar inte strömavbrott lite oftare än hårddiskkrasch? Jag har bara varit med om det en gång och då har jag ändå släng omkring min MacBook när den är igång. Strömavbrott tycker jag är lite vanligare. Då menar jag självklart inte bara strömavbrott utan även då en säkring går osv. Det känns inte helt främmande att det skulle hända i ett hus med en massa studenter. Men jag kan ju ha fel.

Tack för svaret!
Citera
2012-04-19, 13:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .jml
Inträffar inte strömavbrott lite oftare än hårddiskkrasch? Jag har bara varit med om det en gång och då har jag ändå släng omkring min MacBook när den är igång. Strömavbrott tycker jag är lite vanligare. Då menar jag självklart inte bara strömavbrott utan även då en säkring går osv. Det känns inte helt främmande att det skulle hända i ett hus med en massa studenter. Men jag kan ju ha fel.

Tack för svaret!
Svårt att säga hur ofta strömavbrott inträffar eftersom det beror på om man bor i t.ex. Afrika eller i civilisationen. Det man kan veta är att datorn nog inte tar stryk av ett strömavbrott, om man ska tolka systeminställningspanelen Strömsparare där man kan kryssa för alternativet "Starta automatiskt efter strömavbrott".

Det du möjligen förlorar är osparat arbete, men många program har ju autospar.

Angående hur ofta hårddiskar kraschar så ska man utgå från att det kommer ske imorgon.

Tyvärr är det så att folk måste vara med om en hårddiskkrash där de förlorar alla personliga foton osv innan de fattar hur viktigt det är med backup. Jag har verkligen noll förståelse för folk som skaffar en datorn för 15 000 + men inte skaffar en extern hårddisk för 500 som försäkring.

Läs detta:

http://www.haystacksoftware.com/blog...ckup-strategy/

Väldigt nyttig läsning.
__________________
Senast redigerad av Xe89 2012-04-19 kl. 13:10.
Citera
2012-04-19, 13:15
  #8
Medlem
.jmls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Svårt att säga hur ofta strömavbrott inträffar eftersom det beror på om man bor i t.ex. Afrika eller i civilisationen. Det man kan veta är att datorn nog inte tar stryk av ett strömavbrott, om man ska tolka systeminställningspanelen Strömsparare där man kan kryssa för alternativet "Starta automatiskt efter strömavbrott".

Jag tror tyvärr inte att man kan vara så säker på det: Länk

Nu var jag mest intresserad av att veta om ovanstående länk bara är ett exempel på extrem otur eller något som faktiskt inträffar oftare än vad man tror. Jag har idag två externa hårddiskar för backup så den läxan har jag lärt mig. Du måste hålla med om att det av samma anledning är dumt att inte investera i en UPS om detta kan hindra att ens 15 000 kr-dator dör.
Citera
2012-04-19, 13:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .jml
Jag tror tyvärr inte att man kan vara så säker på det: Länk

Nu var jag mest intresserad av att veta om ovanstående länk bara är ett exempel på extrem otur eller något som faktiskt inträffar oftare än vad man tror. Jag har idag två externa hårddiskar för backup så den läxan har jag lärt mig. Du måste hålla med om att det av samma anledning är dumt att inte investera i en UPS om detta kan hindra att ens 15 000 kr-dator dör.
Ajdå, ja helt säker kan man ju inte vara.

Jag skulle gissa på otur, men en gissning är inte mycket värd. Du får helt enkelt söka efter mer info. Problemet är att om du söker på t.ex. "iMac power outage" så kommer du bara få upp träffar där någon råkat ut för problem. Inte direkt så att man är med om ett strömavbrott, startar om datorn utan problem och skriver på internet om det... Svårt att få reda på ett procenttal.

Om du skyddat själva datan på datorn genom att ta backup så antar jag att du kan försäkra dig rent ekonomiskt genom en hemförsäkring, eller kanske ingår det i Apple Care?

Om det är smart att köpa en UPS för att skydda datorn vet nog du bättre än jag eftersom jag har noll koll på den marknaden.
Citera
2012-04-19, 13:40
  #10
Medlem
.jmls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Ajdå, ja helt säker kan man ju inte vara.

Jag skulle gissa på otur, men en gissning är inte mycket värd. Du får helt enkelt söka efter mer info. Problemet är att om du söker på t.ex. "iMac power outage" så kommer du bara få upp träffar där någon råkat ut för problem. Inte direkt så att man är med om ett strömavbrott, startar om datorn utan problem och skriver på internet om det... Svårt att få reda på ett procenttal.

Om du skyddat själva datan på datorn genom att ta backup så antar jag att du kan försäkra dig rent ekonomiskt genom en hemförsäkring, eller kanske ingår det i Apple Care?

Om det är smart att köpa en UPS för att skydda datorn vet nog du bättre än jag eftersom jag har noll koll på den marknaden.

Ja precis, det jag hittar när jag googlar är bara en massa problem, ofta på macar med några år på nacken. Och vi har väl relativt "ren" el i Sverige så det borde inte vara så stora problem.

Däremot kostar en UPS - alltså en strömbackup som ger några minuter extra för att spara filer och stänga av datorn på ett snällt sätt - bara en tusenlapp. Om detta är värt det vet jag inte - kolla bara på det här.

Om någon med iMac kan berätta lite om sina egna upplevelser skulle jag vara tacksam!

edit: Angående försäkring ska jag kolla upp det. Jag tror inte att Applecare täcker plötslig död på grund av elchock.
__________________
Senast redigerad av .jml 2012-04-19 kl. 13:42.
Citera
2012-04-19, 13:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .jml
Jag tror inte att Applecare täcker plötslig död på grund av elchock.
Du har rätt tyvärr. Jag läste i avtalet och skador till följd av strömavbrott omfattas inte av planen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback