Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-02-17, 23:17
  #1
Medlem
Caves avatar
Alltså jag har läst på AMS.se och högskoleverket mm för att se vad man kan bli om man läser statskunskap/samhällsvetenskap. Jag funderar för närvarande att söka till samtliga samhällsinstitutioner där man inte kräver Matematik C men den utbildning jag främst är intresserad utav är fred och konfliktprogrammet i Umeå. Så nu vill jag gärna höra vad folk som har gått samhällsvetarprogram blivit efteråt samt helst erfarenheter från Umeå som studiestad och någon som ev gått just det programmet där?
Citera
2005-02-18, 18:31
  #2
Medlem
Gör Ma-C, ta en pool.mag examen i statsvetanskap. Traditionell utbildning med ett bra rykte. Sen så på dina uppsatser riktar du in dig på de områden som du är intresserad av, te.x freds och konfliktforskning.
Citera
2005-02-24, 22:21
  #3
Medlem
Mohahaha, vill du bli arbetslös så ta en pol mag-examen... Visst, bra utbildning, men en sjuk jävla konkurrens när du söker jobb sen. Lycka till.
Citera
2005-02-25, 09:17
  #4
Medlem
Säkre Sammys avatar
Vem skall anställa dig efter den utbildningen då? Tror du att det är stor efterfråga på personer med en Mag inom det området?
Citera
2005-02-26, 12:17
  #5
Medlem
Caves avatar
Mmm det kan man ju undra. Men frågan här i livet är ju om man ska utbilda sig inom något man är intresserad utav eller om man ska utbilda sig till något man får jobb inom men som man inte är intresserad utav?
Citera
2005-02-26, 18:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cave
Mmm det kan man ju undra. Men frågan här i livet är ju om man ska utbilda sig inom något man är intresserad utav eller om man ska utbilda sig till något man får jobb inom men som man inte är intresserad utav?


Det är en mycket intressant fråga att ställa sig efter att man varit arbetslös i ett halvår efter sin examen.
Citera
2005-02-27, 12:52
  #7
Medlem
Maliks avatar
Arbetslivsmöjligheter måste väl bero lite på inriktning också? Freds- och konfliktforskning måste ju rimligen vara sämre rent jobbmessigt än tex Handelsrätt eller Statistik?
Citera
2005-02-27, 13:45
  #8
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cave
Mmm det kan man ju undra. Men frågan här i livet är ju om man ska utbilda sig inom något man är intresserad utav eller om man ska utbilda sig till något man får jobb inom men som man inte är intresserad utav?
Frågan man skall ställa sig är om du kommer klaga på att du inte har arbete efter studierna....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback