Citat:
Ursprungligen postat av flowster
1. Behöver jag veta vad jag köpte aktierna för för att kunna räkna ut omkostnadsbeloppet? Som jag förstått det är det mer fördelaktigt att räkna ut det faktiska istället för att köra automatiskt schablonavdrag. Det kan jag isf inte se eftersom jag inte kan gå tillbaka så långt på Internetbankens värdepappertjänst. Hur hittar jag de uppgifterna?
Ja, det måste du veta. Schablon är bara mer fördelaktigt när en aktie stigit med mer än 400 %. Att få fram sådana uppgifter kan vara krångligt, möjligen har din mäklare dom men det är osäkert.
Citat:
2. Ska alla de där 4 avsnitten fyllas i och vad är isåfall de andra och HUR/vad ska fyllas i?
Du behöver bara bry dig om avsnitt A och där fylla i 'försäljningspris', 'omkostnadsbelopp' och eventuell vinst/förlust (om det nu inte görs automatiskt). Omkostnadsbelopp avser förövrigt alla kostnader du haft såsom courtage vid försäljning.
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Sedan så har jag för mig det finns någon slags historik på Skatteverkets hemsida.
Skatteverket har ingen sådan information. Hade dom det skulle proceduren kunna gå automagiskt.
Citat:
Atlas Copco:
Antal: 100
Försäljningspris: 500 (????)
1. Jag vet inte ens vad det där atlas copco rör sig om, 100 aktier sålda för totalt 500kr?
Det är hänförligt till en split med obligatorisk inlösen. En krånglig utdelning med andra ord.
I det här fallet blir omkostnadsbeloppet beroende av om du har A- eller B-aktier.
Vid A-aktier skall du ta X*0,029 som omkostnadsbelopp.
Vid B-aktier skall du ta X*0,033 som omkostnadsbelopp.
X= anskaffningsutgiften.
Citat:
2. Räknar jag enligt schablon blir omkostnadsbeloppet ca 2300 och vinsten då 9200. Det stämmer ej. Jag tror aktien hade ökat mellan 110-150% när jag sålde den.
Hur reder jag ut allt detta?? Någon
Om banken du/någon köpt aktierna på ifråga inte har uppgifterna så har möjligen banken du/någon förde över pengarna som gick till att köpa aktierna dessa uppgifter sparade i form av gamla kontoutdrag. Jag lyckades få ut kontoutdrag som var ett antal år äldre än vad som fanns tillgängligt på internetbanken.
Annars kan du ju alltid, vilket inte är helt okej enligt skatteverket men ändå, 'uppskatta' vad kursen stod i vid köp genom att helt enkelt använda ungefärligt datum för inköp och kolla vad aktiekursen då var. Risken att åka fast torde vara rätt liten.