2012-04-17, 17:24
Medlem
Hej! Nu är det så att jag skall göra som alla andra, emigrera till Oslo för att få jobb. Jag skall handla med mig en jäkla massa mat dit från sverige för att skära ner kostnaderna. (Jag kommer att ha en frys)

Jag har lite dålig koll på vad jag egentligen borde handla med mig för något för att komma undan så billigt som möjligt och även kunna äta så nyttigt som möjligt oxå (kan meddela att jag tränar mycket)

Jag har tänkt mig att handla mycket konserver: som linser, bönor, tonfisk, makrill, majs.

Jag undrar vad jag borde köpa med mig? Någon som varit där några år innan kanske och vet vad som är bra att köpa med sig?

Något annat att tänka på?

Jag vill som sagt äta väldigt nyttig och billig mat, skulle aldrig vilja leva på nudlar.

Finns det någonting i oslo som är nästan detsamma priser i sverige? Potatis? Ris? Pasta?

Jag tackar på förhand för eran hjälp,

Ha det gott!
Citera
2012-04-17, 17:33
Medlem
tions avatar
https://www.flashback.org/t543424
Citera
2012-04-17, 17:54
Medlem
Kött, mjölk, bröd, och framförallt ost är mycket dyrt i norge. Tobak och alkohol tjänar du också grymt mycket på att ta med dig hemifrån, om du nu brukar det.

Det enda som faktiskt är billigare här är fisk och droger.

Tips från coachen:

-Man kan få bra fläskkött riktigt billigt på tex. Rema 1000. Det finns ca: 10 Slaktare som säljer halalkött billigt, men det är ofta sunkigt och luktar illa. För att inte tala om hur djuren avlivas.

-Du kan köpa en limpa Kneipp-bröd på Bunnpris för 7 kr. Vanligt bröd kostar mellan 30-50 kr.

-Köp alltid frukt och grönt hos en frukt & grönt-handlare. Mycket billigare.

-Köp sjukt billiga fisk & skaldjur direkt från en fiskebåt vid aker brygge i Oslos hamn.
Citera
2012-04-17, 20:12
Medlem
haresEars avatar
Skriv matlistor och köp mat efter det. Kylvaror köper du med fördel på plats.

Kött är dyrt i Norge. se till att köp på dig mycket köttfärs t ex. Allt som du kan frysa skall du köpa.

Jag har bott i Norge i flera år, tänk på att du har endast kanske 15 mil från Oslo till Svinesund/Nordby ICA-Maxi. Så du har inte mer än 2 timmar om du behöver åka och handla riktigt ordentligt heller.

Du får inte heller importera stora mängder kött om tullen stannar dig
Citera
2012-04-20, 15:53
Medlem
Just det! ett till litet tips för när du väl är här i oslo:

På Bunnpris kan man köpa helt okej kaffe för 5.90. Mina snobbiga rumskamrater betalar hellre 60 kr för gevalia men jag märker knappt någon skillnad.
Citera
2012-04-22, 12:32
Medlem
mariolinas avatar
strunta i att köpa med dig konserver o sånt, det kommer du billigt undan med i norge.
Satsa hellre på o köpa med dig mejerivaror som är svindyrt jämfört med sverige. Tex. (du som ville vara nyttig) Keso, Kvarg (Kesella) m.m.

Jag brukar också köpa med mig smaksatt creme fraiche då det inte existerar i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in