Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-13, 21:47
  #7057
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
...
Du som följer hela den här historian måste ha läst Breiviks förklaring om varför han ansåg att dådet var nödvändigt? Han menar ju själv att vi lever i en demokratur, och ger otaliga exempel på hur nationalister och konservativa de senaste decennierna systematiskt har tystats ner, och hade vi istället levt i en genuin demokrati skulle sådana handlingar inte vara nödvändiga.

När vi avskedas från vanliga jobb, hängs ut och förtalas i massmedierna, fängslas för yttranden, när våra publikationer beslagtas och bränns, systemlydiga vänsterextremister hindrar oss att demonstrera, saboterar vår egendom, hotar och misshandlar oss, när våra organisationer förbjuds eller infiltreras av säkerhetspolis, ja då är det väl inte överraskande att vissa blir desperata nog att ta till olagliga metoder som en sista utväg. För det är vad som händer i västliga "demokratier".
Citera
2012-08-13, 22:00
  #7058
Medlem
Norge har ratificerat ILO-konventionen om ursprungsfolkets rättigheter så vem vet, Breivik kanske slipper straff.
Citera
2012-08-13, 22:28
  #7059
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transform
Du som följer hela den här historian måste ha läst Breiviks förklaring om varför han ansåg att dådet var nödvändigt? Han menar ju själv att vi lever i en demokratur, och ger otaliga exempel på hur nationalister och konservativa de senaste decennierna systematiskt har tystats ner, och hade vi istället levt i en genuin demokrati skulle sådana handlingar inte vara nödvändiga.

När vi avskedas från vanliga jobb, hängs ut och förtalas i massmedierna, fängslas för yttranden, när våra publikationer beslagtas och bränns, systemlydiga vänsterextremister hindrar oss att demonstrera, saboterar vår egendom, hotar och misshandlar oss, när våra organisationer förbjuds eller infiltreras av säkerhetspolis, ja då är det väl inte överraskande att vissa blir desperata nog att ta till olagliga metoder som en sista utväg. För det är vad som händer i västliga "demokratier".

Det kommer aldrig accepteras att det skulle vara "nödvändigt" att massmörda tonåringar
oavsett hur politiskt engagerade de än må vara! ALDRIG!

Du måste för övrigt tillhöra någon väldigt extrem organisation om den anses behöva
bli förbjuden. Man tolererar nämligen rätt mycket i politisk väg vad du än påstår annat.

Och vi kan vända på steken: När Argentina exempelvis styrdes av en fascistisk militärjunta
under slutet av 70-talet, då nöjde man sig inte bara med att göra det svårt för partier
på vänsterkanten; man till och med fängslade folk, torterade dem och slutligen dödade
man ett fruktansvärt stort antal människor, även fall förekom där det bara misstänktes att
man hyste vänstersympatier. Svenska Dagmar Hagelin var en av de som fängslades och
dödades. Med stor sannolikhet utkastad från helikopter eller flygplan mitt ute i havet.
Så gjorde man sig av med hundratals offer.

Vad skulle ni på extremhögerkanten eller inom nynazismen göra med era politiska
meningsmotståndare ifall ni -gud bevare oss - fick makten att styra och ställa?

Det finns nog goda skäl att hålla dig och dina likar under uppsikt.
Men fängsla er och döda er för era poltiska åsikters skull blir det inte tal om, ty
vi är lite snällare och humanare än så...
Fast det förstås: begår ni vålds/terrorhandlingar, ja, då blir det annat...då får ni ta
konsekvenserna...
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2012-08-13 kl. 22:46.
Citera
2012-08-13, 22:34
  #7060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
...
Ska jag förstå det som att du förnekar att nationalister och konservativa behandlas på sättet jag beskrev i västländer, eller som att du anser att det är acceptabelt? För i det första fallet är du antingen okunnig eller lögnaktig, och i det andra fallet får du räkna med att tystade dissidenter tar till våld. Vad argentinska militärjuntor har med något att göra begriper jag inte.
Citera
2012-08-13, 23:10
  #7061
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transform
Ska jag förstå det som att du förnekar att nationalister och konservativa behandlas på sättet jag beskrev i västländer, eller som att du anser att det är acceptabelt? För i det första fallet är du antingen okunnig eller lögnaktig, och i det andra fallet får du räkna med att tystade dissidenter tar till våld. Vad argentinska militärjuntor har med något att göra begriper jag inte.

Till att börja med: Jag tog militärjuntans Argentina som ett exempel för att belysa hur
man vanligtvis "hanterar" det politiska motståndet i en utpräglat antidemokratisk stat.
För du vill ju göra gällande att ni i era kretsar lider alla helvetes kval i ett samhälle som
vårt där demokrati råder och folk får rösta på vad de vill vart fjärde år.
Även på "era arga partier".
Du får vara så snäll och källhänvisa det du påstår. Det räcker inte bara att slunga ur sig
vad som helst faktiskt.

Lite motarbetade får ni räkna med att bli då ni förespråkar ideologier som lite milt uttryckt
inte är helt rumsrena.
Du tar ju inte avstånd från Breivik och hans våld vad jag kan utläsa och följaktligen
drar jag slutsatsen att du inte heller då är främmande för att arbeta politiskt för
drastiska lösningar som innefattar visst vålsutövande...
Det bör stävjas i tid! Ni avgör ju själva hur ni ska bli bemötta av systemet.
Hotar ni med våld så får ni ju räkna med hårda tag, inte sant?

Edit: Sen svarade du inte på frågan vad ni skulle göra med era politiska meningsmotståndare
ifall ni fick makten...?
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2012-08-13 kl. 23:32.
Citera
2012-08-13, 23:24
  #7062
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Till att börja med: Jag tog militärjuntans Argentina som ett exempel för att belysa hur
man vanligtvis "hanterar" det politiska motståndet i en utpräglat antidemokratisk stat.
För du vill ju göra gällande att ni i era kretsar lider alla helvetes kval i ett samhälle som
vårt där demokrati råder och folk får rösta på vad de vill vart fjärde år.
Även på "era arga partier".
Du får vara så snäll och källhänvisa det du påstår. Det räcker inte bara att slunga ur sig
vad som helst faktiskt.

Lite motarbetade får ni räkna med att bli då ni förespråkar ideologier som lite milt uttryckt
inte är helt rumsrena.
Du tar ju inte avstånd från Breivik och hans våld vad jag kan utläsa och följaktligen
drar jag slutsatsen att du inte heller då är främmande för att arbeta politiskt för
drastiska lösningar som innefattar visst vålsutövande...
Det bör stävjas i tid! Ni avgör ju själva hur ni ska bli bemötta av systemet.
Hotar ni med våld så får ni ju räkna med hårda tag, inte sant?
Om du alltså anser att "demokratin" bör försvaras med odemokratiska medel så är det också rimligt att "demokratin" i vissa fall angrips med odemokratiska medel.

Om du vill ha källor och detaljer kring åsiktsförtrycket i demokraturen får du gärna skapa en tråd om det så kan det diskuteras utförligt för det är OT här.
Citera
2012-08-14, 01:43
  #7063
Medlem
Heladageniskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transform
Är det bara jag som börjar bli otålig inför domen?
Jag! Jag ber att Breivik (må Guds frid och välsignelser vara över honom) skall få ett milt straff och att han kommer ut snart igen (alhamdulillah)!

Förmodligen kommer han dömas till psykvård så att de kan hålla honom inne för resten av hans liv, trots att han är helt frisk. En politisk dom helt enkelt.
Citera
2012-08-14, 10:18
  #7064
Medlem
Main hearing in Breivik-case is invalid -
http://www.rettsnorge.no/artikler/20...%20invalid.htm

Hovedforhandlingen i Breivik-saken er ugyldig -
http://www.rettsnorge.no/artikler/20...er_ugyldig.htm
Citera
2012-08-14, 12:42
  #7065
Medlem
Lantbruks avatar
Nu kommer det krav om att Jens Stoltenberg bör avgå:
http://www.svt.se/nyheter/varlden/vg...nberg-bor-avga
Citera
2012-08-14, 13:10
  #7066
Medlem
p4 Norge
Citat:
- Kan få betydelse för tillräknelighetsfrågan

Det mystiska terrorbrevet från en som hävdar sig vara nästkommande befälhavare i Knights Templar Norge, kan få betydelse för tillräknelighetsfrågan i en eventuell överklagan.

Det säger Anders Behring Breiviks försvarare Geir Lippestad.

http://www.p4.no/story.aspx?id=478222
Citera
2012-08-14, 21:26
  #7067
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
p4 Norge

http://www.p4.no/story.aspx?id=478222
- Kan få betydelse för tillräknelighetsfrågan

Det mystiska terrorbrevet från en som hävdar sig vara nästkommande befälhavare i Knights Templar Norge, kan få betydelse för tillräknelighetsfrågan i en eventuell överklagan.

Det säger Anders Behring Breiviks försvarare Geir Lippestad.

Ja vad faan skall hon annars säga? Att inte nattriddarna existerar? Om du inte fattat det tidigare är hon missfostrets Breiviks försvarsadvokat.
Citera
2012-08-14, 22:02
  #7068
Medlem
Perfektionists avatar
Breivik ska ha dödsstraff eller frias!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback