Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-15, 22:39
  #1
Medlem
otto-cashs avatar
När jag startar datorn rasslar den igång och låter som om den jobbar men skärmen är död. När jag kopplar den till tv:n säger tv:n att ingen dator är ansluten och när jag stänger den blinkar inte lampan och den försätts heller inte i viloläge. Jag har ännu inte kunnat prova att öppna den som hårddisk via annan dator (ctrl-t) för att på den vägen se om den ger ifrån sig några livstecken, men vad tror ni? Vad kan det vara för fel och vad kan jag i så fall göra? Vilda gissningar av nyblivna macmänniskor undanbedes. Jag behöver allt mitt arbete från datorn..
Citera
2012-04-15, 22:47
  #2
Medlem
Zoxxys avatar
Den måste inte vara död... Skulle ju kunna vara något med grafikkorts fläkten om du har väldigt tur
Citera
2012-04-15, 22:51
  #3
Medlem
otto-cashs avatar
Kommer den gå att plocka ut innehållet på hårddisken från annan dator i så fall eller måste jag laga fläkten för att över huvud taget veta om det var den det var fel på?
Citera
2012-04-16, 00:15
  #4
Medlem
Om inte en MacBook Air (äldre har lite speciella diskar och nyare har ju speciella SSD-kort) och inte är disken som är trasig, så bör du kunna stoppa in disken i ett exernt hölje eller använda en adaper av denna typen

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...l&artnr=500019

Står Windows men jag har använt en sådan på Mac utan annat problem än att är långsam. Finns andra alternativ, om disken är hel så kan du rädda dina dokument.
Citera
2012-04-17, 11:14
  #5
Medlem
otto-cashs avatar
Tack, Det var verkligen till hjälp. Är disken hel ska det ju funka så det är definitivt värt ett försök!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback