Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-14, 19:08
  #1
Medlem
Laptop-modellen med namnet "Thinkpad" har jag hört skall vara väldigt bra. Jag tror märket är "Lenovo"? Exakt vad är det som är så bra med denna laptop. De gör nya även idag.
Citera
2012-04-14, 19:25
  #2
Medlem
chevones avatar
Sitter och skriver med en nu...
Vet inte riktigt vad du syftar på men den största fördelen som jag ser är den lilla röda pricken på tangentbordet som fungerar som muspekare (eller vad man nu säger)
Jag använder aldrig touchdelen längre utan endast den lilla röda pricken. SÅ JÄVLA BRA ÄR DEN
Citera
2012-04-14, 19:39
  #3
Medlem
Ork`s avatar
Den röda styrpinnen/knappen är riktigt skön, använder bara den.
Sen är dom riktigt robusta och hållbara. Kvalitetskänslan är mycket bättre än Acer, Asus med flera..
Brukar ha som partytrick att kasta min X1a
Citera
2012-04-14, 20:03
  #4
Medlem
Mastodontishs avatar
Bättre byggkvalité får man helt enkelt inte vad gäller bärbara datorer. Thinkpad är en dator som är byggd för funktionalitet och finess, inte för att vara minimalistiskt designad som macbook...

Har själv en Thinkpad X220T Tablet och är överdrivet nöjd.
Citera
2012-04-14, 20:25
  #5
Medlem
"Laptop Magazine in 2006 called the ThinkPad the highest-quality laptop computer keyboard available. The ThinkPad was ranked first in reliability and support in PC Magazine's 2007 Survey.

The Lenovo ThinkPad was the PC Magazine 2006 Reader's Choice for PC based laptops, and ranked number 1 in Support for PC based laptops. The ThinkPad Series was the first product to receive PC World's Hall of Fame award.

The ThinkPad X Tablet-series was PC Magazine Editor's Choice for tablet PCs. The 3.5 lb (1.6 kg) ThinkPad X60s was ranked number one in ultraportable laptops by PC World. It lasted 8 hours and 21 minutes on a single charge with its 8-cell battery. The Lenovo ThinkPad X60s Series is on PC World's Top 100 Products of 2006. The 2005 PC World Reliability and Service survey ranked ThinkPad products ahead of all other brands for reliability.

In the 2004 survey, they were ranked second (behind eMachines). Lenovo was named the most environment-friendly company in the electronics industry by Greenpeace in 2007 but has since dropped to place 14 of 17 as of October 2010.

Lenovo ThinkPad T60p received the Editor's Choice award for Mobile Graphic Workstation from PC Magazine.

Lenovo ThinkPad X60 is the PC Magazine Editor's Choice among ultra-portable laptops.

The Lenovo ThinkPad T400-Series was on PC World's Top 100 Products of 2009."
-http://en.wikipedia.org/wiki/ThinkPad
Citera
2012-04-14, 20:26
  #6
Medlem
Kalle81s avatar
Förrut var det ju IBM thinkpad sen köpte Lenovo all PC-tilvlerkning från IBM. Jag vet inte hur mycket IBM det kan vara kvar i de nya Lenovo-datorerna idag.
Citera
2012-04-15, 22:06
  #7
Medlem
På Youtube finns det massa klipp av snubbar som slänger ThinkPads i golvet och dränker tangentbordet i vatten. Så bra byggda är de allt. Själv har jag har en "budgetmodell" från 2003 och den fungerar klockrent än idag. Klen prestanda såklart men känns jävligt fräsch och robust.

Sen verkar alla tycka att tangenterna på skrivbordet är klockrena och sköna att skriva med, men jag är inte tillräckligt petig för att kunna verifiera det.
Citera
2012-04-18, 14:16
  #8
Medlem
fanskithelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Förrut var det ju IBM thinkpad sen köpte Lenovo all PC-tilvlerkning från IBM. Jag vet inte hur mycket IBM det kan vara kvar i de nya Lenovo-datorerna idag.

Jag hade oturen att få ett måndagsexemplar då. Var Lenovo Thinkpad. När IBM tillverkade dom var det säkert bättre kvalité. Tyckte den kändes plastig och det knakade i den när man lyfte den, tangentbordet eller rättare sagt tangenterna q-a-z slutade fungera helt utan yttre påverkan, sedan dog den några månader efter det. Men nu sitter man på en skit-HP så min känsla för kvalité kan ifrågasättas. Gillade dock den röda styrpinnen starkt
Citera
2017-05-21, 18:40
  #9
Medlem
McCarthy01s avatar
Råkade hitta denna tråd och måste bara instämma med vad många skriver här. Har vid sidan av min nya laptop, en gammal IBM Thinkpad RS1 från 2002 med win XP som nästan tillochmed går snabbare än den nya Lenovo'n (ideapad) med win 10, som bara är några år gammal. Det kan man kalla hållbar kvalitet!
Citera
2017-05-24, 11:59
  #10
Medlem
Tyvärr har ju Lenovo släppt andra modeller än T, W och X under ThinkPad namnet numera, men om vi talar om de modellerna vilket är de som jag anser är "riktiga" ThinkPads så är byggkvalitén generellt sett bättre än hos konkurrenterna. (Vet det finns någon annan modell med som är "riktig" ThinkPad. Men de har, som sagt, tyvärr enligt mig slänkt namnet ThinkPad på datorer som inte förtjänar det.)

Tangentbordet är skönt som tusan. Du slipper trackpad och kan använda trackpoint (den röda "klittan"). De har vattensäkrat tangentbord, som gör att skulle olyckan vara framme rinner vattnet ut på undersidan - beroende på mängd såklart. För de som har behov av det har ThinkPad tidigare haft fingeravtrycksläsare samt smartcard. Det är ju dock inga datorer för de som vill flasha med datorn. De har ju i princip fortfarande samma utseende som de alltid har haft. Bara lite tunnare.

Dock hört att t.ex. vissa HP EliteBook ska vara riktigt bra även de.
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2017-05-24 kl. 12:05.
Citera
2022-08-02, 22:56
  #11
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
De har vattensäkrat tangentbord, som gör att skulle olyckan vara framme rinner vattnet ut på undersidan - beroende på mängd såklart.

Rinner vattnet ut på undersidan? Ligger inte alla komponenter där som moderbord, minne, SSD, HDD, osv. osv.?
Citera
2022-08-02, 23:32
  #12
Avstängd
wusemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Rinner vattnet ut på undersidan? Ligger inte alla komponenter där som moderbord, minne, SSD, HDD, osv. osv.?

Tråden är lite gammal men jag kan svara.

Min huvuddator var monstret Lenovo W541 i många många år den va fan grym den har jag gjort mkt saker till som tyvärr inte längre är möjligt, te.x. Styra fläktar m.m på ett sätt jag aldrig tidigare sett vara möjligt, det var verkligen en fet laptop! Fan den ligger på 8000kr begagnad ännu, grymt!! Det är den lätt värd eller ja kanske, den har 4 ram platser också. Men jag sket i Lenovo sedan för jag inte varför dom slutade med W modellerna så det blev aldrig av att jag köpte en till, tyvärr det hade jag LÄTT gjort annars.

Det var fan den bästa laptpoen jag någonsin haft. Iaf, på den var tangertna fria från botten som vad heter sådanna här på mekaniska tangentbord typ dom var "ovanför" själva platrtan som har en distans till tangentbordet och dom satt aldrig inutil själva botten på tangentplattan. Under tangenbordsplattan var det 2 lager med film, jag vet inte vad heter exakt och så var det även gummi där under.. Tangenterna var som i "fack" typ, du kunde stå med en cola hällandes över om du ville utan problem.

Idag finns bättre altenativ för workstations jag hade lenovon mellan 2015-2019 med ultra docken, idag är ju deras datrorer till och med är skottsäkra och grejjer som jobbar ute. Dell Latitude RUGGED EXTREME använder myndigheter ofta, bl.a landstinget som skall mäta skog och sånt. Det är ju lätt hänt att man tappar den i våt mark m.m: Det är en dator av Latitude modellen, inte en platta går den inte under. Scrollar du ner lite så ser du atrt den kan stå i regn och vattenfall och grejjer, skit coola. Som värsta jävla militär datorn och lite udda, har pillat med ett par.

https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3...12-7220-tablet - Klass 35 m2 diskar m.m, alltså det är ju inte exakt samma disk som sitter i "person" stationära. Vissa delar är ju stränkskyddade m.m det kostar ingen extra typ. Kan du med köpa till din om du vill.

Lenovo Thinkpad är Lenovos "exklusiva" märke, det är inte en vanlig person dator som typ Ideapad, eller jo det är det väl men ja deras finare märke kan man säga med bättre saker i.

Det som gjorde W så bra, det var att CPU:erna kunde bytas ut alltså som på en stationär, de är ju omöjligt idag på ALLA tror jag alla har väl intigrerad CPU förutom Alienware laptops från Dell.

Dell är fan bäst 2022. När alla satsar på annat så lovade Dell, Michael Dell att fortsätta med laptops ssom alltid och dset har han hålt. Skyulle köpt en egentligen är för mkt pengar, men man kan bygga den själv liksom och få Ubuntu gratis m.m. Så dell är vad Lenovo en gång var tycker jag idag för jag tror inte man kan välja cpu te.x mellan i5 -> i9 på en lenovo som förr.

Ex :https://www.dell.com/sv-se/shop/dell...top5770emea_vp

Ah det är bästa jag kan förklara om skyddet mot cola eller vad det nu va haha! Så idag är det inte riktigt samma sak som det en gång var, det är väl bra det kanske så prylarna är bättre rustade.
__________________
Senast redigerad av wuseman 2022-08-02 kl. 23:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback