Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-14, 13:43
  #1
Medlem
Deliberatelys avatar
Detta märkliga uttalande yttras i kommentarsfältet i en krönika skriven av ett SSU-distriktsordförande, Elina Gustafsson, där en moderator: (Peter Sigfridsson, Gota Media, Chef Digitala Medier, Gota Media ) säger att det är ett svar från krönikören ifråga.

Finns det någonting i detta påstående? Vart kan hon möjligtvis ha hämtat denna uppfattning ifrån? Finns det någonting som stöder ett sådant uttalande? Nu har jag inte egna direkta siffror, men ex Japan har mycket lägre kriminalitet än Sverige, och jag antar att det inkluderar våldtäkt, och Japan skulle väl enligt Sveriges vänster anses vara ett icke-jämställt samhälle.

Att den naiva SSU:aren inte förstår varför man inte kan ta ansvar för folk från avlägsna främmande länder med vilt främmande kultur och mentalitet med anseende på våldtäkt är förstås beklagligt, men hur i hela fridens namn kan hon komma fram till slutsatsen att ojämställdhet=våldtäkt?

http://www.bltsydostran.se/ledare_sy...83215148%29.gm
Citera
2012-04-14, 13:48
  #2
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Våldtäkt är per definition en ojämställd sexuell förbindelse, så frågan är väl om samhället tillåter våldtäkt.

Jag har för mig att det inte finns något i lagboken som förbjuder en man att med våld tilltvinga sig sex från en kvinna. Dessutom är den allmänna normen i samhället att våldtäkt inte bara är acceptabelt, utan till och med något som mammor och pappor uppmuntrar sina barn att göra.

Mjo, SSU har nog rätt.
Citera
2012-04-14, 14:27
  #3
Medlem
okok1s avatar
Sist jag kollade låg Sverige två som land som hade flest våldtäkter, plus att vi är världens mest jämställda land! Vi kanske ska Gå åt andra hållet istället så försvinner problemet
Citera
2012-04-14, 14:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Sist jag kollade låg Sverige två som land som hade flest våldtäkter, plus att vi är världens mest jämställda land! Vi kanske ska Gå åt andra hållet istället så försvinner problemet

Hur inkompetent är du?

Det går inte att jämföra våldtäktsstatistik.

I Sveriges räknas 10 våldtäkter på samma person som 10 våldtäkter, i exempelvis Polen räknas det som 1 våldtäkt! I Sverige räknas det som våldtäkt om du tvingar någon till att suga av dig, det gör det inte i Polen, Ryssland med många fler. Dessutom har inte ens kvinnor rätt att anmäla brott i vissa länder!

Anmälda våldtäkter är verkligen inte det samma som faktiska våldtäkter. Trots att Sverige är bland det mest anmälningsbenägna landet i världen så finns det ett stort mörkertal även här.

Och hur hade du tänkt att kvinnor i en by i exempelvis Peru ska kunna anmäla våldtäkter? Mannen bestämmer allt! Sedan kan det vara många mil till närmaste polisstation.

Sedan räknas det som våldtäkt i Sverige om du har sex utan kondom om du inte har aktivt godkännande från kvinnan. Du verkar vara helt dum i huvudet som tror att alla länder fungerar exakt likadant.
__________________
Senast redigerad av Infensus 2012-04-14 kl. 14:52.
Citera
2012-04-14, 14:42
  #5
Medlem
Parallaxiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infensus
Sedan räknas det som våldtäkt i Sverige om du har sex utan kondom om du inte har aktivt godkännande från kvinnan.

Vad menas med aktivt godkännade?
Personligen önskar jag att godkännande skulle krävas av både man och kvinna oavsett om man knullar med eller utan kondom. Och då talar jag inte om samlagskontrakt och liknande trams.
Citera
2012-04-14, 14:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parallaxis
Vad menas med aktivt godkännade?
Personligen önskar jag att godkännande skulle krävas av både man och kvinna oavsett om man knullar med eller utan kondom. Och då talar jag inte om samlagskontrakt och liknande trams.

Att personen du har sex med ska på tydligt sätt visa att han eller hon samtycker till samlaget under de premisser som gäller. Om du har sex med en person som endast vill ha sex med kondom, är det våldtäkt om du har sex med personen utan kondom.

Sverige har en av dem bredaste definitionerna av våldtäkt i världen, om inte den bredaste. Många utländska jurister blir chockade över hur mycket som klassificeras som våldtäkt i vårt land. Julian Assange fallet har till och med fått fransmän och liknande att skratta över hur löjligt Sverige är som "räknar nästan vad som helst som våldtäkt".

I samband med det år de nya definitionerna trädde i kraft, sköt den anmälda våldtäktsstatistiken i höjden. Faktum är att det är många där ute som är våldtäktsmän men som inte är medvetna om det. Kanske har de haft sex med en tjej som var kraftigt berusad eller sin flickvän när hon hade somnat.
__________________
Senast redigerad av Infensus 2012-04-14 kl. 14:54.
Citera
2012-04-14, 14:57
  #7
Medlem
Parallaxiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infensus
Att personen du har sex med ska på tydligt sätt visa att han eller hon samtycker till samlaget under de premisser som gäller. Om du har sex med en person som endast vill ha sex med kondom, är det våldtäkt om du har sex med personen utan kondom.

Sverige har en av dem bredaste definitionerna av våldtäkt i världen, om inte den bredaste. Många utländska jurister blir chockade över hur mycket som klassificeras som våldtäkt i vårt land. Julian Assange fallet har till och med fått fransmän och liknande att skratta över hur löjligt Sverige är som "räknar nästan vad som helst som våldtäkt".

I samband med det år de nya definitionerna trädde i kraft, sköt den anmälda våldtäktsstatistiken i höjden. Faktum är att det är många där ute som är våldtäktsmän men som inte är medvetna om det. Kanske har de haft sex med en tjej som var kraftigt berusad eller sin flickvän när hon hade somnat.

Jag hade en gång en flickvän som väckte mig med en avsugning. Det räknas nog inte som våldtäkt men kanske det borde?

Märkligt att man har helt olika lagar för sex med kondom och sex utan kondom. Tycker samtycke bör finnas oavsett om man har kondom eller inte på sin penis.

Men om en tjej säger "knulla mig", och jag gör det fast utan kondom så är det våldtäkt? Det är ju dåligt. Hon har ju varken sagt bu eller bä till kondom. Då läggs allt ansvar för kondom på killen.
__________________
Senast redigerad av Parallaxis 2012-04-14 kl. 15:00.
Citera
2012-04-14, 17:14
  #8
Medlem
Stiffnippless avatar
Om en kvinna ångrar sex dagen efter kan hon anmäla mannen för våldtäkt även om hon var delaktig i händelseförloppet. Detta kan hon göra flera år efter händelsen. Det finns exempel där kvinnor anmält sina män för våldtäkt hundratals gånger i samma anmälan när det 20-åriga förhållandet tagit slut och skilsmässan är ett faktum. Detta är helt absurt men normalt i ett land som Sverige.

Eva Lundgren ville t.o.m utöka våldtäktsbegreppet till att det skulle räknas som våldtäkt om en man tittade på en kvinna.

Våldtäkterna i Sverige har inte ökat, det är snarare dårarna som blivit fler. Hardcorefeministerna som blev kända på 70-talet tar numera avstånd från feminismen helt när de insett att deras söner kan drabbas av rättosäkerheten som deras f.d systrar tvingat på landet.

Alla som tycker att feminismen är bra är varken pålästa eller insatta i vad reell feminism innebär. Sverige är det enda land som fortfarande verkar för apartheid där svarta bytts ut mot vita män och de vita mot kvinnor. Det som ursprungsfeministerna lobbade för var bra men ingen av dessa sympatiserar med feminismen längre beroende på hur den utvecklat sig. Den fula ankungen har bara blivit fulare och fulare samt ensammare för varje år som gått.
Citera
2012-04-14, 17:16
  #9
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parallaxis
Jag hade en gång en flickvän som väckte mig med en avsugning. Det räknas nog inte som våldtäkt men kanske det borde?

Märkligt att man har helt olika lagar för sex med kondom och sex utan kondom. Tycker samtycke bör finnas oavsett om man har kondom eller inte på sin penis.

Men om en tjej säger "knulla mig", och jag gör det fast utan kondom så är det våldtäkt? Det är ju dåligt. Hon har ju varken sagt bu eller bä till kondom. Då läggs allt ansvar för kondom på killen.
Sverige har rätt märkliga definitioner på våldtäkt ja, men om jag fattat "Infensus" rätt på just den punkten, så menar han att om kvinnan vill ha sex med kondom, men du har sex med henne utan kondom så är det våldtäkt. Om så är fallet så blir det bara överflödigt och onödigt, då kvinnan isåfall per automatik inte är medtyckande till sexandet utan kondom, ifall du nu ändå försöker ha sex med henne utan kondom. Det är som kategorin "hatbrott", som egentligen bara är misshandel eller hot, fast "våra" politiker godtyckligt tycker det är värre när vita råkar göra det mot svarta eller bruna.

Men detta förklarar fortfarande inte var hon kan ha greppat sitt påstående ifrån. "Hur kan ni inte se att våldtäkter är ett resultat av ett ojämställt samhälle?" Vart hittar vi empiri som ger stöd för idén att våldtäkt är ett resultat av ett ojämställt samhälle?
Citera
2012-04-22, 15:38
  #10
Medlem
Jag tycker det ligger något i det hon säger.
Citera
2012-04-22, 15:45
  #11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infensus
Att personen du har sex med ska på tydligt sätt visa att han eller hon samtycker till samlaget under de premisser som gäller. Om du har sex med en person som endast vill ha sex med kondom, är det våldtäkt om du har sex med personen utan kondom.

Sverige har en av dem bredaste definitionerna av våldtäkt i världen, om inte den bredaste. Många utländska jurister blir chockade över hur mycket som klassificeras som våldtäkt i vårt land. Julian Assange fallet har till och med fått fransmän och liknande att skratta över hur löjligt Sverige är som "räknar nästan vad som helst som våldtäkt".

I samband med det år de nya definitionerna trädde i kraft, sköt den anmälda våldtäktsstatistiken i höjden. Faktum är att det är många där ute som är våldtäktsmän men som inte är medvetna om det. Kanske har de haft sex med en tjej som var kraftigt berusad eller sin flickvän när hon hade somnat.
Jag skulle väldigt gärna vilja se dig styrka det påståendet.
Citera
2012-04-22, 16:04
  #12
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag skulle väldigt gärna vilja se dig styrka det påståendet.
Jag känner igen dig som feministiskt lagd, hur ser du på SSU:arens påstående? Är ojämställt samhälle = våldtäkt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback