Kanske lite väl sent, men idag finns det en mängd mjukvarutillämpningar för fotogrammetri.
http://www.agisoft.com/
https://colmap.github.io/
http://cdcseacave.github.io/openMVS/
https://www.gcc.tu-darmstadt.de/home/proj/mve/
https://github.com/openMVG/openMVG
Jämfört med att använda en time of flight kamera som Kinect eller Intel Realsense kräver fotogrammetri mycket mer jobb. Har man tillräkligt många bilder i bra kvalitet så kan man dock få ett likvärdigt eller bättre resultat.
Så länge man har en kompass med gradantal så kan man hålla koll på hur pass många grader runt objektet(n) man är.
Vanligast är dock att man riggar ett antal systemkameror i lämpliga vinklar (36 kameror i tre ringar, fågel fisk och mittimellan) och låter ett datorkluster gå loss på rawfilerna.
Brukar användas i diverse specialeffekter till filmer, numera även i spel. Star Wars Battlefront och Metal Gear Solid 5 är ett par titlar där de åtminstone presenterat att de använder sig av det.