Citat:
Ursprungligen postat av
Josef84g
1. Det är lagrådet som författar lagförslag på begäran av riksdagen/regeringen
2. HD är den rättsliga instans som avkunnar domslut som är vägledande, som andra domstolar följer
Med andra ord så är ditt jävla gnäll här på FB helt jävla verkningslöst! Men fortsätt att ventilera din frustration här medan Abdi får 800 000 i skadestånd.
Du talar mot bättre vetande.
1. Lagrådet har till uppgift att granska och yttra sig över lagförslag. Lagrådet har ingenting med själva författandet av lagar att göra, mer än att ge sina synpunkter. Dessa är det sedermera upp till regeringen att ta ställning till, innan de presenterar lagförslaget inför riksdagen. Lagförslag upprättas, genom departementen, av regeringen.
2. HD, liksom övriga domstolar, tolkar lagen och kan välja att inte tillämpa lagar som exempelvis strider mot grundlagen. Besluten blir mycket riktigt prejudiciella. Däremot, till skillnad från vad
du tidigare skrev, kan HD aldrig "ändra lagstiftning". Den makten åligger den lagstiftande församlingen allena.
Jag har inte ventilerat min frustration över huvud taget. Inte skrivet ett enda inlägg i denna tråd, bortsett från att tillrättavisa dig. Det stör mig nämligen att folk med översittarattityd anmärker på att folk inte har juridiska kunskaper, samtidigt som du ju inte ens har grundläggande koll på det svenska statsskicket, vilket man alltså lär sig om i grundskolan. Nåväl, tror att vi är klara här.