Citat:
Ursprungligen postat av
Gaianzenith
Alla som kämpat för att rädda livet på ett barn/syskon från missbruk och psykisk ohälsa vet vilket helvete de gått igenom. När det sen slutade som det gjorde och efter en bra period.. fy fn... 💔💔💔 man går sönder bara av att snudda vid tanken 😢
Håller med, och av egen erfarenhet kan jag säga: när någon man bryr sig om tar livet av sig är det så lätt att börja leta syndabockar. "Vad gick fel egentligen? Kunde inte familjen gjort något? Kanske var det skolan/jobbets fel? Fanns det något jag själv hade kunnat sagt eller gjort annorlunda för att rädda personen?" Man vill ju så gärna ha en förklaring.
Vad som märkts är att många fans försökt hitta någon förklaring och något att skylla på, inte minst i denna tråden. Det är inte så konstigt, man vill ju ha en förklaring för att på något sätt kunna acceptera det tragiska som hänt. Men det hemska är också att Tims sörjande vänner, familj och kollegor får läsa om spekulationer eller anklagelser om att Tims död varit deras fel eller att de inte gjort tillräckligt, när de sörjer och säkert själva spekulerar i vad de hade kunnat gjort annorlunda för att rädda honom. Det måste vara fruktansvärt att uppleva mitt i deras egna sorg och egna spekulationer.
I slutändan måste man förstå att det faktiskt inte går att skylla ett självmord på någon annan, även om man gärna vill det.