Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-11, 21:24
  #1
Medlem
Tja,

Emellanåt har jag en vansinnigt humör. När jag var yngre brukade jag nästan tycka att det var lite coolt att bara kunna explodera sådär och sätta folk på plats som förtjänade det.

Nuförtiden har jag emellertid en annan åsikt. Jag orkar inte med det helt enkelt. Jag önskar att när någon är fräck så skulle jag bara kunna lugnt och sansat, varken skrämd eller förbannad kunna säga något coolt så de blir bortgjorda. Men för att kunna göra detta räcker det inte bara att jag spelar oprovocerad när jag kokar inuti. När jag kokar sådär så funkar inte hjärnan som den skall och man kommer inte på några kvickheter.

Hur kan jag bli mer genuint lugn? Skall jag ta en cigg? Jag röker ju inte. Finns det någon tablett man kan ta som inte är så allvarlig? Räkna till 10 funkar inte alls. Finns det något man man göra precis när det händer eller något man kan göra i sitt liv?
Citera
2012-04-11, 21:45
  #2
Medlem
Vaatis avatar
kognetiv beteendeterapi kan kanske hjälpa..
Gå till en psykolog och beskriv ditt problem..

Jag känner till en som kan bli jävligt förbannad otroligt snabbt.. Det blir lätt ett stort problem när man är 50+
Han har lyckats lugna ner sig en hel del, men ibland kommer humöret fram.
Citera
2012-04-12, 19:31
  #3
Medlem
PowerOfThinkings avatar
Varför tycker du att du inte ska bli förbannad?
Jag känner igen mej när du skriver, fick lägga tyglar på mej när jag fyllt 18!! Men det är ju faktiskt mitt temperament, så ofta låter jag det helt enkelt flöda...alla är vi ju olika, och att visa känslor är ju bara hälsosamt! Klart att ibland får man ju bita ihop, men avreagera sej på något sätt lite efter kanske. Jag ser det absolut inte som sjukt av något slag, inte behöver du gå till en psychiater!! Skulle då invånarna i sydligare länder va sjuka för att de blir snabbt arga...? Nej, va dej själv o va stolt för det, det är många människor som inte kan visa ilska, och många av dem blir då sjuka, tänk på det!
Citera
2012-04-12, 23:15
  #4
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanGudrun
Tja,

Emellanåt har jag en vansinnigt humör. När jag var yngre brukade jag nästan tycka att det var lite coolt att bara kunna explodera sådär och sätta folk på plats som förtjänade det.

Nuförtiden har jag emellertid en annan åsikt. Jag orkar inte med det helt enkelt. Jag önskar att när någon är fräck så skulle jag bara kunna lugnt och sansat, varken skrämd eller förbannad kunna säga något coolt så de blir bortgjorda. Men för att kunna göra detta räcker det inte bara att jag spelar oprovocerad när jag kokar inuti. När jag kokar sådär så funkar inte hjärnan som den skall och man kommer inte på några kvickheter.

Hur kan jag bli mer genuint lugn? Skall jag ta en cigg? Jag röker ju inte. Finns det någon tablett man kan ta som inte är så allvarlig? Räkna till 10 funkar inte alls. Finns det något man man göra precis när det händer eller något man kan göra i sitt liv?

Har du prövat att ställa motfrågor eller att be personen utveckla resonemanget?

Exempel:
1: Du är så totalt jävla pantad så det finns inte på kartan!
2: Hur tänker du nu?; Hur menar du nu?; Kan du utveckla hur du menar?

För att besvara en fråga krävs reflektion, är angreppet eller fräckheten inte berättigad så kan det bli väldigt jobbigt att förklara hur man tänker eller menar, än svårare blir det att utveckla och motivera varför personen skulle vara t.ex. "pantad".

Gör det också gärna i grupp, det blir då ofta en lång tystnad och jobbig stämning. Det biter hårdast på den som avviker genom att vara oförskämd utan anledning. Det är en ren njutning att göra bort dryga eller otrevliga personer, och är vinsten för att behärska sig större än vinsten för att få explodera så kommer man så småningom lära sig att just behärska sig.

Skulle du mot all förmodan misslyckas med detta så kvarstår Del Griffiths (John Candy) copingstrategi från Planes, Trains & Automobiles (1987). Då får du allas sympatier på din sida
__________________
Senast redigerad av Anonymvillvaradet 2012-04-12 kl. 23:40.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback