Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-11, 15:20
  #1
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Igår när jag höll på att stänga av min dator, ångrade jag mig och stängde av datorn den hårda vägen (med strömbrytaren) för att sedan starta datorn igen (med strömbrytaren). Detta rekommenderas väl inte, men det tänkte inte jag på.

Efter laddningsskärmen (XP Home edition) visades en blåskärm med felmeddelandet UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME. Jag har förstått att man skall kunna köra chkdsk och laga MBR för att fixa problemet, men jag har ingen start-cd för XP.

Jag har en annan dator med Vista Home premium. Om jag kopplar in XP:ns hårddisk i Vistan, kan jag då köra Vistans chkdsk på hårddisken utan att förstöra någonting?
Citera
2012-04-11, 16:18
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreehcNicdoll
Igår när jag höll på att stänga av min dator, ångrade jag mig och stängde av datorn den hårda vägen (med strömbrytaren) för att sedan starta datorn igen (med strömbrytaren). Detta rekommenderas väl inte, men det tänkte inte jag på.

Efter laddningsskärmen (XP Home edition) visades en blåskärm med felmeddelandet UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME. Jag har förstått att man skall kunna köra chkdsk och laga MBR för att fixa problemet, men jag har ingen start-cd för XP.

Jag har en annan dator med Vista Home premium. Om jag kopplar in XP:ns hårddisk i Vistan, kan jag då köra Vistans chkdsk på hårddisken utan att förstöra någonting?
Det skulle jag nog avråda dej ifrån, tror inte det kommer funka speciellt bra. Bara det faktum att vista och XP har olika bootloaders talar ju emot detta experiment. Tror snarare du kommer minska dina chanser betydligt att få fart på din dator snarare om du gör det.
Citera
2012-04-11, 16:33
  #3
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det skulle jag nog avråda dej ifrån, tror inte det kommer funka speciellt bra. Bara det faktum att vista och XP har olika bootloaders talar ju emot detta experiment. Tror snarare du kommer minska dina chanser betydligt att få fart på din dator snarare om du gör det.

Ok, jag kunde nästan tänka mig det. Grejen är dock att jag körde Vistans chkdsk på samma hårddisk när jag inte hade något hårddiskfel, bara för att ta bort "the dirty bit" som ställde till med en chkdsk-loop på XP:n.

Den gången förstördes inte hårddisken, men det är inte omöjligt att chkdsk bara struntade i MBR-delen. Borde jag ladda ner en startskiva?

EDIT: Jag har alltså tidigare kört XP:ns chkdsk. Det tog flera timmar, medan det i vistan gick snabbt.
__________________
Senast redigerad av BreehcNicdoll 2012-04-11 kl. 16:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback