Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-11, 12:27
  #1
Medlem
Troians avatar
Tidningen Skurk fick ju, föga förvånande, lägga ned efter att den ansvarige utgivare dömts till ett mångårigt fängelsestraff. Nu ska Dick Sundewall och ett par till från gamla Skurk starta en ny, webbaserad, kriminaltidning - Paragraf, som tydligen kommer igång i eftermiddag.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr...cle3453456.ece

Vad tror ni om denna? Själv köpte jag bara ett nummer av Skurk och tyckte väl att den var sisådär med sitt töntiga outlawperspektiv. Känns som att Paragraf blir lite av en webbversion av Skurk.
Citera
2012-04-11, 12:30
  #2
Medlem
Dr_Dollars avatar
Var tidningen Skurk en papperstidning..?
Citera
2012-04-11, 12:35
  #3
Medlem
TripleXLs avatar
Hmmm, vet du vad www-adressen till Paragraf kommer bli ?
Citera
2012-04-11, 12:39
  #4
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Var tidningen Skurk en papperstidning..?

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Hmmm, vet du vad www-adressen till Paragraf kommer bli ?

Spanade runt lite på Facebook och fann detta: https://www.facebook.com/MagasinetParagraf

Adressen är www.magasinetparagraf.se
Citera
2012-04-11, 13:02
  #5
Medlem
Det blir intressant att se vad de kan komma med.

Paragraf kan nog fylla en plats i den svenska kriminalsfären.

Man undrar lite så här initialt vad de tänker sig ha med för skribentfolk.

(Paragraf är f.ö. ett betydligt bättre namn än Skurk på en nättidning.)
Citera
2012-04-11, 15:07
  #6
Avstängd
Nej! Dicken är alltså ännu en gång inblandad i ett krim-media-projekt, räkna med brottsromantik och hatiska artiklar om polis & åklagare. "MagasinetParagraf" verkar vara en mer proper variant av "Skurk" alltså

Info Dick Sundevall

Intressant resonemang om affärsmodellen:
Citat:
"(...)Paragraf ska vara helt annonsfinansierad. Målet är tre nya artiklar om dagen sju dagar i veckan. – Vi har hört många som sagt att det är svårt att göra journalistiska sajter, och så är det nog, men de har haft 10-15 anställda. Vi ska vara tre anställda och några frilansare, säger Dick Sundevall."Källa:http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr...cle3453456.ece
Lycka till Dicken

Artiklarna kommer att komma i ett högt tempo fram till augusti, sedan tunnas mängden artiklar ut successivt, i januari 2013 är sajten nedlag gissar jag.

Tips: Sparka Dick Sundevall om ni vill uppfattas som seriösa.
Citera
2012-04-11, 20:17
  #7
Medlem
Ett tips, gå in på www.magasinetparagraf.se och läs artiklarna först.
Enligt min åsikt har denna sajt en hel del vettigt att komma med!
MyndighetsSverige behöver granskas... Alltför få medier som gör det i dagsläget...
Citera
2012-04-12, 03:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFinland
Ett tips, gå in på www.magasinetparagraf.se och läs artiklarna först.
Enligt min åsikt har denna sajt en hel del vettigt att komma med!
MyndighetsSverige behöver granskas... Alltför få medier som gör det i dagsläget...
En nättidning som ser överraskande genomarbetad ut, nästan etablerad så som förstasidan ser ut nu.
Den grafiska utformningen känns tilltalande och genomtänkt.

I Dick Sundevalls öppningstext berättas en del om förutsättningarna:

§ en redaktion på 3 personer – och 16 frilansmedarbetare

§ namn som: advokat Peter Althin, författarna Börge Hellström, Bengt Sändh, Tomas Lappalainen och Lillemor Östlin; statsåklagaren Nils-Eric Schultz; läkaren och psykoanalytikern Rigmor Robèrt och före detta länspolismästaren Gunno Gunnmo.

§ honnörsorden är: inifrån, rättssäkerhet, antirasism och trovärdighet.


Logotypskrivningen Para§raf [så!] är dock genant.
Citera
2012-04-12, 15:57
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MissFinland
Ett tips, gå in på www.magasinetparagraf.se och läs artiklarna först.
Enligt min åsikt har denna sajt en hel del vettigt att komma med!
MyndighetsSverige behöver granskas... Alltför få medier som gör det i dagsläget...
Dick Sundevall är ett skämt, leker rebell vid 60 års ålder. Gissar att Dicken kommer köra detta projekt rätt ner i skiten, nedläggning inom ett år.

Jag ser fem annonser på första sidan, inte direkt bra jobbat. Dicken får jaga annonsörer rejält nu om inte projektet ska braka ihop inom några månader

Dick Sundevall skriver en artikel om spekulationerna om vem som ska bli ny chef för SÄPO, artikeln är oseriös och handlar mer om personangrepp på Thomas Bodström och Carin Götblad än en seriös artikel om vem ska bli ny chef för SÄPO. Dem som har koll till skillnad från Dicken vet att varken Bodström eller Götblad är seriösa kandidater till jobbet som chef för SÄPO. Icke godkänt Dicken!
__________________
Senast redigerad av nacnamara 2012-04-12 kl. 16:04.
Citera
2012-04-12, 17:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nacnamara
antrasism jäsp...zzzzzzzzzzzzzz. Trovärdighet? Inte direkt Dickens adelsmärke.
Själv tänker jag försöka ta del av den nya kriminaltidningen så förutsättningslöst det går.
Dick Sundevalls ledord ser jag mer som relativt ovidkommande sett till vad nättidningsinnehållet kan erbjuda. Det är ju heller inte han personligen som kommer skriva artiklarna eller styra vad de andra ska skriva, vad jag förstår.

Det där med »antirasism«, som Para§raf flaggar med, är dock lite lätt kriminalideologiskt imbecillt.
Citera
2012-04-12, 17:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nacnamara
Dick Sundevall är ett skämt, leker rebell vid 60 års ålder. Gissar att Dicken kommer köra detta projekt rätt ner i skiten, nedläggning inom ett år.

Jag ser fem annonser på första sidan, inte direkt bra jobbat. Dicken får jaga annonsörer rejält nu om inte projektet ska braka ihop inom några månader

Dick Sundevall skriver en artikel om spekulationerna om vem som ska bli ny chef för SÄPO, artikeln är oseriös och handlar mer om personangrepp på Thomas Bodström och Carin Götblad än en seriös artikel om vem ska bli ny chef för SÄPO. Dem som har koll till skillnad från Dicken vet att varken Bodström eller Götblad är seriösa kandidater till jobbet som chef för SÄPO. Icke godkänt Dicken!

Det är ju hans blogg du läser då. Skillnad på en artikel och en blogg....
Citera
2012-04-12, 20:33
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MissFinland
Det är ju hans blogg du läser då. Skillnad på en artikel och en blogg....
Spelar ingen roll, inlägget är oseriöst. Dicken låter som killen bakom bloggen
http://corruptio.blog.com/ Men vill Dicken framstå som oseriös, inte mig emot


Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Dick Sundevalls ledord ser jag mer som relativt ovidkommande sett till vad nättidningsinnehållet kan erbjuda. Det är ju heller inte han personligen som kommer skriva artiklarna eller styra vad de andra ska skriva, vad jag förstår.
The Dick kommer nog styra rätt mycket tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Det där med »antirasism«, som Para§raf flaggar med, är dock lite lätt kriminalideologiskt imbecillt.
Väldigt imbecillt skulle jag säga. Vi vet ju att invandrarna är överrepresenterade i brottsstatistiken, ur rapporten från Brottsförebyggande rådet: "Brottsliget bland personer födda i Sverige och utlandet"-2005:17

Citat:
Det är två och en halv gånger så vanligt att utrikes födda är registrerade som misstänkta för brott jämfört med svenskfödda personer med båda föräldrarna födda i Sverige.

Källa: se sidan 8 i rapporten.

I debatten pratar man om att överepresentationen beror på socioekonomiska faktorer men i BRÅ:s rapport på sidan 10 finns följande att läsa:

Citat:
Från tidigare forskning vet man att vissa bakgrundfaktorer, som ålder och
kön, samvarierar med risken för brottslighet. Mot denna bakgrund har Brå
gjort en så kallad standardisering av materialet med avseende på kön, ålder,
utbildning och förvärvsinkomst. Standardiseringen innebär att de olika
grupperna genom en statistisk beräkning ”likställts” när det gäller dessa
faktorer. Alla grupper får med denna beräkning en lika stor andel män,
samma andel yngre och så vidare. Det visar sig då att de utrikes föddas
överrisk minskar från 2,5 till 2,1.

Källa: Rapport från Brottsförebyggande rådet: "Brottsliget bland personer födda i Sverige och utlandet"-2005:17.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback