Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-01, 16:38
  #733
Medlem
Tjuvjakts avatar
Försent att börja sjunga och satsa som 18 åring? Målet är ju att bli jättebra som ung 19-22 år.
Har ingen tillgång till att gå till sångpedagog. Spelar piano mycket så är inte tondöv... jag har när det är falskt direkt men jag saknar bara tekniken.
Citera
2014-09-02, 22:55
  #734
Medlem
Gurkmassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuvjakt
Försent att börja sjunga och satsa som 18 åring? Målet är ju att bli jättebra som ung 19-22 år.
Har ingen tillgång till att gå till sångpedagog. Spelar piano mycket så är inte tondöv... jag har när det är falskt direkt men jag saknar bara tekniken.

Nej då! Jag var 18 när jag började och nu, två år senare är jag helt okej. Jag hade inget gehör när jag började sjunga men nu har jag utvecklat både det och en helt godkänd tonsäkerhet. Det jag gjort är att spela och sjunga mycket akustiskt för mig själv samt ta till mig en del sångövningar av bra sångpedagoger på youtube. Jag kan varmt tipsa om Roger Burnley som huserar på en kanal som heter "Singing made simple". Jag slänger med en länk dit
https://www.youtube.com/user/SingingMadeSimple
Citera
2014-09-04, 07:36
  #735
Medlem
Aldrig för sent.
Själv började jag sjunga, på allvar, som 16-17-åring, och idag 12 år senare försörjer jag mig och min familj med min röst.
Citera
2015-02-16, 12:11
  #736
Avstängd
SvenskStandards avatar
Alltså det här med att spänna magen när man sjunger, har aldrig riktigt förstått det. Har väl sjungit seriöst i två år nu (är 20), men har aldrig tidigare tänkt på att spänna magen. Hur funkar det? Varför gör man det? Ska man spänna från det att man börjar sjunga tills man slutar? Väldigt tacksam för svar då jag trots alla dessa frågor faktiskt tyckte att det lät aningen bättre än vanligt när jag testade på detta lite blygsamt igår kväll..
Citera
2015-02-27, 15:44
  #737
Medlem
Hallå! jag sjunger varje dag och gjort det ett tag men inte direkt märkt nån klar förbättring. Har en fråga. Adamsäpplet får absolut inte röra på sig när man sjunger för det betyder att man "spänner/tar i" med halsen? stämmer detta?
Citera
2015-02-27, 16:48
  #738
Medlem
Svensk standard:
Såhär skrev jag i en annan tråd:

Citat:
Du ska definitivt inte spänna magen (dvs. "gå-på-toa-musklerna") när du sjunger.
I värsta fall kan det ske en olycka, men du kan även få bråck i tarmarna samt försänkt livmoder (om du är ett hondjur).

Det som brukar menas med att "sjunga med magen" (herregud vad jag avskyr det uttrycket) är att man skapar ett undertryck i lungurna med hjälp av diafragman.
Detta gör du automatiskt hela tiden när du pratar och andas, men ibland kan det behövas en liten extra "puff" när du sjunger, eftersom sång, till skillnad från andning och tal, är en ganska "onaturlig" sak att göra för kroppen.

Blås ut all luft du har i lungorna, sen lite till och sen lite till, tills det är helt jävla tomt. Sen väntar du en sekund då du håller andan och sen "släpper" du. Alltså, du ska inte andas in utan bara "släppa in" luften. Där har du en riktigt jävla ordentlig inandning och får du bara till den kommer kroppen sen att anpassa utandningen till det ljud du vill producera.

(Detta är alltså ett medel för att hitta en korrekt och avslappnad inandning utan ansträngning, det är absolut inget du ska göra inför varje sångfras, då kommer du få stora problem).

Oftast är det inandningen som är problemet, inte utandningen/sången.
Att säga "sjung med magen" är ett jävla idiotsätt för folk som inte vet vad de pratar om att försöka framstå som mer kunniga än vad de är.
Det är ett så pass söndermanglat och uttömt uttryck att det numera inte betyder någonting utan i bästa fall bara är missledande.

Det ska kännas gött att sjunga.

JanneSvanberg:
Struphuvudet (adamsäpplet) mår bäst av att hålla sig fritt och rörligt (typ).
Vid högre tonläge kommer struphuvudet automatiskt att flytta sig uppåt, och det är helt ok.
Det är framförallt stämbanden som bestämmer tonhöjden, men struphuvudet flyttar sig för att öka minska resonansröret (det utrymme som är mellan stämbanden och läpparna).
För en ljusare klang; högre struphuvud, för en mörkare klang; lägre struphuvud.
Nu är den här beskrivningen ganska tillyxad och förenklad, men ungefär så är det.

När du andas in uppstår det så kallade "trakeadraget", vilket innebär att när lungorna fylls med luft blir de större och tyngre, vilket innebär att luftstrupen, och struphuvudet, som sitter fast i lungorna, sänks. Detta är helt naturligt, men då kan man tex tänka på att man om man vill sjunga med ett högt struphuvud ska undvika en allt för djup inandning.

Men för att svara på ursprungsfrågan; nej, att struphuvudet rör på sig i sig inte tyda på spänningar (men du kan ha dem ändå, men det behöver inte vara kopplat till struphuvudet).

Hoppas det var någorlunda begripligt svar.
Citera
2015-02-27, 17:00
  #739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidiot
Svensk standard:
Såhär skrev jag i en annan tråd:



JanneSvanberg:
Struphuvudet (adamsäpplet) mår bäst av att hålla sig fritt och rörligt (typ).
Vid högre tonläge kommer struphuvudet automatiskt att flytta sig uppåt, och det är helt ok.
Det är framförallt stämbanden som bestämmer tonhöjden, men struphuvudet flyttar sig för att öka minska resonansröret (det utrymme som är mellan stämbanden och läpparna).
För en ljusare klang; högre struphuvud, för en mörkare klang; lägre struphuvud.
Nu är den här beskrivningen ganska tillyxad och förenklad, men ungefär så är det.

När du andas in uppstår det så kallade "trakeadraget", vilket innebär att när lungorna fylls med luft blir de större och tyngre, vilket innebär att luftstrupen, och struphuvudet, som sitter fast i lungorna, sänks. Detta är helt naturligt, men då kan man tex tänka på att man om man vill sjunga med ett högt struphuvud ska undvika en allt för djup inandning.

Men för att svara på ursprungsfrågan; nej, att struphuvudet rör på sig i sig inte tyda på spänningar (men du kan ha dem ändå, men det behöver inte vara kopplat till struphuvudet).

Hoppas det var någorlunda begripligt svar.

Tacksam för svaret! ville bara kolla så man inte gör helt fel. lite skillnad har det blivit i sången men jag suger fortfarande.. Inga resultat fort direkt som det är med gitarr,Synth osv xD
Citera
2015-02-27, 23:45
  #740
Medlem
KalleXLs avatar
Om du lär dig att sjunga med magstöd som styr diafragman, lär du märka stor skillnad.

Gå med i en Barbershop kvartettkör, där lär dom dig finliret.

Sedan låter du så här.
https://www.youtube.com/watch?v=N2Yl...o&spfreload=10
Citera
2015-02-28, 01:43
  #741
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Om du lär dig att sjunga med magstöd som styr diafragman, lär du märka stor skillnad.

Gå med i en Barbershop kvartettkör, där lär dom dig finliret.

Sedan låter du så här.
https://www.youtube.com/watch?v=N2Yl...o&spfreload=10

Jag sjunger med magstöd verkar det som. andas in så magen går ut och axlar går inte upp. har en relativt spänd mage och sidorna eller vad man ska kalla det för. Antar att detta är magstöd? Det känns inte som att jag sjunger helt från halsen.
Citera
2015-03-06, 18:47
  #742
Medlem
En fråga här. Att lip rolla en timma är väl väldigt bra träning för sången på tex en helg när man inte vill sjunga o störa grannarna? man tränar väl upp rösten med lip rolls?
Citera
2015-03-17, 00:33
  #743
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
En fråga här. Att lip rolla en timma är väl väldigt bra träning för sången på tex en helg när man inte vill sjunga o störa grannarna? man tränar väl upp rösten med lip rolls?

Tror du inte tränar upp själva rösten, mer att du får en känsla hur mycket luft som ska passera när du sjunger.
Citera
2015-03-17, 08:43
  #744
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luftikorgen
Tror du inte tränar upp själva rösten, mer att du får en känsla hur mycket luft som ska passera när du sjunger.

Precis. Det är framförallt luftflödet man övar med läpprull, men även passagio, alltså registerbrott, när du ska upp i det högre tonområdet.
Med övning blir de övergångarna jämnare och rösten egaliseras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback