Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-11, 10:31
  #721
Medlem
Kaospojkens avatar
Hej allihopa!
Hoppas ni alla mår jävligt bra!

Det är så att jag började sjunga för några månader sedan för mig själv, men har aldrig sjungit för någon annan än mig själv, så det är svårt att veta alls hur jag ligger till!
Dessutom skulle jag uppskatta input från de som vet vad de pratar om, så jag vet hur jag ska förbättra min röst på olika plan. Samt kanske någon åsikt om vilken typ av sångstil som bör passa mig bäst?

Jag har varit sjuk en längre tid, och ber om ursäkt att min röst inte är i bästa skick direkt. Jag tänkte vänta tills jag blev frisk med att spela in och fråga er, men eftersom jag aldrig blir frisk så får det bli som det blir! Ni hör nog på ett ungefär hur min röst är ändå hoppas jag.
Kanske skulle jag även ha sjungit acapella, men pga min sjuka hals kändes det lite naket, så ni får ursäkta.

River Of Sorrow (Baroque pop) (Hörde nyligen denna låt för första gången.. och det var svårare än jag trodde att ligga i takt med skiten... helvete)
https://soundcloud.com/user985996108...-of-sorrow-wav

Nessun Dorma (Opera) ... Inte så lyckat men för att ge bild av min röst
https://soundcloud.com/user985996108/nessun-dorma-wav

Darkness (Progressiv rock) .. Kan tillägga att sången börjar igen vid 3 min efter avbrottet.
https://soundcloud.com/user985996108/darkness-wav


Tänkte lägga till en hårdrockslåt, men de höga tonerna blev helt enkelt totalt omöjliga att försöka ta nu när jag är sjuk. Jag får komma tillbaks när jag frisknat till för att lägga till några låtar som visar bättre var jag ligger till.
Men som sagt, uppskattar verkligen all hjälp.
Och ursäkta för alla mina ursäkter angående rösten.
__________________
Senast redigerad av Kaospojken 2014-04-11 kl. 10:44.
Citera
2014-04-15, 23:33
  #722
Medlem
Tänkte bara höra om ett fenomen som jag funderar om det är lika för alla?
Det är så att när jag sjunger låter det rätt dugligt enligt mig själv, inte bäst men inte heller sämst. Däremot när jag spelar in och spelar upp är känslan att det inte låter alls likadant. Känner knappt igen min röst.

Är det så att ens egen röst hörs annorlunda gentemot vad omgivningen hör? Eller kan det ha och göra lite med att jag spelar in med dators inbyggda mikrofon, och den är allt annat än bra? :P
Citera
2014-04-15, 23:48
  #723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DCEriksson
Tänkte bara höra om ett fenomen som jag funderar om det är lika för alla?
Det är så att när jag sjunger låter det rätt dugligt enligt mig själv, inte bäst men inte heller sämst. Däremot när jag spelar in och spelar upp är känslan att det inte låter alls likadant. Känner knappt igen min röst.

Är det så att ens egen röst hörs annorlunda gentemot vad omgivningen hör? Eller kan det ha och göra lite med att jag spelar in med dators inbyggda mikrofon, och den är allt annat än bra? :P

Jag skulle tro på en kombination av dessa.
När du hör dig själv hör du även ljudet resonera (ljuda) inom dig själv.
Plus att du antagligen har en sunkig mikrofon

För mig brukar det vara tvärtom, jag kan känna att det låter apa och att jag inte är nöjd, men när jag sen lyssnar så är det ofta inte så illa som jag trodde (även om det för all del inte låter BRA).
Citera
2014-04-16, 01:55
  #724
Medlem
Gurkmassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DCEriksson
Tänkte bara höra om ett fenomen som jag funderar om det är lika för alla?
Det är så att när jag sjunger låter det rätt dugligt enligt mig själv, inte bäst men inte heller sämst. Däremot när jag spelar in och spelar upp är känslan att det inte låter alls likadant. Känner knappt igen min röst.

Är det så att ens egen röst hörs annorlunda gentemot vad omgivningen hör? Eller kan det ha och göra lite med att jag spelar in med dators inbyggda mikrofon, och den är allt annat än bra? :P

Jag är ingen expert inom området men jag har läst på lite grann sedan tidigare. Det är så att anledningen till att man hör sin egen röst annorlunda när man hör den direkt gentemot en inspelning beror på att vi känner av inre vibrationer som går längs kinderna direkt till öronen och på så sätt förvrängs ljudet för sig själv. Om man blockerar den vägen får man en mer verklighetstrogen bild av hur sin egen röst låter. Kolla på den här videon för att förstå bättre.
https://www.youtube.com/watch?v=eWLWOSgYlG8

Sedan tror jag också att en dålig mikrofon försämrar kvaliteten och får rösten att låta lite sämre än vad den egentligen är. Mina inspelningar är också av dålig kvalitet och det låter annorlunda om man hör mig live.
Citera
2014-05-08, 00:36
  #725
Medlem
Cerises avatar
Hur blir man en bra sångare?

Hur kan man börja sjunga på egen hand och få det att låta bra? Tänkte på hur man hittar vilken tonart man kan sjunga i allra bäst? Hur tar man reda på det? Ska självklart också kolla på andra sidor på nätet men är öppen för tips även härifrån. Kan man träna sig till en hes eller rispig röst om man inte redan har en?
__________________
Senast redigerad av Cerise 2014-05-08 kl. 00:59.
Citera
2014-05-08, 00:46
  #726
Medlem
SkepticalHippos avatar
För det första gäller träning, träning och åter träning. Du får starkare lungor och mer tränade stämband om du sjunger mycket och bara det kan hjälpa en stor bit på vägen. Jag sjöng tidigare både hos sångcoach (Mellan ålder 7-21) och i ett band och inte för att skryta men jag var faktiskt riktigt bra. Idag, då jag inte verkligen tränat rösten på flera år, har jag en betydligt mindre repertoar och är inte alls särskilt speciell sångmässigt även om jag kan hålla tonen. Någon idol blir jag i alla fall aldrig...

Kom också ihåg magstödet och att bara låta luft passera genom munnen. Magstödet är att du helt enkelt spänner magen så att du själv känner att du ständigt har kontroll över att luften som går in och ut vid tonerna är kontrollerad. Många, framför allt de som gärna sjunger svagt, har en förmåga att låta luften passera genom näsan då den går ut och det ger ett nasalt och svagt tonläge.

Kolla upp om det finns någon sångcoach där du bor och om h*n har priser som du kan leva med. Då kommer du kunna lära dig mycket olika övningar samt vilka tekniker du ska använda. Den kan också avgöra vilket tonläge som passar dig och om du tar i för lite. Om det inte finns någon som inte kostar skjortan så kan en kör också vara ett bra alternativ, men problemet där är att man inte får individuell träning i samma grad men man kan fortfarande lära sig mycket om uppsjungning och träning.

Det kanske till och med finns klipp om detta på Youtube då jag funderar? Där lägger ju de flesta upp instruktioner för det mesta så där kanske det finns några sångcoacher som satt ihop något.

Heshet och raspig röst är skitsvårt om man inte har det redan. Jag passar bäst för klassisk musik coh folkmusik på grund av att jag har klar röst och har alltid avundats de som har en härlig rockröst, men jag har aldrig lyckats åstadkomma det.

Hur som helst, sång är det bästa som finns och tveka inte att ta i för det är så du utvidgar ditt spann och bygger upp en tonsäkerhet Lycka till!
__________________
Senast redigerad av SkepticalHippo 2014-05-08 kl. 00:48.
Citera
2014-05-08, 00:48
  #727
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
För det första gäller träning, träning och åter träning. Du får starkare lungor och mer tränade stämband om du sjunger mycket och bara det kan hjälpa en stor bit på vägen. Jag sjöng tidigare både hos sångcoach och i ett band och inte för att skryta men jag var faktiskt riktigt bra. Idag, då jag inte verkligen tränat rösten på flera år, har jag en betydligt mindre repertoar.

Kom också ihåg magstödet och att bara låta luft passera genom munnen. Magstödet är att du helt enkelt spänner magen så att du själv känner att du ständigt har kontroll över att luften som går in och ut vid tonerna är kontrollerad. Många, framför allt de som gärna sjunger svagt, har en förmåga att låta luften passera genom näsan då den går ut och det ger ett nasalt och svagt tonläge.

Kolla upp om det finns någon sångcoach där du bor och om h*n har priser som du kan leva med. Då kommer du kunna lära dig mycket olika övningar samt vilka tekniker du ska använda. Den kan också avgöra vilket tonläge som passar dig och om du tar i för lite. Om det inte finns någon som inte kostar skjortan så kan en kör också vara ett bra alternativ, men problemet där är att man inte får individuell träning i samma grad men man kan fortfarande lära sig mycket om uppsjungning och träning.

Det kanske till och med finns klipp om detta på Youtube då jag funderar? Där lägger ju de flesta upp instruktioner för det mesta så där kanske det finns några sångcoacher som satt ihop något.

Hur som helst, sång är det bästa som finns och tveka inte att ta i för det är så du utvidgar ditt spann och bygger upp en tonsäkerhet Lycka till!

Tack för tipsen!

Hur länge per dag behöver man sjunga ungefär?
__________________
Senast redigerad av Cerise 2014-05-08 kl. 00:57.
Citera
2014-05-08, 01:07
  #728
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Tack för tipsen!

Hur länge per dag behöver man sjunga ungefär?

Det är en jättesvår fråga faktiskt. Inför spelningar och uppträdanden har jag sjungit säkert två timmar dagligen de två veckorna innan, men det vanliga var att det blev kanske snitt en timme per dag. Det viktigaste tror jag är just att man vågar utmana sin röst och inte har så känsliga grannar

Till exempel att du vågar ta i och sjunga högt (som i högljutt) och även med höga och låga toner. Jag gick musiklinje under några år och började på allvar gå mot klassisk musik då och kunde från början inte alls ta samma toner som i slutet av utbildningen. Den träning som jag fick då var just att sjunga med högre och högre toner och se till att inte sluta med en låt eller en övning innan jag hade gjort den klockrent. Det kunde ta flera veckor men det märktes verkligen stor skillnad.

Jag tror att en bra självövning är just att ta en låt man tycker är bra och som man kan sjunga till stor del tonsäkert. Sedan sjunger man den om och om igen och rättar sig då en ton blir fel. Om det är en som är svår så fortsätter man jobba mot att den ska sitta. Finns många sådana uppsjungningsövningar som är toppen också, där man bara står och sjunger flamsiga saker som har massor med tonändringar.

Kollade, det finns många bra Youtubeexempel på dessa

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=07j7R1NNkLM
Citera
2014-05-08, 01:11
  #729
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det är en jättesvår fråga faktiskt. Inför spelningar och uppträdanden har jag sjungit säkert två timmar dagligen de två veckorna innan, men det vanliga var att det blev kanske snitt en timme per dag. Det viktigaste tror jag är just att man vågar utmana sin röst och inte har så känsliga grannar

Till exempel att du vågar ta i och sjunga högt (som i högljutt) och även med höga och låga toner. Jag gick musiklinje under några år och började på allvar gå mot klassisk musik då och kunde från början inte alls ta samma toner som i slutet av utbildningen. Den träning som jag fick då var just att sjunga med högre och högre toner och se till att inte sluta med en låt eller en övning innan jag hade gjort den klockrent. Det kunde ta flera veckor men det märktes verkligen stor skillnad.

Jag tror att en bra självövning är just att ta en låt man tycker är bra och som man kan sjunga till stor del tonsäkert. Sedan sjunger man den om och om igen och rättar sig då en ton blir fel. Om det är en som är svår så fortsätter man jobba mot att den ska sitta. Finns många sådana uppsjungningsövningar som är toppen också, där man bara står och sjunger flamsiga saker som har massor med tonändringar.

Kollade, det finns många bra Youtubeexempel på dessa

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=07j7R1NNkLM

Återigen, tack!
Citera
2014-05-09, 20:01
  #730
Medlem
Gurkmassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det är en jättesvår fråga faktiskt. Inför spelningar och uppträdanden har jag sjungit säkert två timmar dagligen de två veckorna innan, men det vanliga var att det blev kanske snitt en timme per dag. Det viktigaste tror jag är just att man vågar utmana sin röst och inte har så känsliga grannar

Det där är en mycket viktig komponent. Jag har sjungit för mig själv i min lägenhet under flera månader för att förbättra min sångröst (jag har totalt sjungit i två år) och har inte fått några klagomål trots att det hänt att jag sjungit rätt högljutt under hela dagar till och från. Dock fick granngubben nog idag när jag gick igenom mitt sångregister och ringde på och frågade om det var jag som "kacklade" och bad mig sluta med det. Han muttrade någonting om att man inte ska hålla på med sånt "trams" och gick sedan surt tillbaka till sin lägenhet. Jag undrar dock hur jag ska kunna hålla min röst i trim utan att störa hans frid i fortsättningen. Från och med imorgon ska jag dessutom premiärspela med mitt band där jag kommer vara sångare och då kommer två timmar sång om dagen vara en dygd. Jag har tidigare sjungit in i en handduk för att inte störa grannarna så mycket men det känns inte helt optimalt. Jag har även testat med att ha musik igång i bakgrunden men det försämrar prestationen rätt mycket och det stör grannen ändå. Tacksam för tips på hur man kan träna sin röst utan att störa grannarna allt för mycket.
Citera
2014-05-15, 17:07
  #731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkmassa
Långt inlägg, granne med mens...

Be grannjäveln att flytta till Jukkasjärvi om han inte pallar att leva i civilisationen där andra faktiskt också lever.
Citera
2014-05-15, 18:23
  #732
Medlem
Zakyaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkmassa
Det där är en mycket viktig komponent. Jag har sjungit för mig själv i min lägenhet under flera månader för att förbättra min sångröst (jag har totalt sjungit i två år) och har inte fått några klagomål trots att det hänt att jag sjungit rätt högljutt under hela dagar till och från. Dock fick granngubben nog idag när jag gick igenom mitt sångregister och ringde på och frågade om det var jag som "kacklade" och bad mig sluta med det. Han muttrade någonting om att man inte ska hålla på med sånt "trams" och gick sedan surt tillbaka till sin lägenhet. Jag undrar dock hur jag ska kunna hålla min röst i trim utan att störa hans frid i fortsättningen. Från och med imorgon ska jag dessutom premiärspela med mitt band där jag kommer vara sångare och då kommer två timmar sång om dagen vara en dygd. Jag har tidigare sjungit in i en handduk för att inte störa grannarna så mycket men det känns inte helt optimalt. Jag har även testat med att ha musik igång i bakgrunden men det försämrar prestationen rätt mycket och det stör grannen ändå. Tacksam för tips på hur man kan träna sin röst utan att störa grannarna allt för mycket.

någon slags sångbås/isolering vore bra. du kan även på att öva sjunga på lägre volym. att sjunga hela dagen i en lyhörd lägenhet är ju självklart inte OK. tänk efter själv hur kul du skulle ha det om din gubbe till granne skulle sjunga dagarna i ända. lite får man ju dock tolerera, men försök lägga en begränsad mängd övning på lagom volym under en normal tid på dagen. du kan inte öva i eran replokal?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback