2006-05-02, 13:29
Medlem
Suicide Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hårigbak
Det mesta är sånt som när man sjunger och kommer till ett ord som börjar på s så blir det typ as högt "ssssssschh"

eller något sånt. även fast jag försöker låta bli.

Om det nu finns en del saker i din sångröst som du ogillar så koncentrera dig på att arbeta bort dessa. Fokusera och försök sjunga dom ''s''en som du vill att dom ska låta =)
Citera
2006-05-02, 16:59
Medlem
Zells avatar
Man behöver inte kunna sjunga speciellt bra för att lyckas (om man inte ska ställa upp i Idol, som är det svåraste sättet att få skivkontrakt/bli upptäckt).
Roger Waters, före detta bassist i Pink Floyd, är tondöv, skrivit bland de bästa skivorna någonsin, sjöng "ganska" bra på 70-talet. Nu är han väl inte mycket att hänga i julgranen. Men har haft en mycket framgångsrik karriär.
Citera
2006-05-02, 18:44
Medlem
zizacons avatar
Så länge du själv hör att du sjunger dåligt så är du nog inte tondöv. Kan du spela ett instrument så har du det svart på vitt..
Citera
2006-05-02, 22:05
Medlem
Zells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Så länge du själv hör att du sjunger dåligt så är du nog inte tondöv. Kan du spela ett instrument så har du det svart på vitt..

Man kan spela instrument även om man är tondöv, exempelvis Roger Waters (Pink Floyd 1965-1984).
Citera
2006-05-02, 22:27
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Något av detta kanske kan vara av intresse för dig.

Alla kan-institutet (Stockholm)

Reportage från SR:s Morronskiftet:
Kan alla lära sig sjunga? Kan man få en tondöv person att kunna tralla fram en låt så att det låter drägligt? Alla kan lära sig sjunga bättre, säger sångpedagogen Malin Jörtsö Larsson. Morgonskiftets reporter Jesper Tengroth sjöng mest i grundskolan, men har sen dess inte utvecklat sin talang. Han fick under onsdagsmorgonen en grundlig genomgång av sångpedagog.
Inför sånglektionen
Regn i Ragnars rabatt
Men vad ska han sjunga?
Övning ger färdighet
Examen, del 1
Examen, del 2
Citera
2006-05-02, 23:03
Medlem
Viktigt att tänka på för den som sjunger och skall slå i dom anglosaxiska länderna - den enda marknad som har något värde.

a) Uttalet.

Om du inte får bort det där svenska finska eller norska så glöm det.

Men än viktigare tar du bort det genom att imitera någon viss stil, dialekt eller förebild då blir du fullständigt utskrattad.

Text, sång och instrument bör synkka. Grammatik = ointressant.

Gå aldrig och signa eller börja pola med snubbar ( instrumentalister ) som visserligen är ytterst skickliga men som själv hävdar att dom inte kan, vill sjunga. Om dom inte kan ta ett ett c direkt i strupen är dom värdelösa.
Dom kan helt enkelt inte tolka dig, det kommer inte att funkka, ni får sitta i replokalen och nöta i evighet och drömma framför biran efteråt, men det blir inte mer - jo förresten , det kan bli svensktopppen. Men who the fuck cares!
Citera
2006-05-02, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hårigbak
Ja det låter ju bra. Hur mycket kostar inte det? jag är inte gjord av pengar.

Kan inte kosta så mycket, 4lök kanske?
Citera
2006-07-05, 01:50
Bannlyst
Lära sig sjunga?

Tjena!

Nu är det så att jag kan sjunga hyffsat, men vill lära mig bättre helt klart! FInns det några nätguider eller dylikt att kolla in, eller har ni bra tips?

Har problem att träffa vissa toner helt klart, sen att hålla vissa längre tid är med svårt.
Citera
2006-08-12, 14:58
Medlem
Lär er sjunga här!

Detta kommer inte vara en av de första trådarna i ämnet men förhoppningsvis en av det sista.
Det har varit på tok för många småtrådar som har varit totalt missvisande angående detta ämne.
Alla kan lära sig sjunga (förutsatt att du inte är tondöv).
Vilket försvårar det hela en aning

Vi börjar alla någonstans i vårt sjungade.
Vårt grundregister(tessitura) om vi ska gå efter klassiska termer.
Den högsta tonen du kan ta till den lägsta och allt imellan.
Men du kan naturligtvis träna upp rösten till att ta både ljusare och mörkare toner. Alla som påstår annat har fel.
Med mycket träning(Och rätt träning) kan du lära dig sjunga ioprincip vad du vill.
Det är ingen omöjlighet för oss killar att med mycket träning kunna waila lika högt som Mariah Carey. www.Adamlopez.com.au (Levande bevis)

Jag har själv sjungit nu i ca 2,5 år varvid 1,5 år seriöst och har gått igenom en hel del fakta. Och sett resultat med mina egna ögon(Öron) att bara man tränar och vill tillräckligt mycket kan man klara det mesta i sångväg.
Så därför är röstklassifikationer rent ut sagt värdelöst.

Nu kan inte jag säga allt i denna forumpost det skulle bli påtok för långt och tråkigt men hoppas folk är öppna att diskutera mer i detta ämne i denna tråd.

Kommer nu rada upp ett antal riktigt bra sidor där du kan läsa mer och förstå rösten.

www.thevoiceconnection.com <--- bra forum, där du oftast får bra svar + riktigt bra sångpedagog

www.voicelesson.com Mark Baxter bra sångpedagog

www.melissacross.com Om du vill lära dig growla på rätt sätt är denna sida bra

Oturligtvis så är deras program inte gratis

well well är det någon som har några frågor så ska jag göra mitt bästa för att besvara dem.
Citera
2007-02-26, 16:59
Bannlyst
Lära sig sjunga!

Hur lär man sig lättast sjunga som exempelvis sångaren i Bullet for my Valentine? Han är duktig på både vanlig sång och en slags growling, men hur lär man sig detta lättast?
Citera
2007-02-26, 17:00
Medlem
Zumas avatar
Öva?
Du kan ju gå kurser också..
Övning ger färdighet.

Det finns ju inte direkt några "snabbgenvägar" annars.
Citera
2007-02-26, 17:23
Medlem
erik_ande_85s avatar
hehe jag höll på att starta en tråd igår om att jag ville lära mig sjunga men skrotade tråden då jag inte visste riktigt vad jag ville ha reda på.

i allafall så hittade jag en sida sen igår med massa info och lektioner hur man tränar sin röst.

ta ett titt på den, fanns mycket bra tips:
http://www.vocalist.org.uk/voicetraining.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in