Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-11, 07:45
  #1
Medlem
nummer12s avatar
Tjena

Skulle ominstallera windows med hjälp av en extern hårddisk och hittade en guide där man
använde cmd.exe. Inga problem tänkte jag, skrattade när jag läste att det var viktigt att välja rätt disk när man skulle rensa den men nog fan lyckades jag ändå.

Så alltså, status är:

Har använt cmd och kört kommandot clean på en disk i diskpart-läget. Som jag förstått det är det enda som hänt egentligen att jag tagit bort partitionen men infon finns kvar. Nu är jag osäker på om jag måste skapa en partition innan jag kan använda recovery-mjukvaror? Eller ska dom hitta allt trots att hela disken står som unallocated? Kört Testdisk en gång men då fanns ingenting vilket jag får för mig beror på att just disken står som unallocated.

Tacksam som fan för hjälp då typ allt finns där, det var verkligen helt fel disk att ge sig på.
Citera
2012-04-11, 10:38
  #2
Medlem
brallors avatar
Ska du ha någon möjlighet att få tillbaka det som låg på disken så skapa inga nya partitioner, har dålig koll vilka program som är bäst för att läsa ut info ifrån diskar utan partitionstabeller.
Citera
2012-04-11, 10:44
  #3
Medlem
nummer12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brallor
Ska du ha någon möjlighet att få tillbaka det som låg på disken så skapa inga nya partitioner, har dålig koll vilka program som är bäst för att läsa ut info ifrån diskar utan partitionstabeller.

Nej det känns fel att börja mecka med såna grejer.. Läst en del om File Scavenger under morgonen.
Erfarenhet?
Citera
2012-04-12, 18:37
  #4
Medlem
GetDataBack for NTFS har jag kört några gånger och det har funkat. Kanske värt ett försök?
Citera
2012-04-13, 17:24
  #5
Medlem
GunnarBunkers avatar
Testa det här kanske? http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Citera
2012-04-13, 18:58
  #6
Medlem
nummer12s avatar
Sådär ja! Problemet löst!

Körde Filescavenger och fick fram allting men hade ingen hårddisk hemma som jag kunde lasta över dom 600gig det rörde sig om.

Så då testade jag även Testdisk en gång till, men lät den söka två gånger och vips så fanns allt plötsligt. Det enda man valde var att "skriva" det igen och så såg det ut som innan.

Slutet gott, allting gott!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback