Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-14, 20:49
  #157
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantigtriangel
Vilka yrken leder det till?

Citat:
Ursprungligen postat av drakenbakom
99% av alla som går Y jobbar med programmering i en eller annan form. Profilen styr vilken typ av applikationer man programmerar för, grovt uttryckt, men man kan jobba med i princip vad som helst oavsett vilken profil man läst. Det är inte så jävla noga, man lär sig ändå inget man behöver på jobbet.

Kan tillägga att jag tillhör den resterande procenten och hade enbart tur när jag fick mitt jobb (genom kontakter). Om du, fyrkantigtriangel, funderar på att plugga Y/F så ta programmeringen seriöst.
Citera
2018-08-15, 01:20
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Kan tillägga att jag tillhör den resterande procenten och hade enbart tur när jag fick mitt jobb (genom kontakter). Om du, fyrkantigtriangel, funderar på att plugga Y/F så ta programmeringen seriöst.

Det gör jag redan Jag ska bara bestämma mig för en master. Vilken gick du?
Citera
2018-08-15, 08:57
  #159
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantigtriangel
Det gör jag redan Jag ska bara bestämma mig för en master. Vilken gick du?

Tillämpad matematik. Passar inte särskilt bra med min aversion för programmering kan jag säga.
Citera
2018-08-15, 13:39
  #160
Medlem
-
__________________
Senast redigerad av shreddedabs 2018-08-15 kl. 13:41.
Citera
2018-08-21, 12:01
  #161
Medlem
Vilket betygssnitt brukar i regel krävas för en doktorandplats? Jag har efter första två åren 4.4/5.0 i betygssnitt. Räcker det eller bör jag försöka höja snittet?
Citera
2018-12-12, 22:49
  #162
Medlem
Badankass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Vilket betygssnitt brukar i regel krävas för en doktorandplats? Jag har efter första två åren 4.4/5.0 i betygssnitt. Räcker det eller bör jag försöka höja snittet?

Lediga doktorandtjänster hittar du här:

https://liu.se/jobba-pa-liu/lediga-jobb

Vilket ämne är du sugen att doktorera i? Det är inte så värst många som doktorerar, så jag tror inte du behöver bekymra dig så värst mycket över betygen per se. Jag rekommenderar dig snarare att prata med examinatorer på instutitionen du är intresserad av och fråga vad dom anser.
Citera
2019-03-02, 21:35
  #163
Medlem
Membeers avatar
Kommer troligen söka till LiTH nu till hösten. Söker i första hand Ind.Ek men behöver en reservplan.
Hur står sig denna med en finansiell matematik-master mot t.ex Ind.Ek -> Finans som master?
Kan det leda till samma jobb i slutändan? Jag vill alltså rikta in mig mot bank/finans i första hand.

Hur tuff är fysikdelen på denna linje? Finner det inte så intressant men klarade en 4a i Fysik B.
Jag håller alltså ekonomi & matematik intressantare/roligare än fysiken.

Om ni har några bra råd gällande reservplan till indek så tar jag gärna emot det också.
Citera
2019-03-02, 22:52
  #164
Medlem
nanowires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Membeer
Kommer troligen söka till LiTH nu till hösten. Söker i första hand Ind.Ek men behöver en reservplan.
Hur står sig denna med en finansiell matematik-master mot t.ex Ind.Ek -> Finans som master?
Kan det leda till samma jobb i slutändan? Jag vill alltså rikta in mig mot bank/finans i första hand.

Hur tuff är fysikdelen på denna linje? Finner det inte så intressant men klarade en 4a i Fysik B.
Jag håller alltså ekonomi & matematik intressantare/roligare än fysiken.

Om ni har några bra råd gällande reservplan till indek så tar jag gärna emot det också.

Jag har själv pluggat Y-linjen, dock med inriktning mot elektroteknik. Jag har viss insikt när det kommer till finansmatte-mastern, men inte särskilt ingående när det gäller hur det ser ut för I:are med inriktgning finans. Jag kollade över kurserna som de båda masterprofilerna och de verkar vara ganska snarlika, med större mattetyngd på Y. Fördomsmässigt så skulle jag säga att Y:arna är mer matematiskt kunniga och hamnar mer i kvantanalytiker-roller och I:arna har en mer allmänekonomisk kunskap och hamnar i projektledarroller i större utsträckning. Detta är dock mina fördomar.

Om du undrar något mer specifikt så kan du skicka PM så kan jag försöka svara så gott jag kan.

Oavsett om det blir Y eller I så kommer du bli riktigt nöjd.
Citera
2019-03-02, 23:18
  #165
Medlem
Membeers avatar
Tack för svar! Försökte med ett PM, dessvärre krävs det tydligen 50 inlägg först...
Hur upplevde du Y-linjen? Jag dras med osäkerheten om man skulle klara av denna linje eftersom fördomarna säger att detta ska vara riktigt tufft? Vad är din åsikt gällande nivån?
Hur ser du på att välja Y-linjen fast man inte har ett konkret fysikintresse?
Citera
2019-03-03, 07:52
  #166
Medlem
Bluelyss avatar
Yi (och Ii), vilken språknivå bör man ligga på? Är behörig, men läste språket för 8-10 år sedan och gick ut med godkänt. Tillräckligt, eller bör jag fila på språket i fråga jag vill köra på Yi/Ii?
Citera
2019-03-03, 11:38
  #167
Medlem
nanowires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Membeer
Tack för svar! Försökte med ett PM, dessvärre krävs det tydligen 50 inlägg först...
Hur upplevde du Y-linjen? Jag dras med osäkerheten om man skulle klara av denna linje eftersom fördomarna säger att detta ska vara riktigt tufft? Vad är din åsikt gällande nivån?
Hur ser du på att välja Y-linjen fast man inte har ett konkret fysikintresse?

Jag hade fem riktigt bra år på Y-linjen. Jag utmanades ordentlig, fick chansen att växa, och träffade massvis med bra folk under utbildningen. Och när man var klar så var det lätt att få ett jobb för alla jag pratat med. Tuffheten på Y går i vågor, vissa läse-perioder är betydligt tyngre än andra. Det är dock min övertygelse att de allra flesta klarar utbildningen om man bara är intresserad och lägger de timmar som krävs. Jag och de flesta i min umgängeskrets klarade utbildningen på fem år, även om de flesta bommar någon enstaka tenta.

Jag tror att de flesta som börjar Y har ett gediget fysikintresse, men jag tror inte det är därför folk stannar. Grundutbildningen är mer elektrotung än fysiktung - rent poängmässigt, även om kurserna inom mekanik, elektromagnetism och termodynamik är tuffa. Jag tror att om man gillar matematik så kommer man ändå uppskatta fysiken, då det blir väldigt mycket tillämpad matematik.
Citera
2019-03-03, 11:40
  #168
Medlem
nanowires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluelys
Yi (och Ii), vilken språknivå bör man ligga på? Är behörig, men läste språket för 8-10 år sedan och gick ut med godkänt. Tillräckligt, eller bör jag fila på språket i fråga jag vill köra på Yi/Ii?

Jag tror att det är bra att ha språket färskt, och gärna på en nivå över vad behörigheten kräver. Men om du är intresserad och lägger ner tiden så ska det nog gå bra. Se till att fräscha upp språkfärdigheterna innan kursstart bara!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback