Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-09, 22:55
  #1
Avstängd
detta gäller min mor & fars dator.

De hade den inne på nån datafirma som rensade skiten, tryckte in nytt windows och lämnade tillbaka den.

det första jag lägger märke till är att den spelar upp ljud i sänkt tonart. detta gäller inte bara windows-ljud utan allt ljud som kommer ur högtalaren. Vad kan detta bero på?

Sen har den blivit VÄLDIGT seg. tar två minuter att starta skype, seriöst.

Jag är inte datateknisk så jag ger en lista på datorns egenskaper:

* Microsoft XP professional
* Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz, 2.84 GHz, 512 mb RAM
* Telia säker surf är installerat, antar att detta är antivirusprogrammet?

Har kört defragmenteraren och CCleaner hyfsat ofta, samt avinstallerat onödiga program.

Frågorna är alltså följande:
* vad gör att datorn sänkt tonarten på allt ljud, hur reparera?
* Vilka åtgärder är lättast för att höja arbetstakten i datorn? mer ram-minne? byta processor? ominstallera windows?

Tack på förhand / Henchich
Citera
2012-04-09, 23:20
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FJunior
512 mb RAM? Grattis!

hade jag velat läsa onödiga kommentarer hade jag skrivit det, douchebag.

Jag antar att du menar att 512 mb ram är dåligt, yes? vad bör man i så fall eftersträva på en vanlig bruksdator?
Citera
2012-04-09, 23:32
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FJunior
Haha, sorry!

Aadu, jag är verkligen inte något IT proffs men för att surfa runt lite, kanske 2 Gb RAM.

Ok, kanske är detta som är grundproblemet isf!

har surfat runt och kikat lite, det finns olika typer av ram-minnen.(föga förvånande)
SRAM
Z-RAM
TTRAM
FeRAM Och så vidare

kan man bara trycka in ett till eller måste man installera det på något sätt? kan man kombinera olika minnen eller måste det vara en specifik typ till just denna datorn?
Citera
2012-04-09, 23:33
  #4
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henchich
* vad gör att datorn sänkt tonarten på allt ljud, hur reparera?
Kolla om det finns något särskilt inställningsprogram för ljudkortet, brukar ligga en ikon nere till höger bredvid klockan. Om det gäller Realtek så finns det en funktion som av någon anledning kallas för Karaoke, den ändrar pitchen på allt, ligger under Ljudeffekter.
Citera
2012-04-09, 23:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henchich
Ok, kanske är detta som är grundproblemet isf!

har surfat runt och kikat lite, det finns olika typer av ram-minnen.(föga förvånande)
SRAM
Z-RAM
TTRAM
FeRAM Och så vidare

kan man bara trycka in ett till eller måste man installera det på något sätt? kan man kombinera olika minnen eller måste det vara en specifik typ till just denna datorn?

Oj, vågar inte riktigt svara på detta. Mitt tips, kolla med t.ex. Elgiganten eller något och fråga vilken typ av RAM du bör köpa, även om det är just RAM som är problemet. Dem hjälper dig nog mer än vad jag kan.
Citera
2012-04-09, 23:41
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Kolla om det finns något särskilt inställningsprogram för ljudkortet, brukar ligga en ikon nere till höger bredvid klockan. Om det gäller Realtek så finns det en funktion som av någon anledning kallas för Karaoke, den ändrar pitchen på allt, ligger under Ljudeffekter.

Great! hittade karaoke, den låg på -1! thx!!!
Citera
2012-04-09, 23:42
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FJunior
Oj, vågar inte riktigt svara på detta. Mitt tips, kolla med t.ex. Elgiganten eller något och fråga vilken typ av RAM du bör köpa, även om det är just RAM som är problemet. Dem hjälper dig nog mer än vad jag kan.

Happ happ, får ta dän sidorna på datorn och kika påt imorrn då. Tack för hjälpen iaf!
Citera
2012-04-09, 23:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henchich
Happ happ, får ta dän sidorna på datorn och kika påt imorrn då. Tack för hjälpen iaf!

Nemas problemas! Sov gott!
Citera
2012-04-10, 07:07
  #9
Medlem
Är det en märkesdator eller ett hemmabygge?

Om det är en märkes dator så skulle det förklara allt skräp som segar ned datorn.

Skulle vara bättre om du installerade om Windows osv själv. Känns som felet först och främst är där. Men se till att du laddat ned alla drivrutiner, program osv innan du börjar så att du slipper stressa med sånt efteråt.

Känns den fortfarande seg efter det kan du köpa mer minne men du får nog ta med dig datorn till butiken eftersom du inte verka veta vilken typ eller ens hur mycket minne datorn/moderkortet klarar av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback