Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-09, 19:48
  #1
Medlem
Åsikts och vetenskapspoliserna Vetenskap och Folkbildning VoF lägger sig i allt som allmänheten får till sig inom media. Håller man sig inte till fåran åker man på stryk.
Hur har ni det på ert jobb? Är dom besvärliga, eller vågar ni inte ha en avvikande åsikt?
Citera
2012-04-09, 20:20
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Hej Medioten och välkommen till ett forum där yttrandefriheten är på riktigt. Jag är medlem i föreningen Vetenskap och Folkbildning sedan några år. Anledningen är att det gör mig orolig när lögner sprids för jag gillar inte lögner. Vi kritiserar andemedier för att dessa lurar människor, ofta som befinner sig i en svår livssituation. Inget medium har någonsin visat sig ha de förmågor de påstår. Vi kritiserar tidningarna för sina fjantiga horoskop och lurendrejarprogram i TV såsom "andarnas hus". Vi kritiserar främst pseudovetenskapliga företeelser, alltså sådant som vill ge sken av att vara vetenskap men som inte är det. Religion är inte vårt främsta fokus, det finns det andra som är mer inriktade på.

Jag förstår att du är en av dem som fått kritik av oss och att du inte tål det. Det händer ideligen så du är på inget sätt unik i detta. Hur vore det om du tog debatten och bemöter kritiken istället för att lipa över att VoF är dumma?

Tror du att Hells Angels tycker att polisen är en elak skitmyndighet? Jag tror de tycker det men det gör inte HA till snälla pojkar och polisen till de dumma.

Gällande vårt inflytande över media så har vädrar du bara konspirationistiska påhitt. Vi är en ideell förening på c:a 2600 medlemmar. All inkomst kommer från medlemsavgiften på 250 kr/år och försäljning av några T-shirts vilket jag knappast tror är någon vinstmaskin.

Men visa du att VoF "lägger sig i allt som allmänheten får till sig inom media". Det vore fantastiskt om vi hade ett sådant inflytande.
Citera
2012-04-09, 23:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hej Medioten och välkommen till ett forum där yttrandefriheten är på riktigt. Jag är medlem i föreningen Vetenskap och Folkbildning sedan några år. Anledningen är att det gör mig orolig när lögner sprids för jag gillar inte lögner. Vi kritiserar andemedier för att dessa lurar människor, ofta som befinner sig i en svår livssituation. Inget medium har någonsin visat sig ha de förmågor de påstår. Vi kritiserar tidningarna för sina fjantiga horoskop och lurendrejarprogram i TV såsom "andarnas hus". Vi kritiserar främst pseudovetenskapliga företeelser, alltså sådant som vill ge sken av att vara vetenskap men som inte är det. Religion är inte vårt främsta fokus, det finns det andra som är mer inriktade på.

Jag förstår att du är en av dem som fått kritik av oss och att du inte tål det. Det händer ideligen så du är på inget sätt unik i detta. Hur vore det om du tog debatten och bemöter kritiken istället för att lipa över att VoF är dumma?

Tror du att Hells Angels tycker att polisen är en elak skitmyndighet? Jag tror de tycker det men det gör inte HA till snälla pojkar och polisen till de dumma.

Gällande vårt inflytande över media så har vädrar du bara konspirationistiska påhitt. Vi är en ideell förening på c:a 2600 medlemmar. All inkomst kommer från medlemsavgiften på 250 kr/år och försäljning av några T-shirts vilket jag knappast tror är någon vinstmaskin.

Men visa du att VoF "lägger sig i allt som allmänheten får till sig inom media". Det vore fantastiskt om vi hade ett sådant inflytande.


Kultur och underhållning. Lägger ni er i det också? Vad är sanning i era ögon? Nä jag har inte blivit påhoppad och behöver inte ta någon debatt med er, men andra har blivit. Har undersökt lite på nätet och pratat med folk som blivit drabbade och jag måste säga att det är ingen fager rosenskimmrande bild av att ni vill hålla er till sanningen som jag har uppfattat det. Snarare en vetenskaplig terrororganisation som gör anspråk på sanningen. När man konfronterar er så har ni väldigt svårt att svara på frågor utan man får en ny fråga tillbaka. Retoriken är väldigt enkelriktad och verkar komma från er egen retorikskola. Hur kommenterar du den kritik som i mångt och mycket verkar vara befogad?
Citera
2012-04-09, 23:14
  #4
Medlem
OneUps avatar
Att skriva bloggar och ge kommentarer på bloggar, forum, tidningsartiklar etc, är det att styra media? Eller har jag missat nåt? Jag är själv inte medlem i VoF men förstår deras engagemang.
Citera
2012-04-09, 23:29
  #5
Medlem
Man kan ju tycka att det är sunt och fint att skydda vetenskapen och dess metoder så länge man vill komma fram till det som är sanning. Men VoF verkar mest som man vill skydda sin egen särart, de som hänger sig åt reduktionism. Gammal gubbig traditionell vetenskap som begränsar världen till strikta regelverk, trots att vetenskapen är betydligt mer mångfacetterad än så. Det kan finnas flera förklaringsmodeller s.a.s. Men här ger man sig in och bestämmer vilken av dem som ska vara den enda sanningen. Allt annat får epitetet flummighet, och reduceras ner till oseriöst eller konspirationsteorier. Det man inte förstå är att världen inte består av separerade delar utan allt fungerar i en helhet.
Samtidigt försöker man uppfostra världen och sina egna till att befinna sig i en slags vetenskaplig bur, där man själva står utanför med piskan och kräver lydnad och att man infogar sig i deras system.

En klok man sade till mig att VoF är tesförare, och de ser sig som att ha ett kall att bekämpa allt som inte tillhör vetenskapen. Men det innebär då att man aldrig kan säga sig ha sanningen eftersom vetenskapen bara är en liten del av den. VoF är värderare snarare än utvärderare.

Ja det finns mycket mer att tillägga men vi får stanna här ett tag.
Citera
2012-04-10, 01:02
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medioten
Kultur och underhållning. Lägger ni er i det också? Vad är sanning i era ögon? Nä jag har inte blivit påhoppad och behöver inte ta någon debatt med er, men andra har blivit. Har undersökt lite på nätet och pratat med folk som blivit drabbade och jag måste säga att det är ingen fager rosenskimmrande bild av att ni vill hålla er till sanningen som jag har uppfattat det. Snarare en vetenskaplig terrororganisation som gör anspråk på sanningen. När man konfronterar er så har ni väldigt svårt att svara på frågor utan man får en ny fråga tillbaka. Retoriken är väldigt enkelriktad och verkar komma från er egen retorikskola. Hur kommenterar du den kritik som i mångt och mycket verkar vara befogad?
Jag skrev först: Men visa du att VoF "lägger sig i allt som allmänheten får till sig inom media". Det vore fantastiskt om vi hade ett sådant inflytande.

Gör det så kan vi snacka vidare om det andra sedan. Det är ju trots allt det din tråd handlar om.
Citera
2012-04-10, 19:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag skrev först: Men visa du att VoF "lägger sig i allt som allmänheten får till sig inom media". Det vore fantastiskt om vi hade ett sådant inflytande.

Gör det så kan vi snacka vidare om det andra sedan. Det är ju trots allt det din tråd handlar om.

SvD fick VoF:s förnedringspris t.ex.
Citera
2012-04-10, 19:36
  #8
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medioten
SvD fick VoF:s förnedringspris t.ex.
Det är att kommentera media, inte att styra media.
Citera
2012-04-10, 21:54
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medioten
SvD fick VoF:s förnedringspris t.ex.
Fel, det var bara Idag-redaktionen och inte tidningen som sådan. Det hade de gjort sig förtjänta av men jag antar att du inte håller med om. För opartiska läsare kan nomineringen säkert skingra ljuset om Idag-redaktionen gjort sig förtjänt av kritik eller inte: http://www.vof.se/visa-forvillare2006

För mig handlar det om en kamp mot fördumning, lögner och lurendrejeri. Mot sådant som i många fall är rent farligt. Om du tycker detta är fel så kan jag bara beklaga men glädja mig åt att de flesta människor är klokare än så, i alla fall i upplysta länder.
Citera
2012-04-10, 22:14
  #10
Medlem
I vanliga nyhetsmedier hör man talas om VoF någon gång om året då de utser årets förvillare. Det är verkligen inte mycket alls, så jag förstår inte hur man kan tro att de har särskilt stort inflytande. Mitt intryck är snarare att foliehattarna som blir kritiserade av VoF, uppfattar varje form av saklig kritik som trakasserier. Varför inte bara acceptera att när man klart och tydligt har visat att det inte finns sakliga argument för att tro på slagrutor, att LCHF botar cancer, etc, så var man inne på ett fruktlöst sidospår, och kan nu ägna energi åt något vettigt? Vill folk slösa bort tid och pengar på trams?
Citera
2012-04-14, 14:59
  #11
Moderator
Ruskigbusss avatar
Brutit ut tjafset mellan Vof-försvare och Vof-motståndare till en annan tråd:
https://www.flashback.org/t1846255

I den här tråden - och det här forumet - så handlar det om någon försöker censurera någon annan, eller på annat sätt förhindrar yttrandefriheten.

/Mod
Citera
2012-04-14, 16:28
  #12
Medlem
Morvalions avatar
Bra gjort mod. Men jag tar mig friheten att återföra ett av mina inlägg här.

Citat:
Ursprungligen postat av Medioten
Det man kanske skulle förvänta sig är att man är påläst om man nu ska drista sig att ställa de obehagliga frågorna. Det blir ju s.a.s trovärdigare. Nu är det ju hon som framstår som en virrpanna i stället.

Att fråga andra, mer insatta i ämnet, är väl knappast att framstå som en virrpanna. Snarare tvärtom! Är man inte insatt i naturvetenskaplig praktik och filosofi så gör man ju helt rätt i att fråga någon annan. Sen att de etablerade forskningsrönen inte följer din övertygelse är inte relevant. Vill du ändra hur vetenskapen ser på något så är du välkommen att bedriva egen forskning och publicera dina resultat.


Citat:
Ursprungligen postat av Medioten
Det är ju det som vi försöker utröna. Frågeställningen i rubriken är inget påstående.

Vad bra! Då kan vi ta en fundering på det hela. För frågan är relevant om än något naiv. Så som jag ser det så är VoF en organisation som är alldeles för liten, består av för få journalister/utgivare och har för små medel för att kunna påverka media i annat format än som privatpersoner. Som privatpersoner så finns det dock flertalet som är aktiva när det gäller insändare till tidningar runt om i landet.

Jag har helt enkelt svårt att se hur VoF skulle kunna kontrollera media.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback