• 19 205 online
  • 1 213 061 medlemmar
  • 62 574 251 inlägg
  • 1
  • 2
2012-04-09, 19:26
Medlem
Kenny Kuks avatar
Enligt denna lista med olösta mord i Stockholm http://www.dn.se/nyheter/sverige/olo...rd-i-Stockholm så inträffade det två mord på Stångavägen med två veckors mellanrum, på exakt samma adress. Först en kvinna. Sedan en man.

Jag har inte lyckats hitta någon mer information om detta på internet, vilket jag tycker är väldigt konstigt med tanke på att två olösta mord på exakt samma adress är lite väl udda för att glömmas i tystnaden.

Någon som vet något?
Citera
2012-04-09, 19:33
Medlem
Quoters avatar
Skriv gärna ut vad det rör sig om, utifall att artikeln skulle försvinna från DN.

Citat:
10 november 1990: Kvinna, Stångavägen, Stockholm
Polisen kopplar detta mord till det olösta mordet exakt två veckor senare på exakt samma adress.

24 november 1990: Man, Stångavägen, Stockholm
Polisen kopplar detta mord till det olösta mordet exakt två veckor tidigare på exakt samma adress.

(Från artikeln som länkades till i trådstarten.)
Citera
2012-04-09, 21:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Enligt denna lista med olösta mord i Stockholm http://www.dn.se/nyheter/sverige/olo...rd-i-Stockholm så inträffade det två mord på Stångavägen med två veckors mellanrum, på exakt samma adress. Först en kvinna. Sedan en man.

Jag har inte lyckats hitta någon mer information om detta på internet, vilket jag tycker är väldigt konstigt med tanke på att två olösta mord på exakt samma adress är lite väl udda för att glömmas i tystnaden.

Någon som vet något?

Man hittade kropparna först efter två veckor, men de mördades inte med två veckors mellanrum. Ingen aning om varför man olika dödsdatum angetts. Det rör sig i alla fall om morden på Jim Metcalfe och Karin Roland. Finns lite på nätet, typ: www.aftonbladet.se/nyheter/article10997187.ab

JM var skjuten i nacke och genom kinden, och hade två sticksår i halsen. KR sköts i huvudet, ansiktet, bröstet och knät. Även hon skuren i halsen och med märken efter en strypsnara.

En 27-årig man häktades den 29 november 1990 som skäligen misstänkt. Verkar lite halvskum. Bland annat hade han tidigare bytt identitet flera gånger och var tidigare dömd för våldsbrott. Kopplingen till de båda var att han haft en relation med KR samt att hans fingeravtryck påträffats på platsen, något han dock sade sig inte ha någon aning om hur de kom dit...

Det ledde i alla fall till åtal och den friande domen föll den 18 mars 1991.
Citera
2012-04-10, 11:40
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Man hittade kropparna först efter två veckor, men de mördades inte med två veckors mellanrum. Ingen aning om varför man olika dödsdatum angetts. Det rör sig i alla fall om morden på Jim Metcalfe och Karin Roland. Finns lite på nätet, typ: www.aftonbladet.se/nyheter/article10997187.ab

JM var skjuten i nacke och genom kinden, och hade två sticksår i halsen. KR sköts i huvudet, ansiktet, bröstet och knät. Även hon skuren i halsen och med märken efter en strypsnara.

En 27-årig man häktades den 29 november 1990 som skäligen misstänkt. Verkar lite halvskum. Bland annat hade han tidigare bytt identitet flera gånger och var tidigare dömd för våldsbrott. Kopplingen till de båda var att han haft en relation med KR samt att hans fingeravtryck påträffats på platsen, något han dock sade sig inte ha någon aning om hur de kom dit...

Det ledde i alla fall till åtal och den friande domen föll den 18 mars 1991.

Aha, tack för det! Väldigt märkligt då att DN skriver på det sättet. Men jag antar att det här är så att säga polisiärt uppklarat och att det är en del av anledningen till att det inte tagits upp av GW eller något annat av alla de tv-program som tagit upp gamla fall genom åren. Det var ju trots allt vara ett synnerligt bestialiskt dåd där iallafall kvinnan verkar ha blivit torterad innan hon mördades.

Vad gör en person som den misstänkte i dagsläget?
Citera
2012-04-10, 19:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Aha, tack för det! Väldigt märkligt då att DN skriver på det sättet. Men jag antar att det här är så att säga polisiärt uppklarat och att det är en del av anledningen till att det inte tagits upp av GW eller något annat av alla de tv-program som tagit upp gamla fall genom åren. Det var ju trots allt vara ett synnerligt bestialiskt dåd där iallafall kvinnan verkar ha blivit torterad innan hon mördades.

Jag vet inte vad det beror på. En vild gissning är att det kan ha att göra med att JM väl var amerikansk medborgare, och att det på grund av något byråkratiskt strul var svårigheter att få honom dödförklarad två veckor innan han hittades. Men jag vet inte.

Instämmer i att detta borde fått mer uppmärksamhet. GW, Veckans Brott, Misstänkt, Efterlyst och så vidare har ju tidigare tagit upp polisiärt mer eller mindre uppklarade fall. Det finns ju både dom och FUP och torde således vara ett enkelt fall för journalisterna att sätta sig in i. En ung svensk tjej som skjuts ihjäl också, i sig ovanligt.

Vet inte mannens identitet och inte heller vad han pysslar med idag.
Citera
2012-04-11, 04:02
Medlem
Shoplifters avatar
Ska vara Stångåvägen. Känns som att det hänt en hel del i Bagarmossen genom åren.
Citera
2013-02-05, 17:34
Medlem
Citat:

Om de är polisiärt uppklarat så vet säkert polisen var personen befinner sig och har i rimlighetens namn brottet aktualiserat. Tänkte du förhöra honom ?
Citera
2013-02-05, 17:56
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harettliv
Om de är polisiärt uppklarat så vet säkert polisen var personen befinner sig och har i rimlighetens namn brottet aktualiserat. Tänkte du förhöra honom ?

Var han befinner skiter jag väl i, så länge han inte är min granne. Men jag var mer nyfiken på om han inte borde ha begått nya grova brott sedan denna händelse?
Citera
2015-06-12, 12:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
På måndag tas de båda morden upp i TV4:s Svenska Fall för FBI.
Citat:
Bo och Mark utreder dubbelmordet på Karin Roland och Jim Metcalfe i Bagarmossen. De hittades, efter att ha varit försvunna i tio dagar, den 24 november 1990 i den lokal där Karin bodde tillfälligt.
Jag gissar att B&M finner den tidigare häktade skyldig bortom rimligt tvivel. Det brukar de göra.

TV4 15 juni kl 21:00
Citera
2015-06-15, 19:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
På måndag tas de båda morden upp i TV4:s Svenska Fall för FBI.

Jag gissar att B&M finner den tidigare häktade skyldig bortom rimligt tvivel. Det brukar de göra.

TV4 15 juni kl 21:00
Rättelse, ikväll kl 20:55 enligt TV4:s tablå
Citera
2015-06-15, 21:50
Medlem
vem är det dom tror är mördaren?
Är det samma snubbe som högg ihjäl ett par i Skarpnäck några år senare.
Mateja eller vad snubben heter
Citera
2015-06-15, 21:59
Medlem
massepojkens avatar
Den första platsen Mark och Bosse sökte Mr B på var i Dalen, tunnelbanestation Sandsborg.

Är det någon som vet vilket det andra området var. Jag har extremt bra lokalkännedom i Sthlm men är inte riktigt säker. Skulle jag gissa så blir det Tornslingan i Trångsund. Men det kan vara helt fel.

Någon som kände igen sig.

Spännande fall förövrigt.
Citera
  • 1
  • 2