Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-09, 12:23
  #1
Medlem
Jag fick diagnosen adhd efter utredning och tar nu concerta.Jag läser igenom utredningen och förstår inte allt.
Det står bla att jag har en normal intellektuell funktionsnivå inom verbal och perceptuell funktion.Index för GAI 95% konfidensintervall 95-107IK.IQ eller?
Begåvningsprofil ojämn med lägre indexpoäng inom arbetsminne,mental bearbetningsförmåga?
ASRS 34poäng?
WURS 71poäng?
Googlehjältar gör sig ikke besvär.Har Flashback någon som är utbildad i ämnet som kan svara på frågor?
Citera
2012-04-09, 14:32
  #2
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsWiderstrom
Jag fick diagnosen adhd efter utredning och tar nu concerta.Jag läser igenom utredningen och förstår inte allt.
Det står bla att jag har en normal intellektuell funktionsnivå inom verbal och perceptuell funktion.Index för GAI 95% konfidensintervall 95-107IK.IQ eller?
Intelligenskvot, dvs IQ som du säger. Personer med ADHD tenderar att ha nedsatt funktion i de områdena (läs: intellektuell funktionsnivå inom verbal och perceptuell funktion), vilket du inte verkar ha.
Citat:
Begåvningsprofil ojämn med lägre indexpoäng inom arbetsminne,mental bearbetningsförmåga?
Dvs, i IQ-testet presterade du sämre i testen som skattade arbetsminnet och den mentala bearbetningsförmågan och högre i många andra då begåvningsprofilen tydligen var "ojämn". Nedsatt funktion i arbetsminnet och den mentala bearbetningsförmågan är även de "symptom" som kännetecknar personer med ADHD.
Citat:
ASRS 34poäng?
Skattningsformulär för ADHD där >24 poäng uppfyller kraven för diagnostiseringen.
Exempel på ett sådant formulär:
http://www.hcp.med.harvard.edu/ncs/f...sh%20FINAL.pdf
Citat:
WURS 71poäng?
Skattningsformulär där du får beskriva olika svårigheter under barndomen där >44 poäng = sannolik ADHD.
Exempel på ett sådant formulär:
http://www1.psykiatristod.se/Global/...ting_Scale.pdf
Citera
2012-04-09, 15:08
  #3
Medlem
Careless tack för visat intresse!I dagsläget står jag på concerta 54mg.När dosen är justerad,ska troligtvis höjas en hel del,kommer jag troligen fungera mycket bättre.
Om jag gör testet när jag är färdiginställd på concerta kommer jag prestera bättre på alla områden eller bara på arbetsminne och mentalbearbetningshastighet?
Om jag skulle få en högre intelligenskvot skulle det då räknas som min faktiska IK trots concerta?
Citera
2012-04-09, 15:38
  #4
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsWiderstrom
Careless tack för visat intresse!I dagsläget står jag på concerta 54mg.När dosen är justerad,ska troligtvis höjas en hel del,kommer jag troligen fungera mycket bättre.
Om jag gör testet när jag är färdiginställd på concerta kommer jag prestera bättre på alla områden eller bara på arbetsminne och mentalbearbetningshastighet?
Om jag skulle få en högre intelligenskvot skulle det då räknas som min faktiska IK trots concerta?
Jag törs säga att du får en höjd prestanda i alla moment då centralstimulerande preparat gör så att du tänker klarare, varför många studenter (och dopande atleter) brukar koffein.

Angående definitionen av intelligens, är frågan högst kontroversiell men American Psychological Association (APA) menar att: "Although these individual differences can be substantial, they are never entirely consistent: a given person's intellectual performance will vary on different occasions, in different domains, as judged by different criteria." så det är väl inte mindre än rättvist att du får höja din intelligens via preparat, när många andra inte behöver göra det pga genetiska förutsättningar?
Citera
2012-04-09, 16:08
  #5
Medlem
Normala människor utan mentala funktionshinder och diagnoser får väl inte högre intelligenskvot om dom tog concerta vid iq-test?
Godkänner Mensa concerta vid test?
Citera
2012-06-07, 13:35
  #6
Medlem
Jag medicinerar nu med concerta mot min ADHD och har samtal med en kurator på mottagningen.
Samtalen med den här kuratorn ger ingenting.Jag har talat om för kuratorn att jag vill ha kbt och att samtalen med denne inte ger något.
Kuratorn tog upp det här med teamet och meddelar mig att jag ska skriva ner vad jag vill uppnå med kbt och vad jag tror det är.Chefen på mottagningen har bestämt detta säger kuratorn.
Jag blir misstänksam här.Varför ska jag skriva ner på en lapp varför kbt kan hjälpa mot ADHD.Det står i min utredning att medicinering och terapi är bäst för mig.Jag har läst att det är den bästa terapiformen mot ADHD.På mottagningen finns bara en kbt-terapeut.
Är det pga resurser eller har det med min person att göra?
Vad ska jag skriva till dem för att få kbt?
Tacksam för hjälp!
Citera
2012-06-08, 12:46
  #7
Medlem
Någon som förstår mig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback