Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-02-15, 01:59
  #1
Medlem
Man är tyvärr inte så datahaj. Tror jag väljer mellan dessa tre:

Dell:
http://commerce.euro.dell.com/dellst...sedhsinspn&co=

Acer:
http://www.datorbutiken.com/se/datas...rtId=AC1522LMI

Amilo:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/sys...dID=5010077058

Prestandamässigt verkar den sistnämnda vara bäst, men den är också billigast och då börjar man undra...

Tacksam för all hjälp!
Citera
2005-02-15, 20:25
  #2
Medlem
Dexters avatar
Länken till Dell-burken funkar inte...
Citera
2005-02-15, 20:35
  #3
Medlem
Vild3N^s avatar
Själv köpte jag mig en hp bärbar en Pentium 3.2, 1gig ram, och 100 gig hdd

och inbygt wlan dvdbrännare och ett geforce 5700Go 256 i minne och så har den en 17" skärm ganska bra men battreiet kan man ju slunga i sjön fyfan håller ca 2 timmar kanske högst...
Citera
2005-02-16, 00:25
  #4
Medlem
Dell-datorn var en Inspiron 6000 för 10000kronor:

Citat:
Processor: Intel® Celeron® M Processor 350 (1.30GHz, 1MB L2 Cache, 400MHz FSB)

Bildskärm: 15.4" UltraSharp™ WXGA (1280x800)

Februarierbjudande: Minne : Specialerbjudande: Uppgrader från 256MB till 512MB minne

Hårddisk: 60GB IDE (5.400 RPM) (+ SEK 625 kr)

Grafikkort: Intel® Media Accelerator 900 Graphics upp till 128MB delat minne

Optisk enhet: 8x DVD +/- RW med Decoder Software (+ SEK 1 125 kr)

Modem och nätverkskort: Internal combo 56k modem / 10/100 nätverkskort

Trådlöst nätverk: Intel® Pro Wireless 2200 802.11b/g Mini PCI Wireless LAN Card - till CELERON M processor

Trådlös router: Ingår ej

Bluetooth: Ingår ej

Portreplikator: Ingår ej

Extern Bildskärm: Ingår ej

Bärväska: Ingår ej

Färg: Mediterranean Blue (+ SEK 388 kr)

Mjukvara: Microsoft® Works 7.0

Språk på operativsystem och mjukvara: Svenska

Installationstjänster: Ingår ej

Lär dig med Dell - Online utbildning: Säkerhet - hur kan du göra din dator mer säker - täcker anti-spam, antivirus, firewall

Högtalare: Ingår ej

Dell Picture Studio: Dell Picture Studio Standard Edition
Citera
2005-02-16, 09:30
  #5
Banned
Modellen från Acer är inte så dum. stöd för 64-bitar och riktigt AGP-grafikkort.

Modellen är dock mycket lik den som min syster köpte, hennes är plasstig.
Citera
2005-02-17, 05:32
  #6
Medlem
Hade jag skaffat en laptop så hade det blivit en Powermac. Var väldigt intställd på att köpa en nyss, men efter lite räknande så kom jag fram till att det inte vore bra för min ekonomi. Har verkligen längtat. Speciellt när jag har ett MAX 300 meter ifrån hemmet.
Citera
2005-02-17, 08:21
  #7
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av Ärlig
Hade jag skaffat en laptop så hade det blivit en Powermac. Var väldigt intställd på att köpa en nyss, men efter lite räknande så kom jag fram till att det inte vore bra för min ekonomi. Har verkligen längtat. Speciellt när jag har ett MAX 300 meter ifrån hemmet.

Du får mer Pc-laptop för samma pengar om du väljer en av god kvalitet. (Dell t.ex.)

Jag är av uppfattningen att man betalar en rejäl slant för den snygga designen. Det vore smartare av Apple att trycka in identiska komponenter i 2 olika skal.
Då kan konsumenten välja om man vill betala dyrt för snygg design, eller lite mindre för samma prestanda i ett inte fullt lika läckert skal.


Själv ser jag till prestanda när jag väljer Laptop, skalet är inte fullt så vesäntlig, även om jag inte accepterar vad som helst.
Citera
2005-02-17, 17:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F_Morris

Själv ser jag till prestanda när jag väljer Laptop, skalet är inte fullt så vesäntlig, även om jag inte accepterar vad som helst.

Jag tänker nog både och. Hos Dell kan man välja till en snygg färg, så slipper man ha en tråkig svart burk därhemma när det kommer gäster

Men som odatakunnig blir jag osäkrare och osäkrare. Hur viktigt är det med processorn? Hur mycket sämre är Celeron än Pentium M resp. Pentium 4? Och vad är skillnaden på AMD och Intel? Jag spelar t.ex. inte så mycket, utan vill bara ha en så snabb och bekväm dator som möjligt med tanke på Internet och öppnande av olika program. Sitter ofta med 7-8 sidor uppe på Internet och har igång nedladdning samtidigt och då brukar min stationära bråka, men det kanske inte har något med processorn att göra?
Citera
2005-02-17, 19:05
  #9
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F_Morris
Du får mer Pc-laptop för samma pengar om du väljer en av god kvalitet. (Dell t.ex.)

Jag är av uppfattningen att man betalar en rejäl slant för den snygga designen.
Man får Mac OS X också.
Citera
2005-02-18, 09:19
  #10
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Man får Mac OS X också.

Man får dessutom svårare att finna piratkopierade apps

OS X verkar va vettigt anser jag (på rätt hårdvara) , jag har testat Mac vid några tillfällen. Testade en då modern Ibook G3 med 128mb ram.

Galningen körde os X 10.1 på den. tog VECKOR att starta enkla program som finder, den integrerade MP3-spelarn (glömt namnet) m.fl.

Som jämförelse hade jag vid den tidpunkten en Bärbar PIII-M 1GHz (512kb L2 cache) 256mb ram och W2k.

Visst datorerna var ungefär lika gamla, dock Apples snikmodell (förvisso med dvd-brännare då) jämfört med Dells f.d värsting bland bärbara.

Jag trodde dock inte att Macen skulle va så evinnerligt långsam jämfört med min laptop som sprang åttor runt macen...

Edit: min laptop levererades med XP och jag kan däför intyga att den skulle sprungit ifrån Macen även med det OS:et

Prestandavinsten om man kör W2k istället för XP är itne fullt så stor, dock sparar man en hel del ram.
Citera
2005-04-20, 19:31
  #11
Medlem
Kristjans avatar
Dells X300 är gudomlig och du verkligen vill ha en "bärbar"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback