Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-08, 17:26
  #1
Medlem
Hej!
Har en HP laptop med win-7 installerat. Fungerat klanderfritt i 3 år. Idag när jag startade upp den så beter den sig såhär:

Själva skrivbordsbilden består av kopior av det befintliga skrivbordet, 8 stycken kopior! Musen rör sig i varje separat fönster, dvs jag ser 8 st muspekare. Går jag till startmenyn så får jag upp 1 liten version i varje fönster, dvs 8 st startmenyer!

Provat felsäkert läge utan effekt, blir samma sak. Vad kan ha hänt? Vad kan jag göra? Är det bara formatering som räknas?

Med Vänlig Hälsning

Förvirrad ocktett!
Citera
2012-04-08, 17:37
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du kontrollerat datorn med ett uppdaterat antivirus/antispywareprogram?
Citera
2012-04-08, 17:46
  #3
Medlem
MetroGoldwynMayers avatar
Har du provat en systemåterställning ?
Citera
2012-04-08, 18:57
  #4
Medlem
Ska prova bägge dessa alternativ ikväll.
Tack!
Citera
2012-04-08, 21:04
  #5
Medlem
Zitechos avatar
Kan det vara ett grafikkort som spökar?
Har du möjlighet att testa med annat graifkkort eller testa detta grafikkortet i en annan dator?
Citera
2012-04-08, 21:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zitecho
Kan det vara ett grafikkort som spökar?
Har du möjlighet att testa med annat graifkkort eller testa detta grafikkortet i en annan dator?

det blir nog svårt det är laptop han har

mvh
t
Citera
2012-04-08, 21:52
  #7
Medlem
Grinfarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loccon
Provat felsäkert läge utan effekt, blir samma sak.
Menar du med detta att du har startat i VGA-läge? I sådant fall borde du bara få feldimensionerad upplösning och kan ändå komma åt att riva bort drivrutinerna, i händelse av att de är dessa som av outgrundlig anledning börjat krångla.

Efter avinstallation så kommer de generiska drivrutinerna i Windows 7 att kicka in och se till at det ser någorlunda normalt ut, varefter man installerar de proprietära drivrutinerna på nytt.

Så vad menar du med "Provat felsäkert läge utan effekt"? Avser det att faktiskt ha startat i VGA-läge så låter det dessvärre som att ditt grafikkort/grafikortskrets inte mår bra.
Citera
2012-04-09, 15:20
  #8
Medlem
Hej,

Virusuppdatering ändrade inte på något, inte heller då jag avinstallerade befiuntlig grafikrutin. Har även provat systemåterställning. I Felsäkert läge (=VGA tror jag) så ser det ut på samma vis. Kanske tyvärr är grafikkortet då.
Citera
2012-04-09, 16:35
  #9
Medlem
kimdah2002s avatar
Japp, troligtvis är grafikkortet rökt...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback