Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-08, 03:53
  #1
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Många här på Flashback skriver ju inlägg enbart för att provocera. Varför gör man så? Varför finner man glädje och tillfredsställelse i andra människors ilska och hat? När någon utför en handling som får andra att må dåligt så kallar man denne för sjuk i huvudet, psykopat eller annat som i allmänhet inte uppfattas som positivt. Är det egentligen inte samma sak med provokatörer, det vi på internet kallar troll? Finns hur många exempel som helst, det uppkommer ett par stora trolltrådar i veckan, där TS bara är ute efter att provocera. Han skriver något och andra reagerar negativt, och så sitter han och skrattar och har roligt åt deras ilska. Men varför tycker man sånt är roligt, egentligen?
Citera
2012-04-08, 05:14
  #2
Medlem
Det blir kanske inte lika stort och uppmärksammat än om man trollar snällt.
Men att trolla överhuvudttaget, skapa en tråd som inte är sann. Trådskaparen vill nog finna just uppmärksamhet.

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-14898564

'No guilt'

We're all capable of becoming a troll, says Jaron Lanier, a computer scientist in the US and author of You Are Not A Gadget. Lanier admits he has sometimes behaved badly online and believes the cloak of anonymity can encourage people to react in extreme ways.

"The temptation is there and we can get caught up in impulses. If someone reacts, it's emotional and it can be hard to get out of. We can all become trolls."
__________________
Senast redigerad av lonian 2012-04-08 kl. 05:26.
Citera
2012-04-08, 05:25
  #3
Medlem
Kashis avatar
Finns som du säger många trollformler att provocera med. Vissa går rakt på och slänger ut sig något som väcker starka känslor hos dom allra flesta eller en större grupp.
Sen finns det ju dom som försiktigt drar upp en legitim frågeställning med twistad underton, kanske för att locka till debatt.

Finns nog många anledningar att provocera, känna sig mäktig och "smart" när man ser massorna rasa mot ens påståenden. Uppmärksamhet som lonian säger har nog en stor del med saken att göra.
Andra vill kanske testa gränserna och agera obskyrt, har en vän som brukade säga "HOPPAS DU FÅR CANCER!" till människor han mötte på fyllan, har ännu inte lyckats klura ut riktigt varför han gjorde det men som tur var har han bättrat sig.

Sen är det väl den där känslan inom en som är svår att tämja när man kan dra till med nåt kaxigt, fiffigt och smart fastän det ligger lite utanför ramarna.
Citera
2012-04-08, 13:15
  #4
Medlem
surfacings avatar
Jag tror nog det beror helt på vilken ingång man har med att provocera. Vissa eftersträvar olika reaktioner i ett eget litet experimentsyfte, emedan andra enbart är sadister som njuter utav att plåga sin omgivning. De som inte är sadistiskt lagda kanske motiverar sin hets rent försvarsmekanistiskt och jobbar på sin självbild?
Citera
2012-04-08, 20:25
  #5
Medlem
Vissa kanske startar troll-liknande trådar för att de i grund och botten är osäkra över något och vill höra människors åsikt. Klumpigt sätt att göra det på, helt klart.
Citera
2012-04-09, 00:11
  #6
Medlem
lillaliljas avatar
Det händer relativt ofta att jag drygar mig med mina kompisar, men då är det mest för att vara rolig. Kan vara allt mellan att tex stänga dörren efter en när kompisar går bakom till att säga "anti-pk" saker rakt ut. Oftast är det som sagt för att vara rolig/verka dum men även att få en reaktion som berättar något om personen ifråga. Som det stod tidigare i tråden, för att få en reaktion, som ett "social experiment" ungefär.
Citera
2012-04-09, 00:12
  #7
Medlem
Fettopappas avatar
Experiment och uppmärksamhet, såklart!
Citera
2012-04-09, 17:21
  #8
Medlem
För att man e så jävla trött på andras medelmåttighet, feghet, konformism, dumhet osv....

På ett forum det enda du kan faktiskt bevisa är att du är matematiker/ingenjör/tekniker.
Jag trollar aldrig forum där yrkesmän diskuterar, i synnerhet inom naturvetenskap/datorteknik. Men dessa människor är uppriktigt kunniga, är vana tänkare, och postar dom, så är dom ute efter seriös diskution. Man kan inte gå omkring och hävda sig och säga att man har hållt på i 25 år, det spelar ingen jävla roll. Man kan bevisa vem man är, och få den respekt man förtjänar efter en enda mening.

Sen har man skitämnen som humaniora, sport, politik där varje person utan undantag är idiot, utom när de citerar saker som andra har sagt, vanligtvis utanför forumet, t.ex wikipedia... Låt mig ge dig några exmpel, på hur jag reagerar:
- killen på kamsportsforumet är elit - verkligen, säger jag? hahahaha, trololololol
- killen i politikforumet vet allt om kommunism - hahahaha, grabben, jag har aldrig bott i ett land där jag har talat mitt hempsråk jag talar 5 språk varav 3 flytande... dra du åt helvete, säger jag bara.
- psygologen i psykologforumet är elit - verkligen? de flesta psjukdomar idag, som är riktiga sjukdomar, går hand i hand med neurologi, och neurologi är jag faktiskt lite intresserad av. Så dra nu ett neurologiskt resonemang för mig, hänvisa till artiklar i ämnet, eller håll käften.

Man postar skit, för att folk är irriterande skit. Hade jag velat läsa vett, hade jag beställt bok på amazon, och startat studiecirkel. Eller hur?

Har jag fel? Givetvis har jag fel, dessa ädla postare förtjänar mycket mer respekt. Ah, jag, patrask...

De flästa människor har ingen livserfarenhet av typen som går att göra en moral av, eller en rörande historia. De flesta lever sina jävla skitliv, med den största händelsen typ släkting A eller B har råkat ut för nåt. Och de som har råkat ut för saker, vill slakta sina fiender. Fråga nån palestinier, eller nån som har fått avslagna glasflaskor uppkörda i röven, eller fråga mig om vad jag vill göre med snubbe som körde ihjäl 3 åringen i rydaholm... Du får inga jävla svensson svar...

Så till den sista sanningen av alla: jag personligen är inte nämnvärt blödig eller human. Jag vill döda människor på riktigt, men är inte den typen som hugger ner vakmästare och skolfröknar... Jag kan tänka mig att en stor del av dom som postar här hade inte tackat nej till att se vissa välvalda individer brinna det är inte nödvändigtvis så att de talar osanning, bara för att du är provocerad...
Citera
2012-04-12, 07:04
  #9
Medlem
slingas avatar
Jag att det är positivt med en anledning att "vara på sin vakt" då man håller sinnet skarpt. Annars kanske jag bara skulle läsa genom allt som står utan att tänka mig för. Nu syftar jag visserligen inte på uppenbara troll, men de som gör lite mer invecklade grejer, (kan nog inte ge ett exempel, utan hoppas att ni förstår ändå.)
Citera
2012-04-12, 10:20
  #10
Medlem
Gertrud1s avatar
För att slippa känna det man känner tror jag.

En slags distraktion, jag tror att de som gör det känner en allienation inför sina egna känslor och tycker därför att det är "kul" att titta på andras. Kanske ett sätt att förstå känslor, dysfunktionellt visserligen.

Vissa njuter ju också när andra är upprörda, de har ingen empati. Eller så är det ett sätt att få ur sig frustrationer. Det finns säkert många svar.
Citera
2012-04-29, 02:09
  #11
Medlem
Finns det någon fördel för en själv med att provocera andra, tänker vi rent evolutionärt så torde ju allt beteende ha att göra med att det på något sätt i vissa situationer är positivt för en själv att göra på ett visst sätt?

Jag själv har tänkt tanken på sistone att jag skulle vilja gå runt i en Lacoste tröja och göra Black-panther hälsningen med högerhanden åt folk. Varför? jo för att provocera, och det är kul. men varför tycker jag det är kul att provocera?
__________________
Senast redigerad av folkgemenskap 2012-04-29 kl. 02:11.
Citera
2012-04-29, 07:20
  #12
Medlem
HasseBanans avatar
Jag tror det kan finnas tre anledningar att man tycker om att trolla och provocera.

1. Man är, som någon tidigare här var inne på, trött på folks feghet, konformism, PK-floskler och rädsla för att sticka ut att man bara känner sig tvungen att provocera och röra om i grytan för att folket ska vakna ur sin dvala där allt är snällt, gulligt och tolerant. Man är trött på folk som inte vågar säga sin egentliga mening utan bara det som är allmänt accepterat av majoriteten.

2. Man har för mycket fritid, inget arbete och ingen vettig fritidssysselsättning. Då är trolleri roande underhållning för att slippa tristess och känsla av apati och meningslöshet. Ett roande tidsfördriv helt enkelt.

3. Man lever i en pressad och utsatt livssituation och behöver fly i trollande för att fly från sin egen verklighet och sin negativa sinnesstämning.

Men ofta tror jag att den som provocerar och trollar gör det pga en kombination av dessa tre anledningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback