Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-15, 00:17
  #13
Medlem
muppliberals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greon
Du har PM.....snart...
Dags att prova på!
Citera
2016-02-29, 15:10
  #14
Medlem
one_sizes avatar
Varför tränar ni just Hema/Wma istället för andra vapensporter? Finns det några svagheter med den träning i förhållande till de etablerade sorterna så som bristande fys, förståelse för grunder, fotarbete, disciplin, utbudet av deltagare och deras nivå, etc?

Har varken hema eller någon annan vapenklubb i närheten men får ibland känsla av backyard wrestling och "jag har läst en boxningsmanual" av det hela, snarare än just lajv. Att endast läsa manualer och upprepa vad som står i dem är ju inget som skulle imponera i vanlig fullkontaktsmatch. Kollar man på tidiga UFC så fanns det många personer som trodde att deras tajming och tekniker skulle duga och att det räcker med ett slag för att stoppa alla brottare men sen blev det som det blev.

Någon nämnde wudang tai chi quan|chuan vilket känns lite... så där, om man ska prata om effektiva kampsporter och speciellt deras svärdteknik. Finns alltid några individer som glänser oavsett stil och det finns alltid substilar/klubbar som har hård träning men för den oinvigde låter det lika imponerande som om en aikidoka tar ut den ENORMA delen av bokken träning ur aikido och börjar lära ut sin svärdkonst... om inget annat så vill man se om denna person överlevt en enda kendoturnering (eller kanske rent av träningspass).
Citera
2016-02-29, 16:40
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Varför tränar ni just Hema/Wma istället för andra vapensporter? Finns det några svagheter med den träning i förhållande till de etablerade sorterna så som bristande fys, förståelse för grunder, fotarbete, disciplin, utbudet av deltagare och deras nivå, etc?

Har varken hema eller någon annan vapenklubb i närheten men får ibland känsla av backyard wrestling och "jag har läst en boxningsmanual" av det hela, snarare än just lajv. Att endast läsa manualer och upprepa vad som står i dem är ju inget som skulle imponera i vanlig fullkontaktsmatch. Kollar man på tidiga UFC så fanns det många personer som trodde att deras tajming och tekniker skulle duga och att det räcker med ett slag för att stoppa alla brottare men sen blev det som det blev.

Någon nämnde wudang tai chi quan|chuan vilket känns lite... så där, om man ska prata om effektiva kampsporter och speciellt deras svärdteknik. Finns alltid några individer som glänser oavsett stil och det finns alltid substilar/klubbar som har hård träning men för den oinvigde låter det lika imponerande som om en aikidoka tar ut den ENORMA delen av bokken träning ur aikido och börjar lära ut sin svärdkonst... om inget annat så vill man se om denna person överlevt en enda kendoturnering (eller kanske rent av träningspass).

Duktiga HEMA-utövare spöar garanterat skiten ur 99% av dina taichi- och aikidogubbar som tränar utan aliveness. HEMA har mer gemensamt med Dog Brothers än backyard wrestling. Teknikerna är väl strukturerade och inga tramsiga hittepåövningar. Hur pass väl dom stämmer övererens med dom historiska teknikerna lär vi aldrig få veta, men det skapar effektiva utövare helt klart.
Citera
2016-02-29, 23:35
  #16
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Duktiga HEMA-utövare spöar garanterat skiten ur 99% av dina taichi- och aikidogubbar som tränar utan aliveness. HEMA har mer gemensamt med Dog Brothers än backyard wrestling. Teknikerna är väl strukturerade och inga tramsiga hittepåövningar. Hur pass väl dom stämmer övererens med dom historiska teknikerna lär vi aldrig få veta, men det skapar effektiva utövare helt klart.

Men en av hemainstruktörer ÄR en tai chigubbe?! Men annars håller jag med dig om aliveness, där verkar hema har fem av fem då de faktiskt sparrar.

Problemet som jag har, utan att kunna titta i verkligheten eller se någon tävling med olika stilar, är vilken nivå de är på. Dog Brothers har ju fördelen av att de flesta har bakgrund inom olika typer av fma och andra kampsporter. De är så att säga vapensportens mma med fokus på fma. Men har hema samma tradition och isf var ifrån kommer utmanare? Fäktning och kendo är de enda sporter jag kan komma på där det finns tillräckligt med utövare för att få en uppfattning om man gör rätt eller fel, men hur ofta har krossträning/tävling med dessa?
Citera
2016-06-13, 18:37
  #17
Medlem
PeakyBlinderss avatar
Finns det några HEMA klubbar/organisationer i Stockholm som tar emot nya medlemmar? Googlade men hittade inga aktiva klubbar.
Citera
2016-06-13, 22:02
  #18
Medlem
Bättre fly, än illa fäkta...
Citera
2016-06-19, 02:04
  #19
Medlem
Pope666s avatar
Såg kul ut. Finns det i sthlm? Vad är bäst träning rent fysiskt, det här eller kendo?

Det roliga är att dra på sig rustning och fäktas med varandra. Hålla på med kator o sånt verkar tristare.
Citera
2016-07-02, 02:27
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Varför tränar ni just Hema/Wma istället för andra vapensporter? Finns det några svagheter med den träning i förhållande till de etablerade sorterna så som bristande fys, förståelse för grunder, fotarbete, disciplin, utbudet av deltagare och deras nivå, etc?

Har varken hema eller någon annan vapenklubb i närheten men får ibland känsla av backyard wrestling och "jag har läst en boxningsmanual" av det hela, snarare än just lajv. Att endast läsa manualer och upprepa vad som står i dem är ju inget som skulle imponera i vanlig fullkontaktsmatch. Kollar man på tidiga UFC så fanns det många personer som trodde att deras tajming och tekniker skulle duga och att det räcker med ett slag för att stoppa alla brottare men sen blev det som det blev.

Någon nämnde wudang tai chi quan|chuan vilket känns lite... så där, om man ska prata om effektiva kampsporter och speciellt deras svärdteknik. Finns alltid några individer som glänser oavsett stil och det finns alltid substilar/klubbar som har hård träning men för den oinvigde låter det lika imponerande som om en aikidoka tar ut den ENORMA delen av bokken träning ur aikido och börjar lära ut sin svärdkonst... om inget annat så vill man se om denna person överlevt en enda kendoturnering (eller kanske rent av träningspass).

Har bara kört HEMA ett kort tag och tränat mycket annan kampsport tidigare (allt från Traditionell något år till att köra MMA/Muay Thai ett tag också).

Förstår varför det är lätt att se det som "backyard" wrestling och det du säger om att läsa manualer är också intressant.

Många HEMA utövare går att jämföra med traditionell kampsport som involverar mycket teknikträning men även sparrar en del och faktiskt testar dessa tekniker. Det finns ju också tävling och eftersom den scenen är relativt ny fortfarande så kommer vi att se väldigt mycket utveckling.

Tror det var för 2-3 år sedan på Swordfish turneringen som en av vinnarna i långsvärd ej hade använt någon av de fancy tekniker som många HEMA utövare är väldigt stolta över, det var ganska tydligt att han för det mesta hade tränat sparring och därefter styrka/hastighet/fotarbete (liknande den träning många UFC/MMA fighters kör).
Jag menar inte på något vis att "trycka ner" HEMA, tycker det är otroligt intressant själv. Men frågan är var gränsen mellan att slåss "historisk korrekt" och effektivt går. Inte nödvändigt att allt de som står i manualerna är det bästa för praktiskt strid, inte alltid det som användes universellt heller. Tror definitivt inte Soldater slogs med HEMA tekniker. Finns mycket mer att prata om i det området dock och jag är inte i närheten tillräckligt kunnig historiskt sett.
Citera
2016-07-02, 04:32
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eogar
Har bara kört HEMA ett kort tag och tränat mycket annan kampsport tidigare (allt från Traditionell något år till att köra MMA/Muay Thai ett tag också).

Förstår varför det är lätt att se det som "backyard" wrestling och det du säger om att läsa manualer är också intressant.

Många HEMA utövare går att jämföra med traditionell kampsport som involverar mycket teknikträning men även sparrar en del och faktiskt testar dessa tekniker. Det finns ju också tävling och eftersom den scenen är relativt ny fortfarande så kommer vi att se väldigt mycket utveckling.

Tror det var för 2-3 år sedan på Swordfish turneringen som en av vinnarna i långsvärd ej hade använt någon av de fancy tekniker som många HEMA utövare är väldigt stolta över, det var ganska tydligt att han för det mesta hade tränat sparring och därefter styrka/hastighet/fotarbete (liknande den träning många UFC/MMA fighters kör).
Jag menar inte på något vis att "trycka ner" HEMA, tycker det är otroligt intressant själv. Men frågan är var gränsen mellan att slåss "historisk korrekt" och effektivt går. Inte nödvändigt att allt de som står i manualerna är det bästa för praktiskt strid, inte alltid det som användes universellt heller. Tror definitivt inte Soldater slogs med HEMA tekniker. Finns mycket mer att prata om i det området dock och jag är inte i närheten tillräckligt kunnig historiskt sett.

Du blandar ihop attribut och tekniker.
Citera
2016-11-22, 18:16
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeakyBlinders
Finns det några HEMA klubbar/organisationer i Stockholm som tar emot nya medlemmar? Googlade men hittade inga aktiva klubbar.
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Såg kul ut. Finns det i sthlm? Vad är bäst träning rent fysiskt, det här eller kendo?

Det roliga är att dra på sig rustning och fäktas med varandra. Hålla på med kator o sånt verkar tristare.

http://www.svhemaf.se/klubbarna/
Vet dock inte hur pass aktiva de olika klubbarna är.

Detta låter som ett väldigt ärorikt nöje och något som jag själv skulle vilja prova. Nackdelen är väl bara att det kan bli väldigt dyrt med all utrustning och vapen, kan jag tänka mig.
Citera
2022-03-14, 11:57
  #23
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eogar
Har bara kört HEMA ett kort tag och tränat mycket annan kampsport tidigare (allt från Traditionell något år till att köra MMA/Muay Thai ett tag också).

Förstår varför det är lätt att se det som "backyard" wrestling och det du säger om att läsa manualer är också intressant.

Många HEMA utövare går att jämföra med traditionell kampsport som involverar mycket teknikträning men även sparrar en del och faktiskt testar dessa tekniker. Det finns ju också tävling och eftersom den scenen är relativt ny fortfarande så kommer vi att se väldigt mycket utveckling.

Tror det var för 2-3 år sedan på Swordfish turneringen som en av vinnarna i långsvärd ej hade använt någon av de fancy tekniker som många HEMA utövare är väldigt stolta över, det var ganska tydligt att han för det mesta hade tränat sparring och därefter styrka/hastighet/fotarbete (liknande den träning många UFC/MMA fighters kör).
Jag menar inte på något vis att "trycka ner" HEMA, tycker det är otroligt intressant själv. Men frågan är var gränsen mellan att slåss "historisk korrekt" och effektivt går. Inte nödvändigt att allt de som står i manualerna är det bästa för praktiskt strid, inte alltid det som användes universellt heller. Tror definitivt inte Soldater slogs med HEMA tekniker. Finns mycket mer att prata om i det området dock och jag är inte i närheten tillräckligt kunnig historiskt sett.
Jag började i höstas med HEMA enligt Fiore's manuskript. Han var en soldat ovh duktig på det han gjorde vad jag förstått det som.
I träningen,så jobbar vi mycket med "tre",man ska överleva det initiala hugget/anfallet och ge motdtåndaren sju grader av helvete i de efterföljande två.. inriktningen är att göra slut på motståndaren effektivt..vissa andra manuskript ksn vara lite mer "show" att bara skada motståndaren lite lagom,för att det ska se tjusigt ut och ta lite längre tid..
Vi tränar mest med långsvärd,men även brottning/grappling,dolk och spjut.
Att jag började beror nog mest på att jag alltid velat ha ett långsvärd..men nu är det skyddsutrustning och bluntat stålsvärd som ligger först på listan..
Många hugg/garder hittar man i japanska kampsporters kator,men vi över inga långa hugg-serier på det viset. Även grepp/armlås och sådant finns samma/liknande i andra kampsporter (armbågsleden t.ex. är ju den samma i funktion och placering på både europeer och asiater..)
Hos oss styr man lite själv hur tung man vill ha träningen,ställ dig i djupare gard,så blir det snabbt jobbigt i benen ex.vis..
Dyrt kan man lätt göra det,men lite grovt,handskar 2kkr,gambeson 1-2kkr,mask 600-1kkr,bluntat stålsvärd 2,5kkr. Sedan kan man på någon minut hitta ett skarpt svärd för 4000$ plus frakt och skit,en full plåtrustning för 40kkr och uppåt osv...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback