Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-07, 13:27
  #1
Medlem
Hejsan,

Jag har sett det nämnas ett fåtal gånger i andra sammanhang, men jag är intresserad av att veta om det är någon här på forumet som tränar historisk fäktning eller liknande? En snabb wikilänk för den osäkre: http://en.wikipedia.org/wiki/Histori...n_martial_arts

Det finns ett gott antal klubbar i Sverige som tränar historisk fäktning i ungefär samma form, möjligen med varierande fokus på vapen och stilar. Finns det någon här på forumet som är involverad i någon av dem?

Berätta gärna om hur och vad som tränas, så kanske det kan bli lite intressanta utbyten här i tråden.
Citera
2012-04-09, 18:39
  #2
Medlem
Jag kan själv börja med att berätta om min egen träning, för att se om någon annan hakar på.

Jag tränar i Malmö tillsammans med MHFS. Klubben har som huvudinriktning både träning för fäktning med långsvärd och fäktning med svärd & bucklare, men jag tränar endast med långsvärd. Vid sidan om huvudträningen experimenterar jag också med fäktning med tvåhandssvärd och rapirer, antingen på egen hand eller med några fåtal ur gruppen. Om det hade funnits mer tillgängligt hade jag också viljat träna fäktning med stav, spjut och stridshammare/pålyxa, men för tillfället har jag väl tillräckligt på tallriken.

För att hinna med allting kör jag redan nu något extra solopass varje vecka för att jobba på den praktiska teorin och allehanda finslipning. Gruppen har två officiella träningspass varje vecka på två timmar vardera, men jag hade gärna lagt till ett eller två pass till. Jag tror att det finns en grupp i Lund som tränar på de veckodagar som vi inte gör, så därigenom skulle jag ju kunna fylla ut hela veckan. Gruppen i Köpenhamn tränar dessutom stavfäktning på söndagar...

Hursom, jag har tränat med MHFS i lite mer än ett år nu, och jag funderar på att ställa upp i den årliga långsvärdsturneringen i Göteborg under hösten. Det enda tvivlet förutom den vanliga nervositeten är om mitt svärd kommer att godkännas eller inte, eftersom det inte är gjort i Europa. Men det får tiden utvisa.

Nå, någon annan som är sugen? Jag vet att det finns några.
__________________
Senast redigerad av MasterSpark 2012-04-09 kl. 18:42.
Citera
2014-09-18, 22:30
  #3
Medlem
Pasiphaes avatar
Såg denna på NY Times:

http://www.nytimes.com/2014/09/16/sp...he-making.html

Ser kul ut. Hur mycket kostar det dock?
Citera
2014-12-15, 04:17
  #4
Medlem
JayGatsbys avatar
Riktigt intressant detta. Finns det några slags nybörjarkurser?
Citera
2014-12-15, 04:22
  #5
Medlem
Greons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Riktigt intressant detta. Finns det några slags nybörjarkurser?


Du har PM.....snart...
Citera
2014-12-15, 14:54
  #6
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greon
Du har PM.....snart...


Citera
2015-01-17, 00:53
  #7
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Sån här historisk fäktning.
Är det inte mest "lek för lajvare", om ni ursäkt det lite väl hånfulla i ordvalet?

Eller är det jämförbart med den vanliga fäktningen?

Hur ser träningen ut?
Är det i stil med kampsportsträning, dvs med uppvärmning och styrketräning etc.
Övning med tekniker? Och övning med någon partner?
Ser det ut som kendo-träning eller som kinesisk kung fu-svärdsträning? Eller som vanlig fäkt-träning?

Hur ser "sparring" ut, om det finns någon?

Hur har era tränare, ledare, lärt sig detta?
Kommer de från någon vanlig fäktskola, eller har de läst från någon manual och "lärt sig själva" så att säga?

Hur ser ni på denna historiska fäktningen jämfört med den vanliga fäktningen?
Citera
2015-01-19, 16:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Sån här historisk fäktning.
Är det inte mest "lek för lajvare", om ni ursäkt det lite väl hånfulla i ordvalet?

Eller är det jämförbart med den vanliga fäktningen?

Hur ser träningen ut?
Är det i stil med kampsportsträning, dvs med uppvärmning och styrketräning etc.
Övning med tekniker? Och övning med någon partner?
Ser det ut som kendo-träning eller som kinesisk kung fu-svärdsträning? Eller som vanlig fäkt-träning?

Hur ser "sparring" ut, om det finns någon?

Hur har era tränare, ledare, lärt sig detta?
Kommer de från någon vanlig fäktskola, eller har de läst från någon manual och "lärt sig själva" så att säga?

Hur ser ni på denna historiska fäktningen jämfört med den vanliga fäktningen?


Eller är det jämförbart med den vanliga fäktningen?

Ej tränat vanlig fäktning så kan inte uttala mig om detta.

Hur ser träningen ut?
Vår träning är uppbyggd med uppvärmning, repetition av de grundläggande rörelserna/huggen inom vår typ av fäktstil. Därefter introduceras ny teknik som vår tränare tycker är lämplig, efter förevisning denna och lufthugg går vi ihop i par och övar för att känna på tekniken, vår tränare går runt och anmärker lite och ger tips här och där.

Hur ser "sparring" ut, om det finns någon?
Det finns, vi har det som avslutande moment på vår träning då vi kör matcher om 2 minuter med ny motståndare varje gång. Detta med ordentliga skydd och en del kroppskontakt. För det mesta kör man grundläggande tekniker och någon får en träff, därefter "nollar" man och börjar på nytt. Men det är helt upp till dig som fäktare hur du vill agera, en del använder bara svärd, en del försöker sig på grepp och kast etc.


Hur har era tränare, ledare, lärt sig detta?
Kommer de från någon vanlig fäktskola, eller har de läst från någon manual och "lärt sig själva" så att säga?

Vår tränare har tränat den här kampsporten till en viss nivå (kommer ej ihåg hur högt) vilket gör han likvärdig med instruktör. Sen har han valt att bryta ut just svärddelen inom denna stil och fokusera på detta.

Hur ser ni på denna historiska fäktningen jämfört med den vanliga fäktningen?
Mer realistisk, vanlig fäktning är vad jag sett ett ögonblickligs verk medan vår fäktning tar mer tid, finns mer utrymme för olika typer av hugg och stötar för att eliminera motståndaren medan den vanliga tycker jag bygger på snabbhet fint och snabb träff.

Men har som sagt ej praktiserat vanlig fäktning så vad vet jag
Men jag tycker det är kul och givande, nördigt är det absolut men en mycket större gemenskap jämfört med att träna på gym exempelvis.
Citera
2015-01-21, 04:11
  #9
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanHel

Eller är det jämförbart med den vanliga fäktningen?

Ej tränat vanlig fäktning så kan inte uttala mig om detta.

Hur ser träningen ut?
Vår träning är uppbyggd med uppvärmning, repetition av de grundläggande rörelserna/huggen inom vår typ av fäktstil. Därefter introduceras ny teknik som vår tränare tycker är lämplig, efter förevisning denna och lufthugg går vi ihop i par och övar för att känna på tekniken, vår tränare går runt och anmärker lite och ger tips här och där.

Hur ser "sparring" ut, om det finns någon?
Det finns, vi har det som avslutande moment på vår träning då vi kör matcher om 2 minuter med ny motståndare varje gång. Detta med ordentliga skydd och en del kroppskontakt. För det mesta kör man grundläggande tekniker och någon får en träff, därefter "nollar" man och börjar på nytt. Men det är helt upp till dig som fäktare hur du vill agera, en del använder bara svärd, en del försöker sig på grepp och kast etc.


Hur har era tränare, ledare, lärt sig detta?
Kommer de från någon vanlig fäktskola, eller har de läst från någon manual och "lärt sig själva" så att säga?

Vår tränare har tränat den här kampsporten till en viss nivå (kommer ej ihåg hur högt) vilket gör han likvärdig med instruktör. Sen har han valt att bryta ut just svärddelen inom denna stil och fokusera på detta.

Hur ser ni på denna historiska fäktningen jämfört med den vanliga fäktningen?
Mer realistisk, vanlig fäktning är vad jag sett ett ögonblickligs verk medan vår fäktning tar mer tid, finns mer utrymme för olika typer av hugg och stötar för att eliminera motståndaren medan den vanliga tycker jag bygger på snabbhet fint och snabb träff.

Men har som sagt ej praktiserat vanlig fäktning så vad vet jag
Men jag tycker det är kul och givande, nördigt är det absolut men en mycket större gemenskap jämfört med att träna på gym exempelvis.
Vad menade du med att din tränare hade lärt sig kampsport men brutit ut svärdfäktande ur den?
Vilken kampsport var det då? Kendo eller? Det finns väl inte så många andra kampsporter där man fäktas. I vissa wushu-stilar tränar man ju med svärd, men det är väl bara enskilt som mönster?

Var tränar du,/ni någonstans då?

När jag läser på de olika klubbarnas sidor står det mest att de hämtat inspirationen från den tyska och den italienska fäktskolan.
Det borde väl finnas fler fäktskolor än de? Tex fransk? Eller om det finns en muslimsk fäktskola. Det borde det väl ha funnits (jag hittar inget om det på nätet vad jag kan hitta).

Tränar ni bara de västerländska fäktningarna? Jag tänker på kendo och den kinesiska fäktningen också förutom muslimsk.
Citera
2015-02-04, 16:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Vad menade du med att din tränare hade lärt sig kampsport men brutit ut svärdfäktande ur den?
Vilken kampsport var det då? Kendo eller? Det finns väl inte så många andra kampsporter där man fäktas. I vissa wushu-stilar tränar man ju med svärd, men det är väl bara enskilt som mönster?

Var tränar du,/ni någonstans då?

När jag läser på de olika klubbarnas sidor står det mest att de hämtat inspirationen från den tyska och den italienska fäktskolan.
Det borde väl finnas fler fäktskolor än de? Tex fransk? Eller om det finns en muslimsk fäktskola. Det borde det väl ha funnits (jag hittar inget om det på nätet vad jag kan hitta).

Tränar ni bara de västerländska fäktningarna? Jag tänker på kendo och den kinesiska fäktningen också förutom muslimsk.

Utövare av Wudang Tai Chi Chuan vilket då vapen är en del av hela kampsporten. Inte så jättepåläst om jag ska vara ärlig, men jag vet att vår fäktning är bara en del av det större. Finns närstrid och även brottning tror jag inom detta.

Rätta mig gärna om jag har fel men det är väl mest så att det finns mest historiska dokument bevarade från den tyska/italienska fäktskolan vilket man då bygger träningen på.

Wudang Tai Chi Chuan är kinesisk fäktning.
Citera
2015-05-05, 13:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Sån här historisk fäktning.
Är det inte mest "lek för lajvare", om ni ursäkt det lite väl hånfulla i ordvalet?

Eller är det jämförbart med den vanliga fäktningen?

Hur ser träningen ut?
Är det i stil med kampsportsträning, dvs med uppvärmning och styrketräning etc.
Övning med tekniker? Och övning med någon partner?
Ser det ut som kendo-träning eller som kinesisk kung fu-svärdsträning? Eller som vanlig fäkt-träning?

Hur ser "sparring" ut, om det finns någon?

Hur har era tränare, ledare, lärt sig detta?
Kommer de från någon vanlig fäktskola, eller har de läst från någon manual och "lärt sig själva" så att säga?

Hur ser ni på denna historiska fäktningen jämfört med den vanliga fäktningen?

Är det inte mest "lek för lajvare", om ni ursäkt det lite väl hånfulla i ordvalet?
Personligen ser jag inga likheter med lajv. "Fäktningen" i lajv är inte sällan begränsad till att inte få stöta eller att inte hugga mot huvudet. Det får "fäktningen" att se väldigt underlig ut och i bästa fall kan jämföras med hollywoodfäktning. HEMA är dels forskning från genuina historiska fäktmanualer och dels en hel del testande och utvärderande. Se gärna det här klippet med ett par enkla teknikdemonstrationer.
https://www.youtube.com/watch?v=t_JiPJnlveI


Eller är det jämförbart med den vanliga fäktningen?
Med "vanlig fäktning" antar jag att du menar den så kallade sportfäktningen. Sportfäktning är en olympisk gren och många som kommer upp i elitklass tränar 6-7 dagar i veckan och har dessutom kanske börjat träna sedan 6-7 årsåldern. De är ofta grymt atletiska och tekniska i sin idrott. Men regelmässigt har idrotten inte så mycket med fäktning att göra längre. Det gäller att bara att hinna peta på den andra 0,02 sek innan motståndare n hinner peta på dig. Inom HEMA måste du i regel skydda dig även efter du träffat motståndaren. Även om du sårat motståndaren kan du aldrig vara säker på att du oskadliggjort honom.


Hur ser träningen ut?
Är det i stil med kampsportsträning, dvs med uppvärmning och styrketräning etc.
Övning med tekniker? Och övning med någon partner?
Ser det ut som kendo-träning eller som kinesisk kung fu-svärdsträning? Eller som vanlig fäkt-träning?

Ja. Och mer därtill. Varje klubb lägger upp sin träning på sitt sätt men i regel har många instruktörer annan kampkonsterfarenhet och lägger upp träningen efter det. Träningsmetodiken inom MMA har varit lite på modet inom HEMA ett tag nu.


Hur ser "sparring" ut, om det finns någon?
Här är ett klipp med sparring med domare. Det var en "duell" med regler på ploj där man tilläts byta vapen mitt i matchen. Jag tycker den ger en bra representation hur HEMA-sparring ser ut idag.
https://www.youtube.com/watch?t=302&v=iHmmnf5i5vU


Hur har era tränare, ledare, lärt sig detta?
Kommer de från någon vanlig fäktskola, eller har de läst från någon manual och "lärt sig själva" så att säga?

Inom HEMA finns det ingen obruten linje av mästare som tränar en ny generation, utan vi är hänvisade till att söka i källmaterialet och utvärdera det så gott det går. Det medför så klart att vi aldrig kan vara 100% säkra på någonting eftersom det inte finns någon som säger vad som är sant eller falskt. Vi är nu dock c:a 20.000-40.000 utövare världen över och många har hållit på i över tio år. Alla bidrar med sin kunskap och förmåga för att testa och utvärdera teorier och vi börjar närma oss något som fungerar. Vi tar in influenser från idrottsfysiologer, läkare, historiker och utvärderar varje detalj. Ingen är bättre av tradition, utan kan räkna med att få sina tolkningar granskade av vem som helst. Inte olikt vilket ämnesfält inom humaniora som helst.

Personligen föredrar jag det i stället för traditionella asiatiska varianter där en "Mästare" får nära nog gudaliknande attribut och för varje ny generation så utarmas kampkonsten lite mer eftersom man aldrig per definition kan bli bättre än sin mästare.
Citera
2015-05-05, 13:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Vad menade du med att din tränare hade lärt sig kampsport men brutit ut svärdfäktande ur den?
Vilken kampsport var det då? Kendo eller? Det finns väl inte så många andra kampsporter där man fäktas. I vissa wushu-stilar tränar man ju med svärd, men det är väl bara enskilt som mönster?

Var tränar du,/ni någonstans då?

När jag läser på de olika klubbarnas sidor står det mest att de hämtat inspirationen från den tyska och den italienska fäktskolan.
Det borde väl finnas fler fäktskolor än de? Tex fransk? Eller om det finns en muslimsk fäktskola. Det borde det väl ha funnits (jag hittar inget om det på nätet vad jag kan hitta).

Tränar ni bara de västerländska fäktningarna? Jag tänker på kendo och den kinesiska fäktningen också förutom muslimsk.

Var tränar du,/ni någonstans då?
Göteborg (www.ghfs.se)

När jag läser på de olika klubbarnas sidor står det mest att de hämtat inspirationen från den tyska och den italienska fäktskolan.
Det borde väl finnas fler fäktskolor än de? Tex fransk? Eller om det finns en muslimsk fäktskola. Det borde det väl ha funnits (jag hittar inget om det på nätet vad jag kan hitta).

90% av all HEMA berör perioden 1400-1580 och då är Material från Tyskland och Italien det mest tongivande. Undantag finns dock.

Iberiska halvön hade sin fäktning i "destreza" och "montante", det finns några som jobbar med det materialet. Från Frankrike har vi bara en manual bevarad och den berör rustad strid. Från England finns det ett par manualer som främst britter jobbar med (man tenderar att bli lite nationalistisk i sin forskning). Polsk "szabla" ingår ibland som moment i Polska och ryska sportfäktklubbar men ett fåtal arbeter dedikerat med det historiska materialet. Vi har en unik fäktstil för sabel / värja från Sverige som lärdes ut i armén på 1800-talet som är väldigt intressant och som skiljer sig något från den brittiska samtida sabelfäktningen.

Det finns historiskt material från den islamska världen men jag känner inte till om någon arbetar med det. I indien finns det en del. Kina och Japan har sitt historiska källmaterial men det är förvånansvärt dåligt dokumenterat innan 1850. Det finns även de som tittar på traditionellt amerikanska stilar (aztek sioux mm). HEMA begränsar sig per definition till det Europeiska kulturområdet. (HEMA = Historical European Martial Art).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback