Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-21, 22:52
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zumgalli
Bumpar en gammal tråd med all rätt. Erfarenhet hänger ihop med vad skribenterna förtäljer. Empati, sympati och händelser. Sedan kan det vara till och från, det finns mycket annat som kan koppla "anropa" våra känslor - mat, sex,musik, foto, videos osv..

Intressant frågeställning, de flesta (tror jag) blir känsligare med åren. Förståelse och en annan syn på livet. Vilket kan innebära uppskattning av andra saker i livet, som i sin tur leder till...att dina känslor förändras.

En snabb googling tog mig hit och efter 1-2 minuter kom där en tår när jag läste igenom era inlägg - varför? Inläggen luktar erfarenhet, jag satt/sitter med ett mindset och en vacker låt i lurarna*

För att inte rasa söker vi ofta tröst i något vi gillar. Japp du tänkte rätt; förnimmelsen/minnet kan återskapas.

*Lido Pimienta - Humano (El Búho Humano En La Selva Edit)

Självklart blir man mer erfaren om hur nära och kära dör men även om hur verkligheten är verklig, men som svar på en gammal fråga, man blir inte känsligare utan mer härdad.

Som ett svar till dig som bumpade tråden kan jag bara säga, fortsätt lyssna i dina lurar och sluta med att lura svaga människor med dina clickbaits för det finns ingen gud.
Citera
2017-10-05, 08:42
  #14
Medlem
mhns avatar
Jag har definitivt blivit känsligare med åldern vad gäller film (är 40+). Jag bölar för det lilla minsta, även scener som jag sett flera gånger (parkscenen i Good Will Hunting, "Brooks was here"-scenen i The Shawshank Redemption, talet i Festen osv.)

Men det motsägelsefulla är att jag väldigt sällan blir så uppslukad av filmer nu för tiden som jag blev när jag var barn/ungdom. Då "var man i filmen", nu är det mer att man "är utanför och tittar på en skärm", om ni förstår vad jag menar.
Citera
2017-10-07, 19:08
  #15
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Jag tror faktiskt att jag har blivit känsligare med åldern. Jag märker på hur jag själv reagerar, när jag ser olika saker på film. Min reaktion är antingen starkare eller så reagerar jag även på sånt, som tidigare lämnade mig oberörd. Det är en intressant livserfarenhet att uppmärksamma. Det kan finnas många olika förklaringar på varför det blir så...
Citera
2017-10-12, 21:06
  #16
Medlem
osss avatar
Jag tror inte det handlar om åldern så mycket, alla föds med olika preferenser bara och sen påverkar ju omgivningen och tidsandan VÄLDIGT mycket.

T.ex. var ju homosexualitet en sjukdom på 60 talet, inte så konstigt kanske om en person som var med på den tiden har svårt att se Brokeback Mountain, som exempel. Precis som att en person som svimmar av blodprov kanske inte bör se Kill Bill.
Citera
2017-10-18, 20:50
  #17
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oss
Precis som att en person som svimmar av blodprov kanske inte bör se Kill Bill.

Skillnaden är ju dock att det inte blir svartvitt när man skall donera blod.
Citera
2019-01-19, 02:34
  #18
Medlem
zumgallis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirkDC
Självklart blir man mer erfaren om hur nära och kära dör men även om hur verkligheten är verklig, men som svar på en gammal fråga, man blir inte känsligare utan mer härdad.

Som ett svar till dig som bumpade tråden kan jag bara säga, fortsätt lyssna i dina lurar och sluta med att lura svaga människor med dina clickbaits för det finns ingen gud.


Hey!


"man blir inte känsligare utan mer härdad.", helt rätt. Detta är en mer passande formulering av vad jag ville förmedla.

"fortsätt lyssna i dina lurar och sluta med att lura svaga människor med dina clickbaits för det finns ingen gud" detta gillar jag. Älskar att du tror att jag tror på en gud genom clickbaits. Awesome!

Varje enskild person skapar en bild av verkligheten och vad som existerar/tillhör denna verklighet. För att endast svara på ditt påstående så tror jag inte på en enskild gud.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback