Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-08, 06:59
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achi
Inga små siffror, är inte Sverige ett av dom länder i hela Europa (världen?) som skänker bort mest pengar?

Nej, vi är ett av dom länder som tar emot mest. När Anders Borg säger (sa) att det går bra för Sverige ekonomiskt så är det ju helt rätt.

Dom pengar vi "ger bort" gör att vi inte behöver betala rimliga löner till dom som tillverkar det vi köper, iPads, kläder, mat osv.

Det är en typ av muta.
Citera
2012-04-08, 07:12
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejda
Nej hjälp dem att ta hand om sig själva och förslava dem inte i biståndsberoende. Nu blev du den med hornen.. Som någon tidigare skrev om att ge fisk att är bättre att lära dem fiska.

Dom kan fiska, dom fiskar åt dig, så att ta dom "ur bidragsberoendet" innebär att du får betala dubbelt så mycket för fisken, alternativt fiska själv..
Citera
2012-04-08, 09:35
  #135
Medlem
gbajerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron

http://dagbladet.se/ledare/1.4580793...-gett-resultat

Av de hundratals miljarder vi bistått med hittills kom alltså två av miljarderna till nytta, det är fint givetvis. Detta bekräftar också det jag skrivit tidigare i tråden, nämligen att det enda dessa länder behöver är kapitalism.
Citera
2012-04-08, 10:17
  #136
Medlem
birgerburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Men förfan era riksmongon.

Tänk så här då.
Ni möter en människa i skogen som håller på att svälta ihjäl, om ni inte hjälper så dör vederbörande. Det kostar er ca 100 kr i mat att rädda människan, 100 kronor som ni hade tänkt lägga på chips och cola på mysfredag tillsammans med farmor.

Nu vet jag att många av er kommer svara att ni skulle skita i personen och gå vidare, bara för att spela Allan-Ballan.

Det är vad vi diskuterar, sen om pengarna läggs på rätt personer/länder och på rätt bistånd o.s.v. det är EN ANNAN FRÅGA. MEN DE RIKA LÄNDERNA SKA VARA FRIKOSTIGA PÅ RÄTT SÄTT.

Går man runt i skogen och svälter ihjäl så får idioten skylla sig själv. Och de "100kr i mat som räddar vederbörande" kommer endast att skjuta upp svälten några veckor, sedan är han i samma situation igen. Och då har den jäveln säkert hunnit föröka sig också och springer runt med en massa odugliga horungar som aldrig någonsin kommer att växa upp för att kunna ta vara på sig själv.

Att låta honom dö vore att minimera lidandet på sikt!
Citera
2012-04-08, 10:24
  #137
Medlem

Nej, de behöver flera saker en kapitalism. Främst utbildning, Vietnams utveckling var inte beroende av kapitalism i början och en fri marknad, Det är först i mitten av 80 talet som det blev förändringar inom
ekonomiska styrmedel. Men det verkligt viktiga för vissa styrtal och hjälp att komma ur vissa är faktiskt mjuka världen, svåra att mäta, och det är nämligen trygghet och hopp inför framtiden.

Men kanske gjorde vårt bistånd att de gick från planekonomi mot mer marknadsinriktad. Hoppas det.

Det min text bekräftade att det finns fall där bistånd hjälper, inte att det räcker med kapitalism.
Citera
2012-04-08, 10:27
  #138
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Nej, vi är ett av dom länder som tar emot mest. När Anders Borg säger (sa) att det går bra för Sverige ekonomiskt så är det ju helt rätt.

Dom pengar vi "ger bort" gör att vi inte behöver betala rimliga löner till dom som tillverkar det vi köper, iPads, kläder, mat osv.

Det är en typ av muta.

Sverige ligger ändå procentuelt på top 3 http://www.poverty.com/internationalaid.html
Citera
2012-04-08, 10:32
  #139
Medlem
Grattis svenskar. Ni får punga ut med 4000 kr var. Med tvång.
(35 miljarder / 9 miljoner = ca 4000 kr var...)
Citera
2012-04-08, 11:00
  #140
Medlem

Man kan också se det som av de pengar du betalar i skatt får du hjälpa svältande och behövande du inte träffat så går i snitt 4000 till det. Resten går till det svenska samhället eller Eu. Med tvång det också!
Citera
2012-04-08, 12:06
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Sverige ligger ändå procentuelt på top 3 http://www.poverty.com/internationalaid.html

Men man kan ju inte bara titta på utgifter, det är som att titta på vilka utgifter du har hemma och konstatera att du betalar, går 250.000 back varje år.
Citera
2012-04-08, 14:40
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron

Man kan också se det som av de pengar du betalar i skatt får du hjälpa svältande och behövande du inte träffat så går i snitt 4000 till det. Resten går till det svenska samhället eller Eu. Med tvång det också!
Merparten av pengarna når aldrig fram till rätt ändamål. Det har visats gång på gång i statistik att en majoritet av pengarna "försvinner" i byråkratins händer inom diktaturer.
Så grattis, du göder diktaturer och dess regeringar, inte fattiga människor.
Dessutom anser jag att jag själv har rätt att bestämma om jag vill skänka pengar eller ej. Staten har ingen rätt att göra det med mina pengar.
Citera
2012-04-08, 15:02
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Northling
Merparten av pengarna når aldrig fram till rätt ändamål. Det har visats gång på gång i statistik att en majoritet av pengarna "försvinner" i byråkratins händer inom diktaturer.
Så grattis, du göder diktaturer och dess regeringar, inte fattiga människor.
Dessutom anser jag att jag själv har rätt att bestämma om jag vill skänka pengar eller ej. Staten har ingen rätt att göra det med mina pengar.

Det gäller ju även Sverige. När vi får pengar från EU t.ex. som ska gå till arbetslösa eller bönder eller...ja, så är det ju inte dom grupperna som får dom pengarna. Det är politiker och tjänstemän.
Citera
2012-04-08, 15:18
  #144
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Men man kan ju inte bara titta på utgifter, det är som att titta på vilka utgifter du har hemma och konstatera att du betalar, går 250.000 back varje år.
Jämfört med de större länderna tar Sverige emot en piss i rymden.

USA enbart slukar väl ungefär 40 % av jordens resurser liksom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback