• 66 074 online
  • 1 139 047 medlemmar
  • 59 008 907 inlägg
  • 1
  • 2
2012-04-06, 02:41
Medlem
Hittar ingen tråd än, skapar därför en ny..

Fick just mail från Avaaz.org där de skriver om USAs tredje försök med att förstöra internet.
Först SOPA, sen PIPA å nu CISPA.

Lätt googling leder mig hit:

http://rt.com/usa/news/cispa-bill-sopa-internet-175/

Skriv under här:
http://www.avaaz.org/en/stop_cispa/?tta

Vad tycker ni?

Om tråden ligger i fel sektion, flytta den gärna.
Citera
2012-04-06, 18:32
Medlem
526s avatar
Nu kommer CISPA - nytt lagförslag från US för att övervaka ALLT

Nytt lagförslag från USA. Även privata aktörer ska ha rätt att övervaka
Jag mår illa. Läs själva

CISPA Cyber Intelligence Sharing and Protection

The first House bill, the Cyber Intelligence Sharing and Protection Act, allows private companies to share broad information about cyberthreats with government agencies, with no requirement to strip out personal information, said Greg Nojeim, CDT’s senior counsel. The bill, sponsored by Representative Mike Rogers, a Michigan Republican, would allow U.S. agencies to use the information shared by private companies for other national security and law enforcement purposes, in addition to cybersecurity, he said.

Källor

http://www.pcworld.com/businesscente..._concerns.html

http://www.pcworld.com/businesscente...rity_bill.html

http://www.dailymail.co.uk/debate/ar...rs-chains.html
Citera
2012-04-06, 18:35
Medlem
526s avatar
De har lyckats stoppa dem tidigare med SOPA och PIPA förslagen.
Skriv under den här listan. Det kan göra skillnad på riktigt

http://www.avaaz.org/en/stop_cispa/?rc=fb&pv=41

Posted: 5 April 2012
Right now, the US Congress is sneaking in a new law that gives them big brother spy powers over the entire web -- and they're hoping the world won't notice. We helped stop their Net attack last time, let's do it again.

Over 100 Members of Congress are backing a bill (CISPA) that would give private companies and the US government the right to spy on any of us at any time for as long as they want without a warrant. This is the third time the US Congress has tried to attack our Internet freedom. But we helped beat SOPA, and PIPA -- and now we can beat this new Big Brother law.

Our global outcry has played a leading role in protecting the Internet from governments eager to monitor and control what we do online. Let's stand together once again -- and beat this law for good. Sign the petition then forward to everyone who uses the Internet!
Citera
2012-04-06, 18:43
Medlem
kokas avatar
Världen står väl och väger mellan demokrati eller säkerhet. Jag säger bara en sak, George Orvell 1984.
Citera
2012-04-06, 19:00
Medlem
Daineas avatar
Varför hänger folk upp sig på just internet? Det är redan idag det i särklass mest tungbevakade kommunikationsmedlet. Om vi nu ska kommunicera ostört med varandra kanske vanlig post kan bli ett alternativ igen?
Citera
2012-04-06, 19:15
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
De har lyckats stoppa dem tidigare med SOPA och PIPA förslagen.
Skriv under den här listan. Det kan göra skillnad på riktigt

http://www.avaaz.org/en/stop_cispa/?rc=fb&pv=41

Posted: 5 April 2012
Right now, the US Congress is sneaking in a new law that gives them big brother spy powers over the entire web -- and they're hoping the world won't notice. We helped stop their Net attack last time, let's do it again.

Over 100 Members of Congress are backing a bill (CISPA) that would give private companies and the US government the right to spy on any of us at any time for as long as they want without a warrant. This is the third time the US Congress has tried to attack our Internet freedom. But we helped beat SOPA, and PIPA -- and now we can beat this new Big Brother law.

Our global outcry has played a leading role in protecting the Internet from governments eager to monitor and control what we do online. Let's stand together once again -- and beat this law for good. Sign the petition then forward to everyone who uses the Internet!

Trevligt att se att den här namninsamlingen uppmärksammas här på flashback. Bara att skriva på bums.

Internet wants to be free. Bara en slogan som jag kom på som jag tycker passar.

För övrigt fick den här namninsamlingen mig att tänka på ett kort föredragsklipp med den amerikanske "nät-visionären" Clay Shirky som jag såg för en tid sedan. Där han berättade han att det i USA fanns en historia av liknande förslag och en tid efter att man lyckats stoppa ett, så dök det upp ett nytt förslag, som i stort sett liknade det tidigare. Så han förutspådde att fast man lyckats stoppa "SOPA" och "PIPA", så kunde det mycket väl "poppa upp" ett nytt förslag, vilket visade sig (tyvärr) vara alldeles korrekt förutspått.

Ska det bli så att man om, säg tio-femton år, inte bara kan berätta för yngre människor, att man minns när internet nästan inte fanns överhuvudtaget utan också om tiden när internet fortfarande var öppet och fritt.
Senast redigerad av Celeron 2012-04-06 kl. 19:20.
Citera
2012-04-06, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Internet wants to be free. Bara en slogan som jag kom på som jag tycker passar.
Som du kom på
Citera
2012-04-06, 20:42
Medlem
Nice!

Syftar på att den här tråden väckte lite snack, tillskillnad från min tråd om samma sak som jag startade 02:30-ish inatt

Jag skrev på just runt då, var drygt 35k som hade gjort det vid den tiden, nu är det snart 300k som gjort det..
Citera
2012-04-06, 23:57
Medlem
undrar hur många *****PA vi kommer få se innan de till slut får igenom det? endera dagen kommer de bara ha genomfört någon lagförändring och så kan de börja nyttja alla sina verktyg för att sätta dit alla oliktänkande
Citera
2012-04-07, 01:47
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
De skjuter ju ut lagförslag med automatgevär! När ska man åtgärda problemet i stället för symptomen?
Citera
2012-04-07, 10:53
Medlem
526s avatar
Strider inte de här lagarna mot internationella konventioner?
Citera
2012-04-10, 14:56
Medlem
NattNatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Varför hänger folk upp sig på just internet? Det är redan idag det i särklass mest tungbevakade kommunikationsmedlet. Om vi nu ska kommunicera ostört med varandra kanske vanlig post kan bli ett alternativ igen?

Anledning till varför jag ser det som mycket allvarligt att dom försöker ta total kontroll över internet är för att vi lever i ett väldigt globalt samhälle. Attackerna mot dom mänskliga rättigheterna och den fria informationen kommer gång på gång i ett desperat försök att ta bort det sista hindret mot total kontroll. När vi inte längre kan kommunicera med folk som bor i andra städer och länder tar dom bort möjligheterna till att mobilisera sig på ett större plan. Det är just detta dom är rädda för, och att informationen om deras 1984 big brother samhälle sakta men säkert börjar få folk att inse att det faktiskt är dit vi är på väg. Det har skett en stor förändring i medvetandet om det här bara sista året, det är därför det är bråttom att tysta ner dessa protester innan det har spridit sig för långt. Dom vet att om det fortsätter i den här takten är det bara en tidsfråga innan majoriteten är så förbannad att deras dagar är räknade.

Internet är deras sista hinder, sen har dom total kontroll över all information. Enda sättet att få information om vad som sker i världen kommer att vara att gå genom media som dom kontrollerar, och dem kommer därmed kunna styra folk i princip hur dom vill.

Detta får inte hända, men dom kommer fortsätta försöka tills dom endera lyckas eller blir avsatta från sina positioner.

Vi har alla ett gemensamt ansvar att se till att detta inte händer.
Citera
  • 1
  • 2