Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-02-14, 13:16
  #1
Medlem
Jag skulle vilja plugga sprak pa distans, bor i Syd amerika. Och har fungerar typ inget forrutom min dator.

Har tillgang till ip-telefon och webcam. Sa tycker ju att det ar genomforbart.
Finns det nu nagon har som kanner till nagot om detta?
Citera
2005-02-14, 13:21
  #2
Medlem
Distansutbildning i min erfarenhet kräver inget speciellt mer än internetuppkoppling. Frågan är bara var du ska studera, komvux och gymnasiala skolor erbjuder gratiskurser i allafall, men jag vet inte hur det är om man bor i ett annat land. I värsta fall så blir det att pynta kraftigt..
Citera
2005-02-14, 13:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egosum
Distansutbildning i min erfarenhet kräver inget speciellt mer än internetuppkoppling. Frågan är bara var du ska studera, komvux och gymnasiala skolor erbjuder gratiskurser i allafall, men jag vet inte hur det är om man bor i ett annat land. I värsta fall så blir det att pynta kraftigt..


Jo tack var i kontakt med en skola som erbjod bra data utbildningar. Men som du skrev man maste lagga ut en hel del kronor for det, om man inte ar bosatt i Sverige. 40 000 i detta fallet. Det man kan saga ar att ett svenskt medborgarskap ar piss vart om man bor utanfor EU.

Men vill dock inte ge upp chansen om att plugga distans helst sprak
Citera
2005-02-14, 14:52
  #4
Medlem
Hispers avatar
Jag pluggar kinesiska på distans vid Universitetet i Lund. "Vanlig" högskolekurs men på distans och på halvfart.
Kostnader: Kurslitteratur + den obligatoriska kåravgiften.
Tentor: 1 obl. tenta per termin. Denna tenta kan göras i Lund eller på annan plats där den kan arrangeras under kontrollerade former.
Lektioner: 1 frivillig halvdag/månad på plats i Lund
Tekniska behov: Internetuppkoppling.

Du kan kolla efter kurser här

Glömde att säga att det inte är några formella hinder om du bor utomlands. Förutsätter kanske att du ändå är folkbokförd i Sverige? Lite osäker
Citera
2005-02-14, 15:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Jag pluggar kinesiska på distans vid Universitetet i Lund. "Vanlig" högskolekurs men på distans och på halvfart.
Kostnader: Kurslitteratur + den obligatoriska kåravgiften.
Tentor: 1 obl. tenta per termin. Denna tenta kan göras i Lund eller på annan plats där den kan arrangeras under kontrollerade former.
Lektioner: 1 frivillig halvdag/månad på plats i Lund
Tekniska behov: Internetuppkoppling.

Du kan kolla efter kurser här

Glömde att säga att det inte är några formella hinder om du bor utomlands. Förutsätter kanske att du ändå är folkbokförd i Sverige? Lite osäker


Att man kan lasa distans om man bor i Sverige vet ja la. Men krangligare ar det for mig.
Citera
2005-02-14, 15:37
  #6
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manta Atlantica
Att man kan lasa distans om man bor i Sverige vet ja la. Men krangligare ar det for mig.

Flera av dem som läser/läst samma kurs som jag bor utomlands, bla svenskar som bor i Shanghai. Och det finns kineser, med kinesiska som modersmål, bosatta i Sverige som tar "lätta" högskolepoäng via dessa kurser.

Men vad är problemet med att du "bor" utomlands? Är du ej svensk medborgare och det skulle utgöra ett problem eller är det något annat?
Citera
2005-02-14, 15:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Flera av dem som läser/läst samma kurs som jag bor utomlands, bla svenskar som bor i Shanghai. Och det finns kineser, med kinesiska som modersmål, bosatta i Sverige som tar "lätta" högskolepoäng via dessa kurser.

Men vad är problemet med att du "bor" utomlands? Är du ej svensk medborgare och det skulle utgöra ett problem eller är det något annat?

ar svensk medborgare sa da ar det vall inga problem da. ska kolal narmaré pa lanken du gav.

tack sa mycket!
Citera
2005-02-19, 19:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Jag pluggar kinesiska på distans vid Universitetet i Lund. "Vanlig" högskolekurs men på distans och på halvfart.
Kostnader: Kurslitteratur + den obligatoriska kåravgiften.
Tentor: 1 obl. tenta per termin. Denna tenta kan göras i Lund eller på annan plats där den kan arrangeras under kontrollerade former.
Lektioner: 1 frivillig halvdag/månad på plats i Lund
Tekniska behov: Internetuppkoppling.

Du kan kolla efter kurser här

Glömde att säga att det inte är några formella hinder om du bor utomlands. Förutsätter kanske att du ändå är folkbokförd i Sverige? Lite osäker


Saken är ju den att alla kanske inte kan pröjsa flygbiljetter för att dyka upp på "en" kurs per månad. Finns det ingen skola där det funkar som renodlad distans utbildning.

Där man läser på distans skickarallt genom internet och gör prov och sådant genom ett godkännt universitet?
Citera
2005-02-19, 21:10
  #9
Medlem
scitors avatar
Plugga på distans

Tjo,
läste italienska 20p på distans förra våren. Helt okej faktiskt men saknade klassrummet och allt som det innebär. Kursen jag läste var helt fri från "kroppslig närvaro", vi hade ett litet chattrum som vi träffades i ca 4ggr/vecka och ett annat lite fräckare rum där man såg varandra och kunde prata med varandra. Rätt fräckt faktiskt. Sen ett par telefonsamtal så var det klart. Om du känner att du vill plugga och är i Sydamerika så är det här ett rätt bra sätt. Kolla på http://www.studera.nu, de borde ha info om vilka distanskurser som finns tillgängliga.

Lev väl & lycka till
Citera
2005-02-20, 00:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scitor
Tjo,
läste italienska 20p på distans förra våren. Helt okej faktiskt men saknade klassrummet och allt som det innebär. Kursen jag läste var helt fri från "kroppslig närvaro", vi hade ett litet chattrum som vi träffades i ca 4ggr/vecka och ett annat lite fräckare rum där man såg varandra och kunde prata med varandra. Rätt fräckt faktiskt. Sen ett par telefonsamtal så var det klart. Om du känner att du vill plugga och är i Sydamerika så är det här ett rätt bra sätt. Kolla på http://www.studera.nu, de borde ha info om vilka distanskurser som finns tillgängliga.

Lev väl & lycka till


Studera.nu är säkert en bra länk. Men den hjälpte inte mig tyvärr.
Citera
2017-07-16, 18:10
  #11
Medlem
Jag har blivit antagen till franska steg 1 samt nygrekiska steg 1. Respektive kurs är 15hp samt halvfart. Förutom franskan och nygrekiskan har jag också blivit antagen till två andra kurser. Totalt sett är jag alltså antagen till fyra kurser - alla fyra kurser går på distans och på högskolan. På det jobbar jag heltid i grannkommunen och pendlar varje dag. Jag funderar på hur jag ska göra, så att det inte blir för mycket med heltidsjobbet och fyra kurser hängandes över mig. Jag har bestämt mig för att läsa franskan, det har jag länge velat göra. Jag ska också se över de andra kurserna. Men jag vänder mig till er som är mer språkkunniga. Hur är det att läsa både franska och grekiska samtidigt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback