Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-05, 20:16
  #1
Medlem
Hej hej! Äntligen har jag bestämt mig för vad jag verkligen vill göra i höst. Åka till Tanzania på en 3 månaders lång äventyrsresa med organisationen blueberry. Det låter som en helt fantastisk resa med kombination "upptäcka landet och volontärarbete".

Jag undrar nu om det finns någon som har gjort en sån här resa tidigare som kan berätta lite om den? Hur det funkade att åka med blueberry, om resan kändes säker. Hur mycket som var planerat i förväg osv. Vore otroligt kul om någon kunde berätta lite mer. Även fast det könns läskigt att åka tycker jag att det ska bli helt underbart att upptäcka afrika.
Citera
2012-04-10, 16:54
  #2
Medlem
Cheewbaccas avatar
Låter riktigt trevligt! Själv har jag aldrig gjort något volontärarbete i Tanzania. Dock så har jag varit där ett flertal gånger på semester men funderar på att volontärarbeta där också sen.

Folket är väldigt gästvänliga och snälla. Har aldrig hört talas om blueberry så kan inte säga något om det tyvärr. Men det är vad jag hade att erbjuda.

Om du har tid åk gärna till kilimanjaro och eventuellt klättra det.
Citera
2012-04-11, 10:57
  #3
Medlem
Träffade en kille från Sverige i Zambia, som volontärjobbade i Tanzania nu i vintras.
Han volontärjobbade nog ca 2 månader totalt och sen reste han runt i Tanzania, besteg bla Kilimanjaro. Var i Zanzibar. Jag mötte honom i Zambia vid Victoria fallen. Jag har honom på f-book ifall du vill ställa några frågor så svarar han säkert me glädje.
Citera
2012-04-11, 14:56
  #4
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Jag har inte åkt med Blueberry, men har varit i Tanzania. Var i Arusha, Ngorongoro och på Zanzibar. Arusha var inte speciellt spännande, men de andra två är trevliga resmål. Har tyvärr inte besökt Dar es-Salaam.
Citera
2012-04-18, 19:15
  #5
Medlem
Tack för era svar. Skickade mitt inlägg till flera sajter, men det var bara här jag fick svar. Och då var det tre. Fint :)

SuburbanMe: Jag skulle gärna ta kontakt med honom för att höra lite mer!

Kul att höra att ni har trivts i Tanzania. Det verkar vara ett väldigt spännande land.
Citera
2012-04-19, 13:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalinEks
Tack för era svar. Skickade mitt inlägg till flera sajter, men det var bara här jag fick svar. Och då var det tre. Fint

SuburbanMe: Jag skulle gärna ta kontakt med honom för att höra lite mer!

Kul att höra att ni har trivts i Tanzania. Det verkar vara ett väldigt spännande land.

Så, jag har skickat ett privat meddelande till dig.
Citera
2012-04-21, 17:54
  #7
Medlem
Har aldrig rest med blueberry men om du kikar på vår blogg från när vi bilade genom Tanzania så kanske du kan få lite tips om landet.

/Ronnie
www.4x4expedition.se
Citera
2012-04-22, 02:53
  #8
Medlem
Var där för ungefär ett år sedan! Anlände till Dar es Salaam, som jag tyvärr mer eller mindre hatade. Unket, varmt och jävligt. Kan dock varit för att man blev lite "chockad" när man reste ifrån Sverige, där det var -20 natten då jag flög, och kom fram utan ordentlig sömn på 2 dygn, betalat för rum utan air condition när det var 35 grader. Dessutom var det min första resa utanför Europa, så hade tydligen inte förberett mig riktigt på hur annorlunda Afrika var.

Drog sedan till Zanzibar - fantastisk ö! Stone Town är förvisso fin, men åk en bit norr, till Kendwa Rocks! Väldigt bra ställe.

Drog till Moshi, fixade safari till ett bra pris direkt, 4 dagar. Blev för dyrt att bestiga Kilimanjaro också, men om du har pengarna så bör du verkligen göra det!
Spenderade sedan en vecka till i Moshi, vilket var väldigt trevligt, då vi hade lärt känna några svenskar som arbetade där när vi var på Zanzibar. Blev mycket lättare när man hade killar som visste var ställen och aktiviteter fanns.

Köp någon guidebok, det var väldigt händigt att ha med sig.

Hoppas du får en skitbra resa!
Citera
2012-04-30, 21:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverBierhoff
Var där för ungefär ett år sedan! Anlände till Dar es Salaam, som jag tyvärr mer eller mindre hatade. Unket, varmt och jävligt. Kan dock varit för att man blev lite "chockad" när man reste ifrån Sverige, där det var -20 natten då jag flög, och kom fram utan ordentlig sömn på 2 dygn, betalat för rum utan air condition när det var 35 grader. Dessutom var det min första resa utanför Europa, så hade tydligen inte förberett mig riktigt på hur annorlunda Afrika var.

Drog sedan till Zanzibar - fantastisk ö! Stone Town är förvisso fin, men åk en bit norr, till Kendwa Rocks! Väldigt bra ställe.

Drog till Moshi, fixade safari till ett bra pris direkt, 4 dagar. Blev för dyrt att bestiga Kilimanjaro också, men om du har pengarna så bör du verkligen göra det!
Spenderade sedan en vecka till i Moshi, vilket var väldigt trevligt, då vi hade lärt känna några svenskar som arbetade där när vi var på Zanzibar. Blev mycket lättare när man hade killar som visste var ställen och aktiviteter fanns.

Köp någon guidebok, det var väldigt händigt att ha med sig.

Hoppas du får en skitbra resa!


Vad kostar safariutflykterna ungefär? Är det med guide då? Och vad kostade att bestiga Kilimanjaro?

Är själv sugen på att åka ner där till vintern kanske om jag får med mig nån polare. Safari, Zanzibar o kanske bestiga Kilimanjaro är ju något som hade stått på listan i så fall! Är lite osäker på om man ska ta något paket hemifrån, vilket jag egentligen inte gillar, men det känns tryckt. Eller ska man bara ta en flygresa ner! Hade tänkt mig ett par veckor, 5 kanske.

Hur tar man sig runt där? Är det säkert? Vad kostar det att ta sig runt i landet? Hade kanske velat ta mig in i Kenya med eller bort till Rwanda, Uganda. Allt har ju med tid och vilka avstånd vi snackar om.
Citera
2012-05-19, 09:07
  #10
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
Vad kostar safariutflykterna ungefär? Är det med guide då? Och vad kostade att bestiga Kilimanjaro?

Är själv sugen på att åka ner där till vintern kanske om jag får med mig nån polare. Safari, Zanzibar o kanske bestiga Kilimanjaro är ju något som hade stått på listan i så fall! Är lite osäker på om man ska ta något paket hemifrån, vilket jag egentligen inte gillar, men det känns tryckt. Eller ska man bara ta en flygresa ner! Hade tänkt mig ett par veckor, 5 kanske.

Hur tar man sig runt där? Är det säkert? Vad kostar det att ta sig runt i landet? Hade kanske velat ta mig in i Kenya med eller bort till Rwanda, Uganda. Allt har ju med tid och vilka avstånd vi snackar om.

Tror jag pröjsade 3000:- inklusive kost och guide. Jävligt häftig biltur upp och ner för klippväggar utan räcken. Stod upp och skrek av glädje av faran, farten och utsikten. Tyvärr fick jag inte se några noshörningar men i övrigt en häftig resa.
Citera
2016-09-11, 17:33
  #11
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Minst elva personer dog och hundratals kan ha skadats när en jordbävning skakade nordvästra Tanzania på lördagen. Jordbävningen uppges ha legat på 5,7 magnitud.

President John Magufulis stab meddelar i ett uttalande att flera personer dött, men ville inte ge en exakt siffra. En lokal tidning uppger att dödssiffran ligger på omkring tio personer och att över 100 personer skadats.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/fl...ing-i-tanzania
Citera
2016-10-26, 22:03
  #12
Medlem
you should go there
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1839065

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback