Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-05, 20:03
  #1
Medlem
AlanBStards avatar
Högst uppe på backen på Dalgångsgatan i Göteborg (eller möjligen Mölndal, gränsfall), http://www.hitta.se/karta?ref=start#...:1272215&rlm=1, ligger sedan några år ett ganska litet 'gated community', eller man kanske ska kalla det för inhägnat kvarter när det är så litet. 18 stycken bostäder runt en liten damm, omgärdade av ett högt staket och avstängda med en stålgrind vid infarten. Exempel på såld bostad för 4,38 mille, http://www.booli.se/bostad/sald/kedj...an+52/7066587/.

Är det någon som kan fylla på med bakgrund? Är detta ett område som har marknadsförts som säkrare, inhägnat boende? Jag har inte sett något liknande inhägnat område i Göteborg, så jag är lite nyfiken.
Citera
2012-04-05, 20:43
  #2
Medlem
Har man satt upp stålgrinden nyss? För den har inte funnits förut. Det där är ett vanligt radhusområde i Krokslätt, såvitt jag vet. Åkt förbi där många gånger.
Citera
2012-04-05, 21:53
  #3
Medlem
AlanBStards avatar
Kollade nyss på Hitta.se:s gatuvy och ser varken grinden eller något fäste för den. Får nog ta och kolla upp det igen när jag är tillbaka i stan, för just nu tror jag faktiskt att mitt minne har spelat mig ett spratt. Pinsamt i så fall, men får jag väl bjuda jag på.
Citera
2018-04-27, 01:58
  #4
Medlem
AlanBStards avatar
Trådlyft 6 år senare: Jag snubblade över en länk om området, och sedan åtminstone 2015 finns där en grind.
https://www.expressen.se/gt/har-bor-...akom-stangsel/
Citera
2018-04-27, 13:45
  #5
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Trådlyft 6 år senare: Jag snubblade över en länk om området, och sedan åtminstone 2015 finns där en grind.
https://www.expressen.se/gt/har-bor-...akom-stangsel/

Grinden går ju till deras garageplan. Det finns ingen bilväg in till området eller gårdsplan utan bara en gångbana som också är brandväg. Det är inte så konstigt att ha en grind där eftersom obehöriga över huvudtaget inte har något att göra där och sådana garage annars lätt lockar tjuvar som bryter sig in i garagen. Husen i sig ligger för tätt för att vara intressanta för inbrottstjuvar.
Citera
2018-05-01, 19:10
  #6
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Trådlyft 6 år senare: Jag snubblade över en länk om området, och sedan åtminstone 2015 finns där en grind.
https://www.expressen.se/gt/har-bor-...akom-stangsel/

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Grinden går ju till deras garageplan. Det finns ingen bilväg in till området eller gårdsplan utan bara en gångbana som också är brandväg. Det är inte så konstigt att ha en grind där eftersom obehöriga över huvudtaget inte har något att göra där och sådana garage annars lätt lockar tjuvar som bryter sig in i garagen. Husen i sig ligger för tätt för att vara intressanta för inbrottstjuvar.

Ja, området får väl ses som ett semi-gated-community med tanke på den där gångvägen. Jag åker rätt ofta över där (Dalgångsgatan) och jag har ofta sett att grinden varit öppen. Men detta verkade vara mer förekommande för något år sedan. På senare tid så verkar den mest vara stängd, vilket den skall vara i mitt tycke.

Med tanke på hur det ser ut i samhället så lär vi nog se fler likartade lösningar med tiden. Enligt artikeln "sattes grinden upp för att barnen inte ska springa ut i gatan" Tilläggas kan ju för den som inte vet att grinden är en bit in på området och det är en rätt bra bit ut till gatan från den. Kanske kom grinden upp just för att "barn" inte skall springa IN i området. Den sattes ju upp 2015 vilket var året då vi översvämmades av så kallade "ensamkommande barn".
Citera
2018-05-02, 10:01
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, området får väl ses som ett semi-gated-community med tanke på den där gångvägen. Jag åker rätt ofta över där (Dalgångsgatan) och jag har ofta sett att grinden varit öppen. Men detta verkade vara mer förekommande för något år sedan. På senare tid så verkar den mest vara stängd, vilket den skall vara i mitt tycke.

Med tanke på hur det ser ut i samhället så lär vi nog se fler likartade lösningar med tiden. Enligt artikeln "sattes grinden upp för att barnen inte ska springa ut i gatan" Tilläggas kan ju för den som inte vet att grinden är en bit in på området och det är en rätt bra bit ut till gatan från den. Kanske kom grinden upp just för att "barn" inte skall springa IN i området. Den sattes ju upp 2015 vilket var året då vi översvämmades av så kallade "ensamkommande barn".

Det är ju inte konstigare än dörrar eller grindar på innergårdar. Jag vet gårdar på hisingen som egentligen inte är innergårdar men där man satt upp staket och dörrar helt enkelt för att kunna vistas ute utan att en massa drägg från ungkarlshotellet i närheten går in och sätter sig på gården (staketet är nu borta för man löste det istället med att bygga ett nytt stort bostadshus som avskärmar gården..)
Citera
2018-05-02, 11:26
  #8
Medlem
Knappast ett Gated Community i min mening. En liten pool i mitten skapar inte ett community. I GT jag besökt i USA finns enorma sjöar, tennisbanor, affärer etc i dessa communityn. Det är egentligen inte någon skillnad på detta i Mölndal och en stor villa som man byggt om till bostadsrätter med en enorm grind vid porten. Finns hur många sådana som helst.
Citera
2018-05-02, 15:59
  #9
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Knappast ett Gated Community i min mening. En liten pool i mitten skapar inte ett community. I GT jag besökt i USA finns enorma sjöar, tennisbanor, affärer etc i dessa communityn. Det är egentligen inte någon skillnad på detta i Mölndal och en stor villa som man byggt om till bostadsrätter med en enorm grind vid porten. Finns hur många sådana som helst.
Jo, jag kan hålla med dig. För mig är ett RIKTIGT GT väl avgränsat och med bemannad in/utfart. Dessutom är det som du säger inte helt ovanligt att om man bor i ett sådant GT att man aldrig behöver lämna det. Finns ju såna med butiker och restauranger i.

Så det på Dalgångsgatan är i princip en relativt väl avgränsad innergård och inget mer än det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback